RU  UA  EN

Пʼятниця, 3 травня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Новини

3 травня

2 травня

Всі новини

В Україні згадують жертв авікатастрофи в Ірані: що сталося три роки тому

Три роки тому в іранському Тегерані зазнав аварії український літак МАУ, на борту якого перебували 167 пасажирів та дев'ять членів екіпажу. Після падіння літак спалахнув, ніхто не вижив. Більшість загиблих – громадяни Ірану та Канади. У Києві 8 січня відбулася акція вшанування пам‘яті загиблих.

Про це розповідає "Апостроф".

Читайте також: Росія отримала нову партію дронів з Ірану: у ГУР озвучили подробиці

Історія авіакатастрофи

Boeing 737-8KV, що належить авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" планово прямував до Києва, коли зазнав аварії 8 січня 2020 року орієнтовно через 3 хвилини після вильоту з аеропорту Тегерана. За кількістю жертв ця авіакатастрофа увійшла до 50 найбільших у світі.

Більшість жертв - студенти, аспіранти, дослідники та викладачі іранського походження з 19 університетів Канади, які поверталися до вишів після новорічних канікул.

Перша офіційна версія Ірану була, що авіалайнер зазнав катастрофи з технічних причин. Низка лідерів західних країн, посилаючись на дані розвідки, стверджували, що літак був збитий двома ракетами "земля-повітря", випущеними з бази ВПС Ірану.

11 січня 2020 року Іран офіційно заявив, що випадково збив літак Boeing-737, який належить українським Міжнародним авіалініям. За словами офіційних іранських представників, причиною трагедії став людський фактор, пов'язаний з можливою відповіддю США на ракетний удар Ірану по американських військових об'єктах в Іраку.

Командувач аерокосмічними силами Корпусу Вартових Ісламської революції бригадний генерал Амір Алі Гаджизаде тоді взяв на себе всю відповідальність за збиття українського літака і заявив про готовність виплатити всім родичам загиблих компенсацію.

Іранська сторона зазначила, що оператор системи ППО ідентифікував той рейс як крилату ракету, але через перешкоди у зв'язку не доповів про це командуванню і сам вирішив збити "ракету". Дві ракети з інтервалом у 20 секунд були запущені комплексом "Тор-М1" російського виробництва, розташованим на заході Тегерана. Літак з пасажирами впав у передмісті Тегерана - у Халаджабаді, за 15 кілометрів від аеропорту. Уламки розкидали на 300 метрів.

Через майже два роки після аварії почали судити військовослужбовців, які нібито причетні до трагедії, але нікому, крім іранського слідства, невідомі їхні дані. Водночас іранська влада відмовила у допуску незалежних експертів до розслідування на велику кількість вимог про це від уряду України та урядів країни, громадяни яких загинули у даному літаку.

28 грудня 2022 року Україна, Велика Британія, Канада та Швеція ініціювали арбітражний розгляд спору щодо збиття пасажирського літака відповідно до Конвенції про боротьбу з незаконними актами, які спрямовані проти безпеки цивільної авіації. Арбітраж стосується винятково питань кримінального переслідування винних осіб. Іран не дав згоди, але вона і не потрібна, бо за Монреальською конвенцією 1971 року, якщо згоди немає протягом пів року, кожна з держав-позивачів зможе передати суперечку до Міжнародного суду ООН.

З початку підтримки Ірану Росії у повномасштабному російському вторгненню в Україну, переконавшись у безперспективності перемовин з іранською стороною, держави-члени Міжнародної групи з координації та допомоги жертвам рейсу PS752 ухвалили рішення про перехід до вирішення справи за допомогою міжнародних судових і квазісудових установ.

Вшанування загиблих у Києві та коментарі їхніх родичів

Як повідомляє "Суспільне", до меморіалу 8 січня 2023 року у Києві прийшли працівники МАУ, колишній президент авіакомпанії Євгеній Дихне та родичі загиблих.

"Мій син жив цією професією, для нього це був сенс його життя, він тільки прибіжить до мене, для пристойності чай вип'є, потім біжить. Він дуже був дуже відповідальною людиною. Це його життя було", - розповіла матір командира боїнга, пілота Володимира Гапоненка, Євгенія Гапоненко.

Фото: suspilne.media

Хоч це було небезпечно і багато пілотів відмовлялися, але командир боїнга йшов у рейс без жодних вагань, а команда повністю його підтримувала і довіряла Гапоненку.

"Всіх пілотів я знав, особисто, багато років працювали. З кожним з пілотів я був і в кабіні, літав, і на тренажері був, тренував їх, класні хлопці", - зазначив голова профспілки лінійних польотів авіакомпанії МАУ Олександр Полянський.

Матір Володимира Гапоненка заявила, що не бачить жодних просувань у розслідуванні цієї авіакатастрофи.

Фото: suspilne.media

Водночас Олександр Полянський вважає, що має відповісти та людина, що дала команду на збиття літака.

"То була чиясь команда, я б хотів і всі б хотіли знати, хто дав команду на збиття літака. Щоб ця людина відповіла по закону і по совісті", - зауважив він.

У свою чергу, на думку бортпровідника Андрія Борща, на борту МАУ міг бути хтось зайвий для Ірану.

"Було багато злетів літаків, і влучили в наш літак чомусь", - зазначив він.

Фото: suspilne.media

Раніше ми писали, що 24 червня 2021 року у Канаді офіційна судово-медична експертиза катастрофи літака МАУ заявила, що за вісім місяців нібито не виявила підтверджень, що літак було збито навмисно.