На тлі повномасштабної війни з Росією в Україні продовжується криза на ринку палива. Останнім часом ситуація трохи покращилася, але про стабілізацію говорити поки не доводиться - ціни на пальне зростають, при цьому заправитися, як і раніше, проблематично.
"Апостроф" з'ясував, коли дефіцит палива на українському ринку буде усунено.
Питання стабілізації ринку автомобільного палива останнім часом стало особливо актуальним. Практично з перших днів війни не працює Шебелінський газопереробний завод (ГПЗ) у Харківській області, який опинився в епіцентрі бойових дій. А у квітні після обстрілів зупинив виробництво єдиний в Україні нафтопереробний завод – Кременчуцький НПЗ. Таким чином, зараз все пальне у нас імпортне, і постачання здійснюються лише через західний сухопутний кордон, оскільки вітчизняні порти блокуються Росією.
Донедавна ціни на нафтопродукти обмежувалися через державне регулювання, при тому що в Європі автомобільне паливо стрімко дорожчало. В результаті в Україні утворився дефіцит пального, яке протягом кількох тижнів практично неможливо було знайти у вільному продажу. У середині травня уряд скасував держрегулювання, і ціни прогнозовано злетіли. Після цього зростання цін продовжилося, хоч й не таке стрімке, але бензин і дизельне паливо - у невеликих обсягах - поступово почали з'являтися на заправних станціях.
Можна констатувати, що до червня ситуація на роздрібному ринку нафтопродуктів дещо покращилася, але вона ще дуже далека від задовільної.
За словами експерта "Нафторинку" Олександра Сіренка, з порядка 8000 українських АЗС сьогодні реально працюють менше половини. Але й на тих, що продовжують функціонувати, далеко не завжди є паливо. При цьому ситуація постійно змінюється – сьогодні пальне може бути в якихось обсягах на АЗС, а завтра його немає зовсім, додав Сіренко.
Тим часом директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн вважає, що до кінця травня ринок автомобільного палива все ж таки досяг деякого балансу.
"При цінах 52-55 грн/літр на бензин і 58-60 грн/літр на дизпаливо, як я бачу, ринок почувається нормально, черги зменшуються. Якоюсь мірою ринок знайшов точку рівноваги, а далі почне наповнюватися новими партіями, і це має привести до зниження ціни", - сказав він на брифінгу 30 травня.
Детальніше читайте в матеріалі "Апострофа": Паливна криза: чи зможе держава знизити ціни на пальне.