RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика

Ми працюємо за тимчасовим рішенням, ситуація залишається тривожною - заступник голови НАЗК

Іван Пресняков пояснив, чому НАЗК поки в підвішеному стані

Іван Пресняков пояснив, чому НАЗК поки в підвішеному стані Іван Пресняков Фото: facebook.com/ivan.presniakov

Заступник голови Національного агентства з запобігання корупції (НАЗК) ІВАН ПРЕСНЯКОВ в ефірі Апостроф Live розповів, чи вдалося НАЗК відновити роботу після ухвалення постанови Уряду щодо розблокування доступу до е-декларацій, які функції агентства досі заблоковані і коли НАЗК зможе знову запрацювати на повну після скандального рішення Конституційного суду (КСУ).

- Як наразі працює НАЗК після рішення КСУ, яке фактично зупиняло роботу відомство? Уже працює реєстр декларацій, можна заходити і дивитися. Але чи в повну силу працює НАЗК?

- Насправді, після ухвалення рішення Конституційним судом, крім проведення роз’яснювальної, інформаційної чи просвітницької роботи, практично всі контрольні повноваження НАЗК та повноваження з проведення перевірок є заблокованими. Через реакцію уряду, президента та РНБО адміністрування реєстру декларацій, проведення спеціальних перевірок оновлені. Але, очевидно, це тимчасове рішення. Весь функціонал НАЗК, звичайно, не відновлений, тому більшість функцій і надалі заблоковані.

- Що конкретно зараз НАЗК, окрім реєстру декларацій, не може робити?

- Дивіться, реєстр декларацій не просто так існує. НАЗК повинно було здійснювати повні перевірки декларацій. Якраз в цьому є, напевно, найважливіший аспект діяльності цього реєстру. Ці повні перевірки ми проводити не можемо.

Проблема полягає так само в тому, що перевірку на наявність конфлікту інтересів ми не можемо проводити. Ми не можемо притягати до відповідальності корупціонерів за брехню в деклараціях, КСУ скасував це положення.

Ми навіть не можемо приймати повідомлення громадян про корупцію, тому що це повноваження так само заблоковано. Проводити перевірку звітів політичних партій ми так само зараз не можемо.

Тобто насправді НАЗК до цього рішення Конституційного суду було органом, який мав широкі контрольні повноваження в усьому спектрі питань із запобігання корупції. Всі ці контрольні повноваження тепер виконуватися не можуть.

Це не тільки рішення, яке вдарило по нашій роботі. Воно по суті поставило під загрозу ширшу рамку – подальшу інтеграцію України з Європейським Союзом. Тому що створення сильної антикорупційної інфраструктури якраз було одним із зобов’язань, які ми на себе брали на шляху цієї інтеграції.

- Питання щодо місцевих виборів. Чи правда, що людей, яких обрали, неможливо призначити на певні посади? Можете підтвердити чи спростувати цю інформацію? І на які посади, якщо так, неможливо призначити зараз людей?

- Одне з повноважень, яке виконувало НАЗК – це проведення частини спеціальної перевірки людей, які претендують на ті чи інші посади. Дійсно, проведення спеціальної перевірки в частині проведення перевірки декларацій кандидатів на посади – міських голів, голів місцевих рад – це та функція, яку мало виконувати НАЗК. Із прийняттям рішення Конституційного суду проводити ці спеціальні перевірки і таким чином давати можливість призначити осіб на ці керівні посади, у нас можливості не було. Через рішення уряду НАЗК відновило проведення спеціальних перевірок. Але, як я вже сказав, це тимчасове рішення. Тому маємо досить тривожну ситуацію.

- Тобто допоки не буде в повну силу відновлена робота НАЗК, до того моменту призначення мерів великих міст та обласних голів неможливе. Чи правильно я зрозумів вас?

- Ми зараз ці спеціальні перевірки відновили через рішення уряду, але будь-хто може піти в суд і оскаржити власне той факт, що ми ці перевірки проводимо, і таким чином заблокувати ці призначення.

- Як бачать в НАЗК вихід із цієї конституційної кризи? Що може відкрити віконце можливостей?

- Проблема не лише в тому, що НАЗК треба повернути наші функції та повноваження. І не в тому, що треба змінити закон "Про запобігання корупції" і таким чином повернути повноваження. Ми бачимо, що без того, щоб щось зробити з цим рішенням Конституційного суду, у нас далі залишаються величезні ризики скасування всіх нових законодавчих змін, які може напрацювати Верховна Рада.

Зараз ідеться про те, щоб прийняти якийсь закон, який автоматично поверне нам наші повноваження. Але якщо Конституційний суд не змінить свою позицію, це все матиме невеликий сенс.

Тому що і далі буде величезна загроза того, що це є неконституційним за рішенням Конституційного суду. Тому, на моє переконання, вирішення цієї кризи точно має починатися з того, щоб щось вирішити з цим рішенням КСУ. Просто повернення повноважень до НАЗК, на жаль, не спрацює. Це буде тимчасове рішення.

- Один з виходів запропонував президент Володимир Зеленський. Законопроект про відновлення довіри до КСУ, яким гарант пропонує перезавантажити Конституційний суд, набрати нових представників цієї установи судової гілки влади. Як ви вважаєте, чи зможе цей законопроект вирішити якраз ті проблеми, які ви зараз порушували?

- Насправді є кілька рішень. Ми думаємо, що проект президента може бути так само одним із цих рішень. Це, звичайно, питання вже до президента і Верховної Ради, можливо, частково до КСУ – яким чином вирішувати цю кризу. Тут наших повноважень, очевидно, точно не вистачить. Проект президента – це один із варіантів, який міг би дійсно таку кризу вирішити.

- Незважаючи на великий шквал критики цього законопроекту?

- З того, як виглядає ситуація, тут немає рішення, яке би дивним чином усе повернуло до вихідної точки, не завдавши жодної шкоди правовій системі. На жаль, ця шкода вже була завдана правовій системі після того, як було прийняте рішення КСУ.

Читайте також