RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

"Правильні" гінекологи і трохи класики: як готуються скуповувати голоси на виборах

Політики дуже винахідливі в гонитві за голосами виборців

Політики дуже винахідливі в гонитві за голосами виборців Фото: УНІАН

Центрвиборчком 4 лютого офіційно завершив процедуру прийому документів від кандидатів у президенти України. І хоча до самих виборів залишається ще два місяці, свої передвиборчі кампанії політики запустили задовго до 31 березня. А разом із численною рекламою, обіцянками, гучними заявами і доглянутими обличчями політиків на бордах у всю міць запрацювала і тіньова машина підкупу виборців. За якими схемами політики вже скуповують голоси, і чого варто очікувати напередодні плебісциту, дізнавався "Апостроф".

Стабільна тисяча

За словами експертів, опитаних "Апострофом", на даний момент говорити про прямий масовий підкуп виборців поки рано. Кульмінація "гречаного" епосу чекатиме Україну в останні дні березня.

"Технологія підкупу за своєю суттю - це технологія останніх днів кампанії, максимум останнього тижня кампанії, - пояснює "Апострофу" гендиректор громадської організації "Комітет виборців України" Олексій Кошель. - А чим далі від дня голосування, тим менш ефективна така технологія. Підкуповувати за два місяці до виборів - це неефективне витрачання коштів, адже 31 березня виборець може просто забути про прізвище свого благодійника".

Правда, деякі політичні важковаговики почали готувати сани ще з осені. Так, наприклад, у листопаді 2018 року, партійні соратники Олега Ляшка в місті Кам'янка Черкаської області звернулися до класичного прийому "засіву" електорального поля гречкою. Обставивши зустріч із виборцями як концерт напередодні Дня працівників сільського господарства, місцеві партійці організували роздачу "тематичних подарунків" - продуктових наборів. Природно, утворилася тиснява.

А дитячі подарунки до новорічних та різдвяних свят не роздавав тільки ледачий кандидат. За цим заняттям був помічений, наприклад, Юрій Бойко.

Але незважаючи на те, що прямих підкупів виборців з моменту офіційного старту президентської кампанії, громадські активісти не зафіксували, з політтехнологічної точки зору, голосно заявляти про підкупи, що здійснюються конкурентами, для кандидатів вигідно вже зараз.

"Усі розмови про підкуп та інші порушення, які можуть бути на виборах, зараз відбуваються у форматі виборчої боротьби. Кандидати просто звинувачують один одного в підкупі", - додає Кошель.

Наприклад, "Батьківщина" і Блок Петра Порошенка практично синхронно, в один день, обмінялися взаємними звинуваченнями в підкупі.

За словами лідера фракції БПП в парламенті Артура Герасимова, "солдати" Тимошенко в регіонах вже скуповують голоси, паралельно збираючи персональні дані українців.

У свою чергу, Юлія Тимошенко звинуватила президентську політсилу в скупці голосів за одну тисячу гривень. Нібито курирує процес член БПП Сергій Березенко. Заяву про відповідне правопорушення "Батьківщина" передала Арсену Авакову.

Олії в політичний вогонь підлили приклади "особистих зобов'язань" і "анкет однодумців", які з'явилися в мережі, - документів, які поширювалися нібито соратниками президента серед жителів сіл і міст країни. У них пропонувалося повідомити свої персональні дані і зобов'язатися "не здійснювати дії, які дискредитують президента України Петра Порошенка". За повідомленнями ЗМІ, за автограф на цих паперах можна отримати тисячу гривень.

Але навіть такі схеми - не класичний підкуп.

"Адже має бути людина, яка отримала гроші, товари або послуги, людина, яка надала гроші товари або послуги, фото і відеофіксація", - зазначає Кошель.

А значить, формально притягнути до відповідальності кандидата або його команду складно.

"Якщо штаби кандидатів працюють грамотно, то ця технологія може бути непомітною. Наприклад, можна купувати виборців через депутатів-мажоритарників. Ці схеми давно працюють і підтримуються в періоди між виборами, коли роздаються товари або послуги для окремих електоральних груп, наприклад, малозахищених громадян", - запевняє Олексій Кошель.

"Значна частина інцидентів (непрямого підкупу, - "Апостроф") пов'язана з діяльністю місцевих організацій політичних партій, які формально не пов'язані з президентською виборчою кампанією, - пояснює "Апострофу" аналітик громадянської мережі "Опора" Олександр Клюжев. – Йдеться про роздачу товарів і послуг у зв'язку зі святами в січні, коли товари і послуги надавалися чинними депутатами місцевих рад, які одночасно були лідерами місцевих організацій політичних партій. В умовах виборчого процесу таку діяльність можна розцінювати як непрямий підкуп, але враховуючи, що значна частина кандидатів були або не зареєстровані, або не було формального зв'язку між кандидатом і місцевим лідером, юридично точно говорити про підкупи в таких випадках досить складно".

До речі, краще за всіх у цьому плані перестрахувався чинний гарант, який заявився на вибори як самовисуванець. Навіть якщо БПП і викриють в нечесній грі, з президента нічого не візьмеш.

Піар на бюджеті

Ще одна схема непрямого підкупу, про яку говорять експерти - бюджетні "подарунки".

"Зловживання бюджетними програмами також вважається проявом підкупу виборців", - зазначає Клюжев.

Про те, як реалізується така схема на місцях, днями повідомив одеський громадський діяч Андрій Юсов. З його слів, у селищі Цебрикове Одеської області, місцеві соцпрацівники ходять по домівках, пропонуючи жителям написати заяву на отримання матеріальної допомоги.

"Небайдужі громадяни стверджують, що в усній бесіді людям дають певні "рекомендації" для отримання допомоги. У заяві, яку оформлено на ім'я голови Одеської обласної державної адміністрації Максима Степанова, радять вказувати суму допомоги не більше 1000 гривень. Відправити гроші обіцяють поштовим переказом, але є нюанс. Так, людей "просять" на виборах президента підтримати одного з кандидатів, просто збіглося так, що він зараз президентом працює", - написав Юсов на своїй сторінці у Facebook.

На ще одну варіацію такої схеми, яка містить ознаки непрямої агітації, звернули увагу експерти "Опори". Вся справа в тому, що по Одеській області, в рамках програми "Доступна медицина", роз'їжджають автомобілі так званої "Мобільної поліклініки". У цих авто жителі районів можуть пройти діагностику та отримати консультації кардіолога, офтальмолога, ендокринолога, гінеколога і навіть зробити УЗД. Все б нічого, тільки автомобілі оформлено в партійній стилістиці "Солідарності", а на їх бортах написано: "Доступна медицина - програма президента України".

Фото: із відкритих джерел

"Виїзні медогляди постійно супроводжуються повідомленнями про те, що програма є ініціативою президента. Такі дії мають ознаки агітації з використанням регіональних бюджетних програм в інтересах і для реклами окремих політичних сил", - підкреслює аналітик "Опори" в Одеській області Анатолій Бойко.

Але найгірше те, що навіть вдосконалення законодавства не зможе відбити у кандидатів бажання піаритися за бюджетний рахунок.

"Жоден закон, навіть найкращий, прийнятий найкращим у світі парламентом, не передбачить усіх ситуацій у зв'язку з наміром зловжити процедурами і повноваженнями, - запевняє Олександр Клюжев. - Тому, крім сухих норм закону, необхідно формувати політичні практики, які б унеможливлювали реалізацію тіньових сценаріїв. Як тільки суспільство продемонструє, що не готове миритися з використанням бюджетного ресурсу або нелегального фінансового ресурсу, тоді подібні технології не будуть використовуватися".

Втім, експерти закликають не панікувати щодо того, що прямі або непрямі підкупи виборців кардинально змінять розклади на майбутніх виборах президента.

"На відміну від місцевих виборів або мажоритарної складової парламентських виборів, технологія підкупу на президентських виборах не може бути визначальною. Наприклад, якщо тобі потрібно додати 2% голосів, то зробити це на мажоритарному окрузі просто, а в межах невеликого містечка на виборах мера ще простіше. Додати 1-2% в масштабах країни набагато складніше. Це великі витрати. Тому ефективність цієї технології на президентських виборах завжди була мінімальною", - резюмував Олексій Кошель.

Наостанок варто зазначити, що найбільш вигідну позицію в цій президентській кампанії зайняв глава МВС Арсен Аваков. Він уже встиг заявити про принципову позицію щодо скупки голосів.

"Ми бачимо, що є спроби розгорнути систему масштабного підкупу виборців. Ми уважно стежимо за цією ситуацією. Якщо це перейде в фазу скоєння злочину, то поліція обов'язково втрутиться", - підкреслив Аваков. Правда, в таборі якого кандидата намагаються розгорнути систему "масштабного підкупу", міністр не уточнив. У цій недомовленості якраз і може простежуватися профіт міністра, адже захист результатів виборів багато в чому залежить від силовиків, відповідно, ключовим кандидатам є сенс поборотися за лояльність глави МВС.

Читайте також