Українська влада вкотре намагається вирішити проблему "євроблях", запропонувавши чергові тимчасові пільги щодо розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією. "Апостроф" з'ясовував, що передбачає нове законодавство, і чи дозволить воно поставити крапку в цьому питанні.
Верховна Рада зробила черговий крок для вирішення проблеми так званих "євроблях", прийнявши в середині квітня поправки до Митного та Податкового кодексів щодо розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією.
Йдеться про проєкти законів №4643-д і №4644-д. Парламент їх прийняв 15 квітня в цілому, і тепер слово за президентом. Після його підпису та опублікування вони набудуть чинності законів.
Проблема під назвою "євробляха"
Проблему "євроблях" в Україні не можуть вирішити роками. Вона полягає в тому, що вартість розмитнення деяких автівок вище, ніж, власне, їхня ціна. Недивно, що на сьогодні в нашій країні найдорожчі вживані машини у Європі.
Тривалий час кмітливі українці використовували схему так званого тимчасового ввезення автівок, яка надавала можливість не сплачувати мита та інші необхідні збори, і завдяки цьому в Україні з'явилося дуже багато автомобілів з іноземною реєстрацією, переважно литовською. Саме з цієї причини такі авта отримали неформальну назву "євробляхи".
Але в 2018 році ввели величезні штрафи за порушення вимог розмитнення, і з того часу машин з іноземними номерами суттєво поменшало.
Але вони все одно залишаються. Переважно – це автівки, які їхнім власникам дешевше віддати на запчастини чи металобрухт, ніж розмитнити.
"Причина масового завезення вживаних автомобілів - невисокий рівень доходів населення. Більшість людей не мають можливості придбати нову машину і просто змушені шукати дешевший варіант, - заявив у коментарі "Апострофу" керуючий партнер консалтингової компанії "Фінансова студія" Євген Невмержицький. - А проблема з "євробляхами" є результатом відверто корупційної моделі державного управління в Україні. Діючі наразі ставки ввізного мита, при яких власник авта має заплатити державі в кілька разів більше грошей, ніж коштує сама машина, є явно завищеними і несправедливими. І об’єктивні закони економіки, які не можуть скасувати ні парламент, ні уряд, примушують людей шукати інші рішення".
"Євробляхери" час від часу приїжджають під стіни Верховної Ради мітингувати, вимагаючи зробити митне оформлення авто більш доступним. Влада кожного разу йде на певні поступки, заявляючи, що це – востаннє, але з часом шоу повторюється знову.
Втім, останнім часом розміри митних платежів були знижені. Але, як вважають "євробляхери", недостатньо.
"Закони 2018 року, автором яких була Ніна Южаніна (нардеп минулого і нинішнього скликання Верховної Ради – "Апостроф"), дійсно суттєво знизили податковий тиск на власників авто і викликали першу велику хвилю розмитнень, - розповів виданню адвокат громадської організації "Авто Євро Сила" Іван Казачук. - Проте питання не було до кінця вирішене, оскільки дія законів була обмежена в часі, і за відведені кілька місяців навіть частина тих водіїв, які були згодні на запропоновані умови, не встигли пройти необхідні процедури".
За його словами, найбільш прийнятним для "євробляхеров" став законопроєкт №3704, який потрапив до Верховної Ради у середині 2020 року та й залишається там майже без руху.
Цей законопроєкт, зокрема, передбачає введення на постійній основі порядку, при якому, придбавши за кордоном вживану машину, її власник мав би заплатити державі 30% його вартості - 20% ПДВ і 10% мита. При цьому акцизи на ввезені авта пропонувалося повністю скасувати. Тобто купивши в Польщі старе авто, наприклад, за 1000 євро, власник міг би легалізувати його в Україні за 300 євро.
Встигнути за півроку
Але, попри те, що нібито, профільний комітет, який зараз очолює Данило Гетманцев з правлячої фракції "Слуга народу", підтримав законопроєкт, ходу йому не дають.
Данило Гетманцев
Замість цього були проштовхнуті два згаданих на початку документи, які, насправді, передбачають лише тимчасовий пільговий період розмитнення, після якого повернуться нинішні правила і штрафи.
Тож, ввезені в Україну до кінця 2020 року автівки звільняються від мита взагалі, і для того, щоб їх легалізувати, треба заплатити лише акциз. Передбачено, що такий порядок буде застосовуватися протягом 180 днів.
Що стосується акцизу, який доведеться сплатити власникам "євроблях", то він розраховується так:
ставка = ставка базова + Vе + Fе,
Ставка базова - ставка податку, що залежить від віку автомобіля на момент нарахування акцизу. Для машин, чий вік менший за 10 років, базова ставка дорівнює нулю. За кожен наступний рік доведеться заплатити 25 євро. Проте базова ставка не може перевищувати 150 євро.
Таким чином, якщо машині 10 років, ставка дорівнює 25 євро.
11 років — 50 євро;
12 років — 75 євро;
13 років — 100 євро;
14 років — 125 євро;
15 і більше років — 150 євро.
Vе – ставка податку, що визначається множенням об’єму циліндра двигуна внутрішнього згоряння відповідного транспортного засобу в кубічних сантиметрах на встановлений законом коефіцієнт. Для автомобілів з об’ємом циліндрів до 2000 кубічних сантиметрів (включно) коефіцієнт складає 0,25 євро за 1 кубічний сантиметр;
від 2001 куб. сантиметра до 3000 куб. сантиметрів (включно) — 0,2 євро за 1 куб. см;
від 3001 куб. сантиметра до 4000 куб. сантиметрів (включно) — 0,25 євро за 1 куб. см;
від 4001 куб. сантиметра до 5000 куб. сантиметрів (включно) — 0,35 євро за 1 куб. см;
понад 5000 куб. сантиметра — 0,5 євро за 1 куб. см.
Fе – ставка податку, що залежить від типу силової установки автомобіля. Для двигунів з іскровим запалюванням (бензинових) та гібридів ця ставка дорівнює нулю. Для дизелів та напівдизелів — 100 євро.
Таким чином, якщо ви - власник тринадцятирічного Volkswagen Golf з бензиновим двигуном об’ємом 1,6 літра (1600 кубічних сантиметрів), вам доведеться для його розмитнення заплатити 100 євро по базовій ставці і 400 євро (1600 х 0,25) за об’єм двигуна. Всього розмитнення обійдеться у 500 євро.
А ось за розмитнення 20-річного джипа Cherokee з дизельним двигуном 2,7 літри (2700 кубічних сантиметрів) потрібно буде заплатити 150 євро базової ставки, 540 євро (2700 х 0,2) за двигун і ще 100 євро за те, що двигун дизельний. Разом - 790 євро.
При цьому власники "євроблях", що висловлять бажання нарешті їх задекларувати, звільняються від всіх штрафів за порушення митних правил, допущених при їх ввезенні і експлуатації, у разі, якщо добровільно сплатять до державного бюджету 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 гривень).
Альтернативою є можливість протягом 180 днів вивезти автівку з території України без сплати передбачених законом штрафів за порушення правил ввезення і транзиту. Для цього треба сплатити до бюджету ті ж 8500 гривень, після чого власник має сім днів для того, щоб машина перетнула кордон України.
Прикордонники
Зазначений порядок розмитнення не поширюється на транспортні засоби, які не відповідають екологічним нормам принаймні "ЄВРО-2", або мають походження з країни, визнаної державою-окупантом (Росії).
Ніколи не кажи ніколи
Але чи вирішить нове законодавство проблему?
Данило Гетманцев запевнює, що це є останньою поступкою влади в даному питанні, про що він написав у Facebook.
Але, нагадаємо, таких "останніх" рішень вже було чимало.
"Новий закон дійсно знижує вартість розмитнення, і це добре: людям стане легше узаконити автомобілі. І багато хто це зробить, - каже Іван Казачук. - Проте, через півроку відновиться нинішній порядок, і люди знову почнуть шукати можливості завезти автомобілі без розмитнення".
На думку Євгена Невмержицького, щоб вирішити проблему "євроблях", Україні взагалі варто переглянути політику щодо ввезення вживаних автомобілів.
"Високі ввізні мита на певні види товарів держави вводять, як правило, для захисту національного виробництва. Проте, в Україні автомобілебудування розвинене дуже слабо і не може запропонувати населенню виробів достатнього асортименту і якості. Тому в умовах, коли більшість людей не можуть придбати нове авто, а система кредитування покупки автомобілів практично не діє, рішення про введення високих мит працюють проти інтересів суспільства, і будуть суспільством ігноруватися", - пояснив експерт.
Окремою турботою є те, що більшість машин, що завозяться в Україну, не є екологічними.
Але екологічна безпека забезпечується не митними бар’єрами, а засобами екологічного контролю, каже Іван Казачук.
"Відповідно до угоди про асоціацію з ЄС, Україна взяла зобов’язання впровадити техогляди транспортних засобів, які будуть проводитися на ліцензованих СТО, - нагадав він. - І ті машини, які показуватимуть зависокі показники викидів, такий огляд просто не пройдуть".
Проте, зазначимо від себе, ці машини потрібно буде кудись дівати. При цьому далеко не факт, що Європа захоче їх назад до себе прийняти.
На сьогодні в Україні середній вік легкових автомобілів складає 22,7 року, що більш, ніж удвічі більше, ніж в ЄС (10,8 року).
У нас вже досить багато машин, які не відповідають сучасним екологічним нормам, і, оскільки ці норми будуть тільки посилюватися, а автопарк країни - старіти, Україна дійсно ризикує перетворитися в "автопомойку".
Біг по колу
Останнім часом "евроблях" на вулицях більшості українських міст практично не залишилося, а це значить, що заходи, які вживаються на державному рівні, при всій їхній недосконалості, все ж діють.
Крім того, потрібно розуміти, що основні проблеми з "евробляхами" стосуються не тих машин, які українці збираються ввезти з Європи, а тих, що вже давно в країні. Але саме їх і не хочуть розмитнювати їхні власники, оскільки вартість розмитнення перевищує ціну машини в кілька разів. А тому для багатьох справжня мета переговорів з владою - просто виграти ще трохи часу, протягом якого можна не платити штрафи.
А це означає, що через якийсь час під стінами українського парламенту знову з'являться "євробляхери" з вимогами знизити митні платежі до мінімуму і/або в черговий раз продовжити пільговий період розмитнення.
По-хорошому, Україна має відродити власний автопром, який може дати поштовх усій вітчизняній економіці.
З різних причин зробити це зараз вкрай складно, проте, як раніше писав "Апостроф", є перспективи розвивати виробництво електромобілів, які могли б не тільки використовуватися на внутрішньому ринку, але і відправлятися на експорт в країни Європи. Але для цього, як і для багато чого іншого, потрібна політична воля влади.