RU  UA

Вівторок, 20 травня
  • НБУ:USD 41.15
  • НБУ:EUR 46.00
НБУ:USD  41.15

Українському бізнесу готують новий сюрприз: Порошенко хоче собі "кишенькове військо"

У парламенті є два альтернативних проекти про створення Нацбюро фінбезпеки

У парламенті є два альтернативних проекти про створення Нацбюро фінбезпеки Фото: Прес-служба президента

В Україні хочуть створити Національне бюро фінансової безпеки, яке покликане замінити податкову міліцію та знизити тиск на бізнес. Відповідний законопроект Петро Порошенко позначив як невідкладний. Однак критики законодавчої ініціативи заявляють, що в разі ухвалення закону тиск може тільки збільшитися, як і вплив президента на економічну сферу. У ситуації розбирався "Апостроф".

Законопроект №8157, авторами якого виступили нардеп від "Блоку Петра Порошенка" Ніна Южаніна і ще низка представників коаліції, був внесений у Верховну Раду ще 19 березня, але 5 квітня президент позначив документ як невідкладний.

Передбачається, що Національне бюро фінансової безпеки (НБФБ) замінить податкову міліцію, яку на папері ліквідували ще 1 січня 2017 року, але яка за фактом продовжила працювати.

Президент позиціонує законопроект як такий, що позбавить бізнес зайвого тиску: новий орган повинен забрати функції щодо перевірки в Нацполіції, Служби безпеки, податкової та прокуратури. Після ухвалення закону перевіркою сплати податків на підприємствах має займатися тільки Нацбюро фінбезпеки. Крім того, серед переваг законопроекту президент назвав можливість для підприємця захиститися в суді.

"І тільки якщо в суді він програє і не захоче платити податки, тоді можна буде застосовувати правоохоронний компонент", - пояснюється в заяві глави держави.

Призначення директора

Відповідно до законопроекту, кількість працівників нової служби не повинна перевищувати 4 тисячі осіб. Відбір детективів планується провести на конкурсній основі.

Директор НБФБ, у випадку ухвалення документа, буде призначатися і звільнятися президентом за результатами конкурсу. У конкурсну комісію входять по три людини від президента, Верховної Ради і Кабміну. У цьому одна з принципових відмінностей пропрезидентського законопроекту від альтернативного, поданого групою нардепів, серед яких Андрій Журжій ("Самопоміч"), Світлана Заліщук ("Блок Петра Порошенка"), Леонід Ємець ("Народний фронт"). У проекті №8157-1 пропонується призначати голову бюро Кабінетом міністрів за поданням міністра фінансів, щоб убезпечити новий орган від додаткового впливу президента.

"У тому законопроекті [№8157] ми бачимо багато неконституційних функцій президента, як у призначенні керівника, так і в можливості його звільнення, що означає прямий вплив на діяльність органу. Членів комісії від президента і від Кабміну буде достатньо для протягування потрібного кандидата і ухвалення рішень, навіть якщо представники Ради не будуть призначені. А нам не потрібне ще одне "кишенькове військо" того чи іншого чиновника. Орган має бути незалежним і підкорятися лише закону", - коментує "Апострофу" нардеп Тетяна Острікова ("Самопоміч").

Фото: Прес-служба президента

Компетенція

Згідно з документом, на ухваленні якого наполягає президент, основними завданнями НБФБ є збір та систематизація інформації у сфері публічних фінансів, оцінка ризиків у сфері публічних фінансів, визначення злочинних схем і технологій, аналітика та рекомендації для держорганів, боротьба зі злочинністю у сфері оподаткування, митниці та бюджетній сфері.

У експертній же спільноті відзначають, що сфера компетенції нового органу до кінця не зрозуміла, а тому відкривається широке поле для зловживань.

"Якщо ми беремо альтернативний законопроект, то в ньому чітко бачимо, що є орган досудового розслідування з чіткою компетенцією, з чіткою підслідністю, який буде займатися виключно протидією конкретним кримінальним правопорушенням. Він буде виявляти ці правопорушення і сприяти розслідуванню. А в проекті Южаніної написано, що бюро займається усуненням ризиків фінансової безпеки. Це означає, що сфера компетенції може стосуватися кого завгодно: будь-яка транзакція фізичної або юридичної особи, підприємницька практика або інвестиційна діяльність, яка, на думку бюро, буде загрожувати фінансовій безпеці, може опинитися в зоні ризику", - говорить "Апострофу" експерт Реанімаційного пакету реформ Володимир Петраковський.

На думку експерта, на практиці це просто перетвориться на управління в ручному режимі. "Наприклад, є земельна ділянка в сільраді. І сільрада хоче віддати її в оренду якомусь інвестору, який хоче побудувати завод. А НБФБ бачить, що цей завод буде конкурувати з державним заводом. І в бюро можуть просто написати, мовляв, ми вважаємо, що цьому агентству з іноземними інвестиціями не треба давати землю, оскільки це загрожуватиме фінансовій безпеці, - пояснює Петраковський. – Усе, що, як їм здається, несе ризик для держави, вони будуть обмежувати. Так, як зараз робить СБУ. У будь-які справи зможуть засунути свій ніс".

Експерти та депутати також вказують на необхідність вирішити питання з підслідністю, тобто розібратися з іншими органами, які раніше займалися фінансовими злочинами, зокрема, шляхом ліквідації економічного відділу СБУ і Нацполіції.

"На жаль, у законопроекті автори не пропонують забрати у СБУ функції здійснення оперативно-розшукової діяльності в сфері захисту економіки. Так само, як і в поліції чи прокуратури. Тому зараз немає підстав говорити, що цей орган буде єдиним, який буде здійснювати фінансові розслідування. У такому вигляді він стане ще одним із тих, які сьогодні ходять до бізнесу по черзі", - коментує Острікова.

Конфлікт з НАБУ

Ще один нюанс, на який вказують критики, – нове бюро може створити перешкоди для роботи Національного антикорупційного бюро.

"Деякі склади злочинів, які віднесені авторами законопроекту до підслідності бюро, перетинаються зі злочинами, підслідними НАБУ. З урахуванням наявності "попередньої перевірки" тієї чи іншої інформації про злочин аналітиками [НБФБ] з можливістю поховати таку справу назавжди ще до початку розслідування ці злочини можуть взагалі ніколи не потрапити в НАБУ", - вважає Острікова.

Фото: НАБУ

Хоча один з авторів законопроекту Ніна Южаніна поспішила спростувати такі звинувачення. "Бюро фінбезпеки буде виявляти і розслідувати злочини, вчинені за участю рядових чиновників і суб'єктами господарської і державної діяльності. У разі виявлення злочинів, вчинених топ-особами, підслідними НАБУ, матеріали будуть протягом 24 годин передаватися НАБУ, як це передбачено нормами законопроекту", - написала нардеп на своїй сторінці у Facebook.

Орган під президента

Але основна проблема, як кажуть співрозмовники "Апострофа", в тому, що після ухвалення законопроекту в поточній редакції президент буде чинити більший вплив на економічну сферу.

"Вплив президента і держави на економічну сферу залишиться в тому ж вигляді, а, можливо, стане ще більшим", - вважає Петраковський.

"Це фактично реінкарнація податкової міліції, тільки в більш потужному стані. І ніякого послаблення тиску на бізнес за цим законом не відбудеться. Жодних запобіжників щодо прокуратури, СБУ або поліції там не встановлено. Це потужний силовий орган, який планують створити під президента", - каже "Апострофу" співавтор альтернативного проекту нардеп Андрій Журжій.

Один з народних депутатів, знайомих із ситуацією, вказує на те, що звинувачувати в появі законопроекту №8157 варто не його авторів, а безпосередньо самого главу держави.

"Пані Южаніну не варто сприймати як самостійного гравця. Вона виконавець волі президента, і в політикумі всі це знають", - зазначив співрозмовник "Апострофа".

Поки ж обидва законопроекти – пропрезидентський і альтернативний – знаходяться на розгляді профільних комітетів, а тому, коли будуть врегульовані суперечливі моменти (і чи будуть), ніхто не береться прогнозувати.

Читайте також

Карфаген має бути зруйнований, або при чому тут ціни на російську нафту

Світовий нафтовидобуток збільшуватиметься, низькі ціни на нафту можуть протриматися протягом кількох років

Нафтове прокляття Росії: країна-агресорка із жахом чекає падіння цін на "чорне золото"

Світ очікує падіння цін на нафту, в Росії внаслідок цього можуть початися серйозні економічні проблеми