RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Суспільство

Новини

2 листопада

1 листопада

Всі новини

Річниця катастрофи українського літака в Ірані: головні факти

Рівно рік тому, 8 січня 2020 року, в небі над Тегераном іранські військові збили пасажирський літак Boeing 737 рейсу PS-752 компанії "Міжнародні авіалінії України". В результаті інциденту загинуло 176 осіб.

"Апостроф" нагадує обставини цієї авіакатастрофи і подробиці її розслідування.

Події перед інцидентом

Інцидент з літаком МАУ виник на тлі загострення у відносинах між США і Іраном. 27 грудня 2019 року Іран атакував ракетами базу США поблизу іракського міста Кіркук, після чого було завдано удару у відповідь по об'єктах шиїтської організації "Хезболла", яку підтримує Іран, в Сирії та Іраку. Це викликало напад на американське посольство в Багдаді.

У ніч на 3 січня 2020 США провели спецоперацію з ліквідації іранського генерала Касема Сулеймані, який, на думку американських спецслужб, керував атакою на дипломатичне представництво США. Після вбивства Сулеймані Іран атакував військові бази США в Іраку.

У той час, коли здійснювався рейс української авіакомпанії, Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) заборонило американським авіакомпаніям здійснювати пасажирські та вантажні перельоти в повітряному просторі над Іраном і Іраком, а також над водами Перської та Оманської заток.

Жертви і версії авіакатастрофи

Трагедія сталася о 6.14 (за іранським часом) 8 січня 2020 року. В результаті авіакатастрофи загинули всі, хто знаходився на борту: 176 осіб, з яких 167 пасажирів і 9 членів екіпажу. Громадянами України були всі члени екіпажу і двоє пасажирів, решта - громадяни Ірану і Канади. Серед загиблих - 24 неповнолітніх, з них 19 дітей до 12 років.

Після падіння літака іранська влада направила на місце катастрофи слідчу групу. Україна також відразу заявила про намір направити експертів на місце трагедії.

Іранська сторона спочатку наполягала на тому, що причиною трагедії, ймовірно, став технічний збій, який призвів до загоряння двигуна. Версія з технічною несправністю літака пізніше була виключена. Версія теракту була відкинута практично відразу.

Як проходило розслідування

Перші відеоматеріали атаки літака ракетою з прив'язкою до місцевості було опубліковано розслідувачами Bellingcat 9 січня. Наступного дня українські експерти отримали доступ до самописців і деталей збитого літака. Спецслужби США до цього часу заявили, що літак був збитий іранської системою ППО російського виробництва Тор-М1.

Через три дні після трагедії, 11 січня, президент Ірану Рухані визнав, що літак було збито ракетами, випущеними іранськими військовими з Корпусу вартових Ісламської революції.

Тільки 20 січня під час візиту в Україну міністра інфраструктури Ірану Мохаммада Есламі було досягнуто домовленості про передачу бортових самописців, яка довгий час не виконувалася. 25 січня в МЗС Ірану повідомили, що військовий, який збив літак, перебуває у в'язниці.

З оприлюднених в ЗМІ записів переговорів між диспетчером і пілотом місцевої авіакомпанії 2 лютого стало відомо, що в диспетчерській службі аеропорту Тегерана знали, що лайнер МАУ був збитий ракетою. Після оприлюднення цих записів співпрацю Ірану з Україною в питанні розслідування авіакатастрофи було призупинено. Однак вже 4 лютого Іран заявив, що співпраця буде продовжуватися.

Через пандемію коронавірусу 29 березня Іран тимчасово припинив розшифровку бортових самописців. 23 травня представники Ірану заявили, що в катастрофі винен оператор ракетної системи, який порушив правила, відкривши вогонь "без дозволу".

У червні Іран офіційно запросив технічної допомоги в розшифровці самописців. 23 липня Бюро з розслідування і аналізу безпеки цивільної авіації Франції завершило їх аналіз. Результати підтвердили факт зовнішнього втручання в роботу літака.

30 липня у Києві розпочався перший етап переговорів з Іраном щодо збитого українського "Боїнга", які тривають досі.

23 серпня Іран оприлюднив дані бортових самописців. Стало відомо, що "чорний ящик" припинив запис польотних даних о 6:14 ранку за місцевим часом через потрапляння уламків першої ракети в літак. До вибуху літак летів в звичайних умовах.

25 листопада стало відомо, що в проект бюджету Ірану на 2021 рік включено 200 млн євро з Фонду національного розвитку на компенсації за катастрофу МАУ. Пізніше іранська сторона заявила, що готова виплатити сім'ям загиблих в катастрофі по 150 тис. доларів.

Власний звіт з розслідування 15 грудня 2020 року оприлюднила Канада. Через тиждень, 22 грудня, з'явилася інформація про те, що свій звіт оприлюднив також Іран. Україна отримала проект звіту тільки 31 грудня, свої зауваження українська сторона може зробити протягом двох тижнів, тобто до 14 січня.

Про п'яти наймасштабніших авіакатастроф з літаками під українським прапором читайте в матеріалі "Апострофа": Від Скнилова до Ірану: наймасштабніші катастрофи українських літаків