У квітні Росія почала своє головування у Раді Безпеки ООН. Очевидно, що вона буде використовувати його для відбілювання своїх злочинів в Україні. Відомо, що дуже складно подолати російське право вето та публічно принизити країну-агресора, та все ж Україна з країнами-партнерами може віднайти інструменти міжнародного права аби зупинити російські зловживання статусом постійного члена Радбезу. Про це та інше в інтерв'ю "Апострофу" розповіла канадська політологиня та юридична аналітикиня, директорка Міжнародного Центру Досліджень України "Пряма Ініціатива" АРІЯНА ҐІЦЬ. Також вона є співголовою міжнародної громадської кампанії "Правда в ім'я миру", за проукраїнську діяльність якої на неї були накладені персональні санкції росії.
- Як би ви оцінили те, що росія стала головою Радбезу ООН.
- Якщо ми говоримо про головування росії в Радбезі ООН, то ротація відбувається щомісяця і кожного разу посаду займає новий член. Головне питання полягає в тому, чому російська федерація досі користується перевагами постійного члена Радбезу ООН.
Читайте: Чи відповідатимуть росіяни за свої злочини: вчений – психолог дав чітку відповідь
Я підтримую офіційну позиції українських дипломатів, що росія незаконно узурпувала статус Радянського Союзу, країни, котра більше не існує. У Статуті чітко вказано, що СРСР, а не російська федерація є постійним членом Радбезу.
Більш того, росія не була однією з держав-засновниць ООН, вона ніколи не подавала заявку на членство в ООН, за її прийняття ніколи не голосувала Генасамблея, а російський парламент ніколи не ратифікував Статут ООН.
Таким чином, той факт, що російський режим, який вчиняє злочини і геноцид, буде головувати у квітні у міжнародному органі, що зобов’язаний підтримувати мир у світі, символізує катастрофічну нездатність міжнародної спільноти протистояти небезпечному злу, яке загрожує усьому людству.
Тож уперше Радбез ООН очолить держава, яка: була визнана агресором самою ООН; має наказ Міжнародного суду справедливості ООН про негайне зупинення своєї агресії; президент якої знаходиться в розшуку за ордером на арешт від Міжнародного кримінального суду за воєнні злочини.
Те, що міжнародна спільнота не може виправити цю жахливу ситуацію, виглядає жалюгідним. І це пляма на усьому людстві.
- Як ви вважаєте, як рф використовуватиме своє головування в Радбезі?
- Російське представництво є частиною пропагандистської воєнної машини російської федерації. Москва, безумовно, використає широкі процедурні повноваження, які надає їй головування, для продовження своєї юридичної і дипломатичної війни проти міжнародної спільноти. Буде використовувати тактику "відбілити, узаконити, обманути". Москва використає місце в Радбезі ООН, щоб відбілити свої злочинні дії, легітимізувати надумані і спотворені юридичні конструкції і поширювати світом фейки та дезінформацію.
Читайте: США підтримали створення "гібридного трибуналу" проти РФ: у чому його суть
- Якими будуть заяви представників росії?
- Після тої божевільної брехні про "секретні лабораторії хімічної зброї", "брудні бомби", "бойових комарів" від Москви можна очікувати чого завгодно. Однак цілком очевидно, що головним пунктом порядку денного російського президента стане просування китайського "мирного плану", аби показати усьому світу, що Україна та Захід розпалюють війну. Основною метою росії лишається підрив міжнародної підтримки України. Так званий "мирний план" Китаю є нежиттєздатним і вигідним Москві у багатьох сенсах. Це ідеальний інструмент політичної атаки на партнерів, які підтримують оборону України. Метою його є зупинити потік військової техніки Києву, адже він викликає у Кремля страх перед майбутнім українським контрнаступом.
Москва також може намагатися просувати пропагандистські дезінформаційні наративи, такі як відбілювання окупації Запорізької АЕС військами рф; виправдування антиамериканськими маніпуляціями переміщення своїх ядерних боєприпасів у Білорусь; критика України за "наступ на свободу віросповідання" та малювання похмурих картин "переслідування" російської православної церкви Московського патріархату в Україні.
Більш того, я очікую, що Москва буде просувати політичні і правові цілі своїх партнерів у рамках нової антизахідної осі.
І наостанок я не виключаю ризику, що росія буде використовувати своє головування в Радбезі ООН в якості дипломатичного інструменту для політичного і правового прикриття чергової потужної атаки на світову безпеку. Коли росія була головою Радбезу у лютому 2022 року, Москва зловживала своїми повноваженнями, щоб завадити зусиллям світового товариства засудити і зупинити війну росії проти України. Зважаючи на недавню провокативну риторику росії, мене більш за все турбують можливі акти ядерного тероризму з боку росії на території окупованої Запорізької АЕС.
- Чи є засоби, завдяки яким Україна та її союзники в ООН можуть протидіяти такому розвитку подій?
- Є кілька юридичних та політичних сценаріїв, щоб протистояти російським зловживанням. До деяких кроків уже вдалися. Наприклад, росію усунули від членства в Раді ООН з прав людини в 2022 році. Однак основні битви довкола місця росії в Радбезі ООН та її голосу у Генеральній Асамблеї.
Україна оспорює легітимність членства росії в ООН, посилаючись на аргументи, про які я говорила раніше. Однак провідні західні уряди не спішать підтримувати такий підхід. Партнери росії, очевидно, будуть рішуче проти цього, і Китай однозначно скористається своїм правом вето, аби блокувати виключення росії із Радбезу ООН.
Задовго до широкомасштабного воєнного наступу росії в 2022 році, український експерт з міжнародно-правових питань Роман Сон, колишній голова парламентського комітету України з міжнародних відносин Ганна Гопко і я відстоювали підхід до тимчасового позбавлення права голосу росії в ООН, використовуючи південноафриканський прецедент 1974 року. Тоді делегація ПАР була тимчасово позбавлена права участі у Генасамблеї через злочини апартеїду. Цей підхід ґрунтується на невизнанні повноважень російської делегації при ООН Комітетом з перевірки повноважень та Генеральною Асамблеєю з подальшим рішенням голови Генеральної Асамблеї.
Перевага такого підходу полягає в тому, що його не можна заблокувати правом вето постійних членів Ради Безпеки. Враховуючи те, що росія вчиняє воєнні злочини і злочини проти людяності в індустріальних масштабах, ми, як і раніше, вважаємо, що такий підхід отримає достатню підтримку у Генасамблеї. Найважливіше, це переконати Сполучені Штати підтримати цей почин.
Ми також запропонували інший підхід для подолання права вето росії або Китаю в Радбезі ООН. Ми пропонуємо використовувати резолюцію ООН "Єдність заради миру", котра надає Генасамблеї право діяти у разі, якщо Радбез не може виконати своєї функції із підтримання миру на міжнародному рівні. Як відомо, Радбез ООН абсолютно нічого не зробив для припинення геноциду під час російської війни. Передача повноважень щодо прийняття рішень Генеральній Асамблеї, де більшість країн підтримують Україну, може стати знаряддям для запровадження міжнародного економічного ембарго щодо росії.
На жаль, це не зупинить квітневе головування росії в Радбезі ООН. Але цю ситуацію треба використати для публічного приниження росії. Я сподіваюся, що більшості членів Радбезу вистачить гідності провести організований демарш, аби продемонструвати, що вони не згідні працювати під головуванням кривавих злочинців в органі, який відповідає за мир у всьому світі.
- Як вважаєте, чи можна сказати, що Захід наївно ставиться до того, що росія експлуатує демократичні інституції?
- Ні, я так не вважаю. Росія тривалий час безсоромно зловживала присутністю та повноваженнями у демократичних інституціях для просування своїх підлих планів. Після тих численних злочинів, які росія здійснила в різних країнах, не можливо виправдовуватися, ніби не знаєш, що це за країна. І все-таки ми досі бачимо упереджені звіти в ООН, де росію-агресора прирівнюють до України-жертви, що просто неможливо пояснити наївністю.
ООН – не єдина міжнародна організація, в якій Росія зберігає свій статус. Інший огидний приклад – ОБСЄ (Організація з безпеки та співробітництва в Європі). Немислимо, щоб негідна держава-злочинець, держава-терорист, яка найгротескнішим чином порушує основоположні принципи і правила цих організацій, продовжувала користуватися привілеями свого членства і зберігала право приймати рішення щодо їхньої політики.
Я вважаю, що ми маємо справу з відсутністю політичної волі західних лідерів для рішучих дій та боязнь створити прецеденти, котрі колись у майбутньому можуть стати проблемою для деяких західних країн.
Жодний постійний член РБ ООН не хоче створювати прецеденти, які могли б загрожувати їхній власній владі. Однак вони забувають, що за останній рік світ змінився і їхній опір приречений на провал. Також ми бачимо, як процес створення Спеціального міжнародного трибуналу ООН щодо агресії росії проти України стикається з тихою протидією та підміною порядку денного навіть із боку деяких західних партнерів України. Страх створення нових прецедентів може, зрештою, завадити українцям домогтися справедливого покарання за завдані їм страждання.
Дух нашого часу потребує змін. Я переконана, що наші уряди не матимуть іншого вибору, окрім як прийняти ці зміни і почати діяти більш рішуче, незважаючи на брак такого бажання зараз. Організація Об'єднаних Націй та Радбез ООН потрібно реформувати, щоб вони могли виконувати свою основну функцію щодо підтримки миру в усьому світі. В іншому випадку ми всі програємо.