RU  UA  EN

Вівторок, 26 листопада
  • НБУ:USD 41.10
  • НБУ:EUR 43.00
НБУ:USD  41.10
Політика

Новини

26 листопада

25 листопада

Всі новини

Рада змінила Виборчий кодекс: у чому суть нововведень

Верховна Рада ухвалила закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства (№3485). За це рішення проголосували 308 із 387 народних депутатів, зареєстрованих у сесійній залі. Перед голосуванням за закон депутати передбачили в ньому значну кількість неврахованих раніше комітетом поправок.

Про це пише УНІАН.

У чому полягають зміни до кодексу

Законом у Виборчому кодексі України, зокрема, встановлюється, що загальнодержавні та місцеві вибори можуть бути черговими або позачерговими.

Чергові місцеві вибори проводяться одночасно на всій території України, за винятком обмежень, встановлених законом. Позачергові місцеві вибори проводяться у разі дострокового припинення повноважень окремих органів місцевого самоврядування та/або сільських, селищних, міських голів. Позачергові місцеві вибори, проміжні, перші, додаткові вибори проводяться двічі на рік - в останню неділю березня та останню неділю жовтня.

В рік проведення чергових місцевих виборів усі місцеві вибори проводяться один раз на рік - в день проведення чергових місцевих виборів - останню неділю жовтня 5-го року повноважень місцевих рад та сільських, селищних, міських голів обраних на останніх чергових місцевих виборах.

Підрахунок голосів не тільки вручну

Центральна виборча комісія може прийняти рішення про впровадження інноваційних технологій, технічних та програмних засобів під час організації та проведення виборів у формі проведення експерименту або пілотного проекту стосовно, голосування виборців на виборчій дільниці за допомогою технічних засобів та програмних засобів (машинне голосування); проведення підрахунку голосів виборців за допомогою технічних засобів для електронного підрахунку голосів; складання протоколів про підрахунок голосів, підсумки та результати голосування з використанням інформаційно-аналітичної системи.

Експерименти або пілотні проекти проводяться на визначених ЦВК окремих виборчих дільницях одночасно з проведенням виборів на цих виборчих дільницях. У разі подачі до виборчих комісій документів, передбачених цим Кодексом, через електронні сервіси такі документи мають відповідати вимогам законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Грошова застава за кандидата

Грошова застава вноситься партією, яка висунула кандидата на пост президента, або особисто кандидатом на пост президента, висунутим шляхом самовисування, у безготівковій формі одним платежем на спеціальний рахунок ЦВК (після початку виборчого процесу та до подання документів до ЦВК для реєстрації) в розмірі 650 мінімальних заробітних плат, визначених у місячному розмірі (станом на день початку виборчого процесу).

Партія, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати, після початку виборчого процесу та до подання документів до ЦВК для реєстрації кандидатів у депутати одним платежем вносить у безготівковій формі на спеціальний рахунок ЦВК грошову заставу в розмірі 1 тис. мінімальних заробітних плат, визначених у місячному розмірі (станом на день початку виборчого процесу).

Виборча квота

Законом також встановлюється, що кандидати у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25% розміру виборчої квоти, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації партії за зменшенням кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата у депутати. При рівній кількості голосів, кандидати розміщуються у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів. Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25% розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.

Також встановлюється, що у виборчому бюлетені в одному ряду, почергово зліва направо зазначається: визначений жеребкуванням номер кожної організації партії; повна назва відповідної організації партії, прізвище, ім’я та по-батькові кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку під першим номером без зазначення номеру; два квадрати: порожній квадрат для волевиявлення щодо організації партії та квадрат із нанесеним трафаретом для волевиявлення щодо кандидатів, включених до відповідного територіального виборчого списку організації партії; виборчий список з прізвищами, ініціалами усіх кандидатів та їхніми порядковими номерами трафаретним форматом зверху донизу, за якими їх включено до відповідного територіального виборчого списку організації партії у дві колонки.

Посилення відповідальності за фальсифікацію голосів і підкуп виборців

Крім того, у Кодексі України про адміністративні правопорушення, зокрема, встановлюється, що проведення передвиборної агітації, агітації з референдуму особою, участь якої в агітації заборонена законом, проведення агітації поза строками чи в місцях, що заборонені законом, проведення агітації у формах та засобами, що суперечать Конституції або законам України, або інше порушення встановлених законом обмежень щодо ведення агітації - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1 тис. 700 до 3 тис. 400 грн) і на посадових осіб - від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3 тис. 400 до 5 тис. 100 грн).

Надання виборцям, учасникам референдуму грошових коштів чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім матеріалів агітації, визначених законом), пільг, переваг, подарункових сертифікатів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів за умови, що їх вартість не перевищує 0,06 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, що супроводжується передвиборною агітацією або агітацією з референдуму, згадуванням імені кандидата, назви політичної партії, яка висунула кандидата на відповідних виборах, або використанням зображення кандидата, символіки політичної партії, яка висунула кандидата на відповідних виборах, - тягнуть за собою накладення штрафу від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3 тис. 400 до 5 тис. 100 грн).

Встановлюється, що публічне розголошення виборцем, учасником референдуму результатів свого волевиявлення шляхом демонстрації бюлетеня в приміщенні для голосування тягне за собою накладення штрафу від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1 тис. 700 до 5 тис. 100 грн). Пошкодження, приховування, знищення виборцем, учасником референдуму свого виборчого бюлетеня або бюлетеня для голосування на референдумі, або винесення його за межі приміщення для голосування тягнуть за собою накладення штрафу від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1 тис. 700 до 3 тис. 400 грн).

У Кримінальному кодексі України, зокрема, визначається, що перешкоджання вільному здійсненню виборцем, учасником референдуму свого виборчого права або права брати участь у референдумі, перешкоджання діяльності іншого суб'єкта виборчого процесу, процесу референдуму, ініціативної групи референдуму, комісії з референдуму, члена виборчої комісії, члена ініціативної групи референдуму, члена комісії з референдуму або офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень чи здійсненні своїх прав, поєднані з обманом або примушуванням, карається обмеженням волі на строк до 3 років або позбавленням волі на той самий строк.

Цим законом також вносяться зміни до Кодексу адміністративного судочинства України та до ряду законів, зокрема, "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", "Про вибори народних депутатів України", "Про запобігання корупції" та "Про державну службу".

Коли зміни набудуть чинності

Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Передбачається, що уряд не пізніше як за 90 днів до дня чергових місцевих виборів 2020 року має подати до ЦВК відповідне рішення про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад для прийняття ЦВК рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад.

ЦВК має забезпечити утворення територіальних виборчих комісій для проведення у 2020 році чергових та перших місцевих виборів в порядку та строки, передбачені Виборчим кодексом України для утворення територіальних виборчих комісій на чергових місцевих виборах.

З метою забезпечення належної організації та проведення у 2020 році місцевих виборів в міських територіальних громадах, території яких затверджено Кабінетом міністрів на підставі цього Закону, відповідні міські ради міст, які визначені адміністративними центрами міських територіальних громад, мають вирішити питання щодо перегляду меж існуючих районів у місті (в містах з районним поділом) та подати відповідні рішення ЦВК не пізніше як за 60 днів до дня місцевих виборів у 2020 році.

Серед іншого, встановлюється, що принципи утворення територіальних виборчих округів не застосовуються в містах з кількістю виборців 2 млн і більше осіб.

Як повідомляв "Апостроф", Верховна Рада України на своєму засіданні у четвер, 16 липня, підтримала кандидатуру Кирила Шевченка на посаду голови Національного банку.

Також Верховна Рада під час засідання 16 липня проголосувала за призначення Ольги Піщанської главою Антимонопольного комітету.