RU  UA

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Транспорт та зв'язок

Допоможіть, ми убогі: чи будуть німці рятувати "Укрзалізницю"

Поки є лише політичне рішення про співпрацю Deutsche Bahn

Поки є лише політичне рішення про співпрацю Deutsche Bahn Фото: pixabay.com

Прем'єр-міністр України Олексій Гончарук повідомив, що німецька компанія Deutsche Bahn візьме під своє шефство оператора українських залізниць "Укрзалізницю". При цьому поки підписано тільки відповідний меморандум про взаєморозуміння, а деталі угоди ще допрацьовуються. "Апостроф" з'ясовував, якою буде роль Deutsche Bahn в управлінні вітчизняною держкомпанією і чи зможуть німці вирішити проблеми українського монополіста.

Державна компанія "Укрзалізниця" буде передана в управління німецькому залізничному перевізнику Deutsche Bahn терміном на 10 років. Про це заявив прем'єр-міністр України Олексій Гончарук під час виступу на Всесвітньому економічному форумі в Давосі. Він повідомив, що 22 січня там само, у Давосі, між Deutsche Bahn і Міністерством інфраструктури України було підписано відповідний меморандум про взаєморозуміння.

"Це - екосистемне рішення, яке повинно показати, що Україна безпрецедентно відкрита до інвестицій і нових стандартів", - заявив прем'єр. Він додав, що на сьогодні є політичне рішення про співпрацю, тоді як деталі угоди ще допрацьовуються.

При цьому Гончарук запевнив, що ні про продаж, ні навіть про оренду такого стратегічного об'єкту, як "Укрзалізниця", мова не йде. "Німецькі фахівці працюватимуть над реформуванням управлінських механізмів підприємства", - написав прем'єр у Facebook.

На заяву українського прем'єра вже відреагувала німецька компанія, яка хоч і не спростувала повністю його слова, але все ж неабияк їх пом'якшила. Deutsche Bahn повідомила, що через свою дочірню компанію DB Engineering & Consulting вона буде не керувати "Укрзалізницею", а консультувати її менеджмент з технічних питань і питань ведення бізнесу.

Водночас один із телеграм-каналів, який коментує політичні процеси в Україні, стверджує, що сторони дійшли домовленості про те, що "Укрзалізниця" фактично перейде під контроль німецької компанії. Так, нібито, від Deutsche Bahn будуть призначені більше десятка керівників різних напрямків в українській держкомпанії, при цьому глава "Укрзалізниці" буде затверджуватися німцями.

Залізничний вокзал у ФрайбурзіФото: pixabay.com

У самій "Укрзалізниці" "Апострофу" не змогли оперативно відповісти на питання про те, які конкретно повноваження в компанії матимуть представники Deutsche Bahn, але пообіцяли надати відповідну інформацію в недалекому майбутньому.

Меморандум ні про що

Думки експертів з приводу співпраці "Укрзалізниці" з німецьким перевізником розділилися. Так, інвестиційний банкір і колумніст Сергій Фурса привітав підписання меморандуму з Deutsche Bahn. "Це - найкраще, що могло статися з українськими залізницями", - написав він у Facebook. При цьому він підкреслив, що "Укрзалізниці" потрібно саме управління зі сторони німецької компанії, а не просто консультаційні послуги з проведення реформи.

У свою чергу, директор інфраструктурного напряму в "Українському інституті майбутнього", колишній перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер різко висловився проти того, щоб Deutsche Bahn, так само як і будь-яка інша іноземна компанія, отримала контроль над українськими залізницями, які, між іншим, належать до стратегічної інфраструктури держави. Він пояснив, що Deutsche Bahn як німецька компанія буде, в першу чергу, обстоювати інтереси, Німеччини, а не України.

При цьому, за його словами, люди, які сьогодні контролюють "Укрзалізницю", також не захищають інтереси України. "Але у нас хоча б є на них управа", - зазначає Шульмейстер.

Володимир Шульмейстер зазначив, що меморандум, як правило, становить собою нічого не значущий документ, який підписується для піару. "І я дуже сподіваюся, що це - саме той випадок. Що все цим обмежиться", - сказав фахівець.

Якщо ж виходити з тексту згаданого меморандуму, то, зі слів колишнього заступника міністра інфраструктури Олександра Кави, з нього абсолютно нічого конкретного не випливає. "Підписаний документ нікого ні до чого не зобов'язує, і поки дуже рано робити висновки про предмет можливої співпраці", - сказав він у коментарі "Апострофу".

Олександр Кава: "Підписаний документ нікого ні до чого не зобов'язує"Фото: Апостроф / Колаж

Експерт зазначив, що сама пропозиція про можливу передачу контролю над ключовою держкомпанією іноземцям означає нездатність або небажання уряду ефективно управляти державним майном і, відповідно, виконувати свої обов'язки. "Давайте тоді запропонуємо Ангелі Меркель взяти під контроль уряд України - думаю, з цими функціями вона безперечно буде справлятися набагато краще. Тим більше, у неї скоро завершується термін роботи в уряді Німеччини", - сказав фахівець, додавши, що фінансове питання також, швидше за все, можна буде владнати, так як зарплати деяких чиновників України в рази більше, ніж у федерального канцлера Німеччини.

"Варяги" не допоможуть

Але, навіть якщо б Deutsche Bahn отримала повний контроль над "Укрзалізницею", це не вирішило б проблем вітчизняної держкомпанії.

Володимир Шульмейстер не виключив, що на перших порах представники німецької компанії приберуть з "Укрзалізниці" корупцію або, принаймні, істотно її зменшать. "Але потім там повинні бути люди, які приймають рішення на користь України. Врятувати себе можемо лише ми самі - ні німці, ні польський менеджер, ні латвійський", - сказав він.

Олександр Кава також переконаний, що залучення іноземного партнера, навіть найефективнішого, не допоможе вирішити фундаментальні проблеми компанії. "Ключ від вирішення проблем "Укрзалізниці" перебуває на вулиці Грушевського в Києві (на цій вулиці розташовані Кабінет міністрів і Верховна Рада, - "Апостроф"), і жоден зовнішній фактор ці проблеми не вирішить. Тим більше, Deutsche Bahn - це дотаційна компанія, яка щорічно отримує дотації на 16 мільярдів євро, а тому вкладати гроші в розвиток іноземної компанії вона точно не буде. Якщо вкладати досвід і технології, то, знову-таки, є питання: хто за це платитиме?" - пояснив він.

Але головний момент полягає в тому, що в Україні є фахівці, які могли б ефективно керувати вітчизняними залізницями. "Але чомусь уряд призначає некваліфікованих людей, а потім дивуються, чому у них нічого не виходить. Тобто це не проблема держкомпанії, це - проблема уряду", - резюмував Олександр Кава.

Читайте також

Поновлення авіапольотів в Україні: що відомо, коли чекати

В умовах продовження війни в Україні відновлення авіапольотів можливе зі Львова, Бориспіль під великим питанням