Після колосального прибутку в 2019 році "Нафтогаз України" отримав багатомільярдні втрати в першій половині поточного року. Очевидно, що на фінансові показники холдингу негативно вплинула криза, викликана епідемією коронавірусу. Однак обставини і здоровий глузд говорять про те, що це далеко не єдина причина такої жалюгідної ситуації. "Апостроф" розбирався у злетах й падінні "Нафтогазу".
Група "Нафтогаз" в першому півріччі 2020 року одержала консолідований чистий збиток у розмірі 11,5 мільярда гривень.
Це при тому, що за перші шість місяців 2019 року в компанії був чистий прибуток на суму 24,7 мільярда гривень (майже вдвічі більше, ніж за аналогічний період 2018 року), а за весь минулий рік чистий прибуток "Нафтогазу" склав 63,3 мільярда гривень.
Важливо також відзначити, що в першому кварталі поточного року "Нафтогаз" показав прибуток. Правда, він виявився в п'ять разів менше, ніж за перший квартал 2019 року - 3,2 мільярда гривень проти 16 мільярдів гривень. Але очевидним є те, що збиток у компанії утворився в другому кварталі поточного року.
У пошуках причин
Глава НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв, коментуючи гнітючий фінансовий результат першого півріччя, написав в Facebook, що він не став для менеджменту "Нафтогазу" сюрпризом.
Коболєв також зазначив, що "на тлі обвалу цін на нафту і газ та пандемії коронавірусу" найбільші нафтогазові компанії світу також фіксують збитки. Серед постраждалих від кризи енергетичних гігантів він назвав британсько-нідерландську Royal Dutch Shell і французьку Total.
"Було б наївно думати, що така ж доля омине стороною "Нафтогаз". Зниження попиту і цін на енергоресурси вплинуло на всі сегменти нашої діяльності", - зазначив глава НАК.
За словами Андрія Коболєва, недобрий фінансовий стан компанії також пов'язаний з недоотриманням коштів за поставлений газ від облгазів, газзбитів і підприємств теплокомуненерго, загальна заборгованість яких складає близько 100 мільярдів гривень.
Ще однією причиною погіршення фінпоказників "Нафтогазу" він назвав анбандлінг компанії, в рамках якого функції транспортування газу (разом з доходами від нього) були передані незалежному операторові української ГТС: "19,3 мільярда гривень за шість місяців 2020 року одержав оператор газотранспортної системи України за послуги транзиту газу в країни ЄС і Молдову".
При цьому Коболєв заявив, що, незважаючи на фінансові труднощі, "Нафтогаз" залишається головним джерелом наповнення українського бюджету, і в першому півріччі компанія заплатила 75 мільярдів гривень у вигляді податків, а також "додатково наперед 35 мільярдів гривень дивідендів".
На інформацію про збитки "Нафтогазу" також відреагував колишній виконавчий директор компанії Юрій Вітренко, який пішов з неї (або правильніше буде сказати, що його "пішли") в липні 2020 року.
"Найсумніше в цій історії - це те, що "Нафтогаз" прикривається світовою кризою і коронавірусом, - написав Вітренко в Facebook. - При цьому нам маніпулятивно розповідають про рекордні дивіденди, які були виплачені в 2020 році, забуваючи сказати, що вони були заплачені з грошей, які наша команда змусила "Газпром" заплатити за рішенням Стокгольмського арбітражу ще минулого року (в грудні 2019 року "Газпром" в рамках рішення Стокгольмського арбітражу виплатив "Нафтогазу" понад 2,9 мільярда доларів. Ця виплата стала частиною пакету домовленостей між Україна і РФ, як і підписаний наприкінці минулого року контракт про транзит газу через Україну - "Апостроф").
На його думку, реальними причинами проблем, що виникли в "Нафтогазі", зокрема, стали низька якість управління компанією, нездатність керівництва проводити необхідні реформи і боротися з корупцією.
Зрозуміло, що Юрій Вітренко у цьому питанні є особою зацікавленою. Більш того, до нього, коли він був топ-менеджером "Нафтогазу", можна було б пред'явити практично ті ж претензії, що і до глави холдингу Андрію Коболєва, враховуючи, що з часу звільнення Вітренка минуло всього два місяці.
Однак в даному випадку коментар Вітренка важливий, оскільки являє собою позицію фахівця і людини, яка протягом декількох років перебувала, що називається, всередині системи. Шкода тільки, що така ґрунтовна критика з'являється лише після того, як топ-менеджери рівня Вітренка залишають посади, дуже часто зі скандалом. Але, що поробиш - корпоративна етика.
Немає транзиту - немає доходу
Однак які, все ж, справжні причини утворення такого колосального збитку "Нафтогазу"? Чи справді в усьому винен коронавірус, або керівництво компанії просто прикриває їм свої помилки і прорахунки?
За словами керівника спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадія Рябцева, є, безумовно, об'єктивні причини такого стану справ.
"Одна з них - анбандлінг. Ті кошти, які йшли в бюджет "Нафтогазу", надходять тепер оператору газотранспортної системи. Принаймні, офіційно це так. Друге, це - те, що ціни на газ, безумовно, впали, а тому впали доходи від його реалізації", - сказав Рябцев в коментарі "Апострофу".
Свою роль в зростанні добробуту "Нафтогазу" зіграли кошти, отримані за результатами спору з "Газпромом" (з яких, нагадаємо, топ-менеджерам були виплачені колосальні премії). "Але як тільки закінчилися гроші, отримані з арбітражу, тут же стало ясно, що хлопчик - голий", - заявив експерт.
Крім об'єктивних причин незадовільного фінансового стану "Нафтогазу" є і суб'єктивні, вважає Геннадій Рябцев. І головна з них - неефективний менеджмент: "Цього вони визнавати не хочуть, і Коболєв як і раніше вважає себе найкращим менеджером всіх часів і народів".
Експерт програми "Енергетика" аналітичного центру "Український інститут майбутнього" Андріан Прокіп в розмові з "Апострофом" зазначив, що говорити про відповідальність менеджменту дуже складно, не маючи всієї інформації про діяльність компанії. "Однак зрозуміло, що "Нафтогаз" - це дуже велика, роздута структура, що має значні накладні витрати, які безпосередньо не пов'язані з операційною діяльністю", - сказав він.
За його словами, дійсно, доходи "Нафтогазу" зменшилися після того, як транспортуванням газу почав займатися незалежний оператор газотранспортної системи. "Але якщо подивитися на звіти за минулі роки, то транзит був тим видом бізнесу, який створював дохід, покриваючи збитки за всіма іншими напрямами. Відразу було зрозуміло, що, коли вони втратять функцію транзиту і відповідні доходи, це стане моментом істини в плані того, наскільки "Нафтогаз" буде ефективним в цій моделі".
Геннадій Рябцев, у свою чергу, зазначив, що відносний добробут "Нафтогазу" останніх п'яти років базувалося на двох складових - надходженнях від транзиту газу (плюс сума, яка була отримана за рішенням Стокгольмського арбітражу), а також на те, що сталася дерегуляція, і істотно зросли тарифи на газ для споживачів.
І ось тепер, коли цих двох складових успіху не стало, випарувався і сам успіх. Правда, як каже Андріан Прокіп, якщо в майбутньому опалювальному сезоні ціни на газ виростуть, "Нафтогаз" зможе поліпшити своє фінансове становище.
Але це лише підтверджує тезу про неефективність моделі, за якою працює холдинг.
Все пізнається в порівнянні
Андрій Коболєв стверджує, що всі великі нафтогазові компанії зазнають колосальних збитків через коронавірус і його наслідки, однак це не зовсім так. За словами Геннадія Рябцева, ситуацію в "Нафтогазі" потрібно порівнювати не з Royal Dutch Shell і Total, які є недержавними компаніями, що ведуть діяльність по всьому світу, а з польською національною компанією PGNiG. Остання має дуже багато спільного з українським холдингом. Вона теж не здійснює транзит газу, оскільки така вимога директиви ЄС, і, на диво, але факт, - недавно отримала гроші від "Газпрому" за рішенням Стокгольмського арбітражу - російський монополіст в нинішньому році виплатив PGNiG 100 мільярдів рублів (1,29 мільярда доларів) .
Але на цьому схожість закінчується. Справа в тому, що польська компанія в першому півріччі 2020 року одержала чистий прибуток в розмірі більше, ніж 5,9 мільярда злотих (1,59 мільярда доларів), що в чотири рази більше в порівнянні з першим півріччям 2019 року.
Зрозуміло, що відвойовані у Росії гроші виявилися для PGNiG більш, ніж до речні, але, навіть якщо їх не враховувати, то ніякого збитку у компанії все одно не спостерігається. Незважаючи на коронакризу і падіння цін на газ.