Авіакатастрофа військового літака АН-26, в якій загинули 27 курсантів та військових льотчиків, трапилася з технічних причин - ні про яку диверсію не може бути й мови. Таку думку в ефірі Апостроф Live висловив український військовик, полковник запасу, командувач Аеромобільних військ України у 1998–2005 роках ІВАН ЯКУБЕЦЬ. Він переконаний, що політичному керівництву країни треба більш інтенсивно оновлювати воєнно-транспортну та бойову авіацію.
- Чи чули ви про якісь версії трагедії АН-26 під Харковом? Низка експертів кажуть, що навряд чи це був перегруз. Навряд чи б відмова одного двигунів призвела до трагедії.
- Безумовно, там ніякого перегрузу не було, бо на борту перебувало біля 30 людей разом з екіпажем. Це штатний склад, який може перевозити літак АН-26 спокійно без всіляких проблем. Мені багато доводилося на цьому літаку літати і стрибати з нього. Я саджав по тридцять десантників і стрибав з нього разів сорок. Можу сказати, що це був штатний склад, і нічого, що б перевищувало норми, там не було.
Безумовно, можу сказати, що ця трагедія трапилася з технічних причин. Там ніякої диверсії не було і бути не могло.
Треба визнати, що наші повітряні сили працюють на застарілих зразках воєнно-транспортної авіації. Цьому літаку вже 43 роки, а якщо врахувати рік його виготовлення чи запуску в серію, то це ще плюс 10 років. У підсумку 50 із зайвим років цій срії літаків. Це дуже багато, і як би ми не хотіли, нашому політичному керівництву треба більш інтенсивно оновлювати нашу воєнно-транспортну та бойову авіацію.
- Ви ж десантували хлопців із АН-26. Хлопці ж були готові до десантування, чому вони цього не зробили?
- Я розумію це з кількох причин. По-перше, вони льотчики, а їм не дуже сприятливо таке робити. Я скажу вам відверто: льотчики не дуже люблять стрибати з парашутом - це однозначно. Це не десантники. Окрім окремих людей, які займаються парашутним спортом, льотчики не дуже люблять стрибати. Усі, з ким мені доводилося працювати разом на стрибках - ці питання не дуже полюбляють. І в них є на те підстави, тому що під час стрибків часто бувають травми, які можуть призвести до того, що людину не допустять до польотів.
По-друге, це була ніч, складні умови десантування.
По-третє, дуже важливе і вирішальне питання - літак заходив на посадку. Але що значить заходив на посадку – він вже пройшов дальній привід. Це вже висота менше кілометра, може, метрів п’ятсот. Десантуватися на такій висоті дуже небезпечно. Справа ще в тому, що для цього потрібно було людей готувати. Це ж не просто раз – і вистрибнув.