У Києві – самокатний бум. Хтось уже їздить, а хтось поки лише мріє. Для тих, хто хоче, але не наважується, служби прокату електросамокатів проводять майстер-класи. У одному з таких взяв участь "Апостроф", заодно дізнавшись, яким чином такий вид пересування вписується в столичну інфраструктуру.
Подолати страх
Одна з семи київських компаній, що надають послуги з прокату електросамокатів, вирішила допомогти бажаючим подолати психологічний бар’єр і "осідлати" цей вид транспорту.
"Багато людей не знають, як розпочати поїздку, - говорить "Апострофу" Олександра, співробітниця служби прокату. - Люди просто проходять повз, оскільки у них страх, що вони не зможуть цього зробити. Також ми хотіли проконсультувати щодо безпеки: що можна робити, а що ні. Тому що зараз така проблема, що на одному самокаті їздять по двоє-троє людей. Цього робити в жодному разі не можна. Правило таке: одна людина – один самокат".
Майстер-клас для новачків та тих, хто хоче детальніше ознайомитися з правилами поїздки на самокатах, проходив на Хрещатику у перші дні липня. Співробітники служби прокату давали інформаційні буклети та коротко пояснювали, що робити з самокатами, які стоять на дорозі.
"Скачати застосунок, зареєструватися, приєднати карту, поповнити гаманець, потім шукаєте самокат і скануєте. Поїздка розпочинається", - говорить Олександра.
Розібравшись із застосунком, справа залишається за малим: взяти самокат і рівнесенько на ньому поїхати, бажано не розлякуючи перехожих.
Дивіться: Не пропускають навіть пішоходів: в Києві помітили злісних порушників на самокаті, відео
Кореспондент "Апострофу" на власному досвіді переконався: для новачків це справа не з простих. Але й напружених тренувань не вимагає. Варто витратити кілька хвилин на те, щоби звикнути до самокату й почати натискати на потрібні кнопки. Є кнопка швидкості, і основна хитрість у тому, щоб натиснути її лише наполовину, бо інакше самокат поїде в шаленому темпі - а для початківця це не дуже.
"Рекомендую одразу не надто натискати швидкість, головне - добре відштовхнутися ногою. Щоб вловити рівновагу, баланс", - вчить Олександра.
Юлія всього 10 хвилин на майстер-класі, а вже впевнено їздить центральною вулицею Києва.
"Я сьогодні вперше стала на самокат, - розповідає "Апострофу" дівчина. - Вирішила піти, бо давно хочу навчитися, але боялась. Я не знала, як користуватися застосунком, як брати цей самокат, як із ним поводитись, тому захотіла навчитися з ним взаємодіяти й подолати страх".
За словами Олександри, на майстер-клас прийшли близько 30 людей. Більшість – новачки, які одразу ж через кілька хвилин відчувають впевненість. Хоча дехто стати на самокат так і не наважується.
"Навчитись впевнено їздити на самокаті під силу кожному, - говорить Олександра. – Головне - бажання. Але вчитися ми таки радимо на велодоріжках, а ще краще - на безлюдному просторі".
"Я взяв самокат і одразу поїхав, - говорить Андрій, співрозмовник "Апострофа". – Це виявилось легко як на мене, хоча я вперше став на самокат, але це не велосипед, тут усе просто. Він досить маневрений і не стрибає навіть по нерівностях. Єдина проблема – вузькі доріжки, мало місця, що об’їхати людей".
Дивіться: У Києві підлітки-шибайголови влаштували покатушки на самокаті на 60-метровій висоті: відео
"Круто було би їздити на самокаті на роботу, але нині для мене це більше приємне проведення часу. Або вирушити кудись у магазин, чи на прогулянку, чи в гості", - говорить Юлія.
А чи варто страх долати?
Несправедливо було би сказати, що самокати – це суцільний позитив. У Києві є чимало скептиків, а то й відверто незадоволених самокатним бумом. Тому сприяють численні ДТП, учасниками яких стають люди за кермом самокату.
"Коли я йду по вулиці, мені страшно, - зізнається "Апострофу" Ольга, мешканка столиці. - Бо навколо літають шалені люди на самокатах, підрізають, і весь час здається, що один із них пригальмує просто на мене".
Травми на самокатах, на жаль, теж не рідкість. Степан (ім’я змінене), співрозмовник "Апострофа", якось зламав руку, не вписавшись у поворот.
"Натиснув газ і не очікував, що він так швидко розженеться", - розповідає хлопець, який катався на самокаті всього другий день.
Менше з тим, Степан запевняє, що катання на самокаті було напрочуд приємним.
"Основна проблема – це люди за кермом самокату. Неуважність, відсутність концентрації… Мені здається, що самокати не мусять їздити по тротуарах, там де ходять люди. Нехай влада пише закони, робить велодоріжки", - додав хлопець.
Він зазначив, що, коли впав, то жоден перехожий не підійшов і не допоміг: "Бо така вже ненависть до цих самокатів".
Але цей випадок можна назвати легким. Час від часу у ЗМІ з’являються моторошні історії про травми під час їзди на самокаті.
Безправні лихачі
Поки що у владі не надто поспішають коментувати ситуацію з велодоріжками, яких, відверто сказати, вкрай мало – особливо на кількість велосипедно-самокатного транспорту. За словами заступника голови КМДА Костянтина Усова, нині в Києві налічується майже 4000 прокатних самокатів, а до кінця року їх може бути й 7000.
Статус самокатників теж не врегульований – офіційно вони прирівнюються до пішоходів, а відтак спокійно можуть роз’їжджати "змійкою між людей".
Все, що вдалося зробити київській владі – це підписати Меморандум про співпрацю з операторами послуг прокату електросамокатів у Києві. Він передбачає, зокрема, зменшення швидкості з 30-35 км/год до 20 км/год. У спеціально визначених (зелених, пішохідних та історичних) зонах швидкість має сягати не більше 14 км/год. Також обмежили місця пересування самокатами – зокрема, на Пейзажній алеї, пішохідній частині вулиці Сагайдачного та в деяких історичних місцях самокати будуть вимикатися. Меморандумом також передбачене страхування людини, яка отримала травму внаслідок несправності самокату.
За словами Костянтина Усова, цей Меморандум буде діяти, доки Верховна Рада не ухвалить законопроект, що регулюватиме дорожній рух електросамокатів, прирівнявши їх до велосипедного транспорту. На практиці цей закон має зменшити хаос на дорозі й розвантажити пішохідну частину від надлишку самокатів, а самих користувачів виокремити в нову категорію учасників дорожнього руху.