5 вересня офіційно стартував виборчий процес. З 15 по 29 вересня ТВК буде виносити рішення про реєстрацію кандидатів. Попри те, що офіційна агітація буде дозволена лише на наступний день після рішення про реєстрацію, політичні сили вже давно почали боротись за голоси виборців. Тож ми вже понад місяць спостерігаємо велику кількість, по суті, агітаційних бордів, сітілайтів та роликів. Також нікуди сховатись від потенційних кандидатів й у соціальних мережах. Дехто вже навіть почав роздавати продуктові набори з візитівками охочих здобути місцеву владу. Хоча пік агітації ще попереду, але вже вимальовуються певні тренди, за рахунок чого політичні сили та їх кандидати прагнуть здобути прихильність виборців. Про специфіку політичних гасел на місцевих виборах, "Апострофу" розповів політичний експерт Міжнародного центру перспективних досліджень ІГОР ПЕТРЕНКО.
Зе-команда в передвиборчій агітації вирішила відійти від концепту протиставлення "Ми – вони", який активно використовували на президентських та парламентських виборах у вигляді гасел: "Зробимо їх разом!" та "Зробимо їх разом ще раз!". В принципі, це логічно, адже тепер вони – влада, а називати ворогами авторитетних місцевих політиків (мерів зокрема) досить небезпечно, адже останні ближчі до мешканців та їх проблем, і тому мають "фору" в сприйнятті й довірі на противагу представникам центральної влади. Крім того, нішу головних борців із зовнішнім ворогом давно та щільно зайняв Петро Порошенко, але й сама по собі зовнішня політика далеко не та проблема, яка в першу чергу турбує українців на місцевих виборах. Тут в топі – дороги, школи, садочки, лікарні, транспорт, благоустрій тощо.
Тож наразі "Слуги народу" перейшли до об’єднавчого концепту "Ми разом", зокрема у вигляді гасла: "Україна – це ти!", який мультиплікується в регіональному зрізі, наприклад: "Житомир – це ти!", "Харків – це ти!" тощо. Таким чином, партія влади прагне створити певну ідентичність, з якою хотів би себе асоціювати виборець. Щоправда, далеко не всі, хто мешкає, наприклад в Житомирі, хочуть бути ним. Цей слоган вже породив значну кількість мінусової реклами, яка стала до вподоби навіть симпатикам СН й потенційно може знизити рейтинг провладної політсили.
Утім, гасло "Україна – це ти!" – це загальна канва виборчої кампанії партії "Слуга народу", а вже конкретні кандидати можуть додавати креативу у своїй агітації. Наприклад, пані-мер Ірина Верещук, яка збирається "підбадьорювати" мости в Києві.
VIP-агітатором СН продовжує залишатись Володимир Зеленський. Це, в принципі, логічний крок, адже Зеленський залишається найбільш рейтинговим політиком з найкращим балансом довіри та недовіри. Президент в регіональних поїздках акцентує увагу на тому, що вже зробила його команда, тим самим додаючи до концепту "Ми разом", конструкцію "обіцяли – зробили". Також під час виступів Зеленського в регіонах зазвичай відбувається презентація стратегій розвитку областей та міст, що додає певної змістовності до політичних гасел.
ОПЗЖ на місцевих виборах продовжує торпедувати тему миру, яка була їх основним лейтмотивом на парламентських виборах. Також вони відпрацьовують антитезу до певної міри контроверсійних рішень нової влади, як, наприклад відкриття ринку землі. Це рішення неоднозначно сприймається українцями, тож ОПЗЖ своїм виборцям обіцяють "зупинити розпродаж землі!". Також вони грають на ностальгії певної частини українського суспільства за мирними та більш економічно стабільними часами до 2014 року, обіцяючи щось відбудувати та повернути. Крім того, вони відпрацьовують сюжет професійності, використовуючи підхід "ми – вони". Вони протиставляють себе як фахівців, які вже давно в політиці, новій та недосвідченій владі, яка саме через брак професійності "заганяє країну в глухий кут".
"Європейська солідарність" також грає на протиставленні "ми – вони", причому їх "вони" має подвійний зміст. З одного боку до когорти "вони" як ворогів відносить чинну владу, яку "єесівці" жорсткою позицією "постійно стримують від зради й здачі національних інтересів". Знову ж таки підкреслюючи непрофесійність нових облич. З іншого – ворогом для цієї політичної сили є Росія й "проросійські" політичні партії, які, на їхню думку, прагнуть реваншу, тому ЄС ставить собі амбітну мету – перемагати навіть на сході та півдні країни. Безумовно, в цьому контексті мова йде виключно про політичне позиціювання з метою мобілізувати електорат з т.з. патріотичної електоральної ніші у західних та центральних регіонах, а не про реальний хрестовий похід ЄС на схід та південь, де шанси перемогти в них дорівнюють нулю. Використовує ЄС також і тролінг чинної влади. Тут можна згадати борди з гаслами: "зелень падає восени" та "зеленими в Києві мають бути тільки каштани". Але поки що ця партія не перейшла до формування змістів, адже навряд чи пересічному киянину про щось говорить гасло "наша мета – європейський Київ". В цьому контексті цікаво чи буде на їх бордах згадка, наприклад про європейську Жмеринку?
ВО "Батьківщина" після серії фокус-груп вирішили зробити акцент на надійності своєї команди. "Єдина надійна команда "Батьківщини" – це червона лінія їх кампанії, головне гасло. На рівні регіонів до цього гасла вже буде додаватися конкретна місцева специфіка та бекграунд відповідних кандидатів. Тобто вони теж грають на протиставленні "ми – вони", де "ми" – це надійна команда, а "вони" – це ненадійні одноденки, які нездатні працювати на благо громади. Причому вони намагаються відійти від протиставлення своїх кандидатів конкретним персоналіям-конкурентам, акцентуючи увагу на тому, що всі інші "за" чи "проти" когось, а їх команда – "за" конкретний населений пункт та його мешканців.
Також активно апелюють в "Батьківщині" і до професіоналізму, зазначаючи, що час аматорів та шоуменів при владі закінчується. Показовим тут є вибори в місті Київ, де команда Тимошенко виставила досвідченого політика, чинного нардепа Олексія Кучеренко, який має солідний управлінський досвід як голова ОДА та міністр ЖКГ. У порівнянні з іншими претендентами на крісло мера професійний бекграунд Кучеренка дійсно виглядає соліднішим. Причому команда "Батьківщини" не заперечує, що Кличко має хороші наміри, але, на їх думку, брак професіоналізму та відсутність фахової команди заважають йому реалізувати задумане. Також Батьківщина підкреслює, що вони – відповідальна партія, яка 21 рік працює для киян і відповідає за свої вчини на виборах, при цьому не змінюючи поглядів при зміні влади в країні. Безумовно, не у всіх населених пунктах "Батьківщина" може виставити таких сильних фігур як Кучеренко, але їм точно стане в пригоді найбільша мережа партійних осередків у регіонах.
Партія "Голос", яка вперше буде брати участь в місцевих виборах, вирішили також сформулювати єдину лінію для всієї кампанії, помістивши її у формі гасла "Твій голос здатен…". Де замість трьох крапок можна підставляти конкретні проблеми регіону чи проблеми загальнонаціонального масштабу. Наприклад, в Києві можна побачити таку інтерпретацію як: "Твій голос зможе зупинити поліцейське свавілля!". Щоправда, без такого VIP-агітатора як Святослав Вакарчук, який вчергове залишив політику, цій партії здобути голоси виборців буде вкрай складно. Ну і карколомне падіння рейтингу цієї політсили на загальнонаціональному рівні також не дозволяє очікувати вагомих здобутків на прийдешніх місцевих виборах.
Отже, парламентські політичні сили у своїх гаслах сьогодні переважно використовують стандартні концепти, на кшталт: "ми разом", "ми – вони", "обіцяли – зробили", загортаючи їх у відповідні ідеологічні обгортки. Присутній також і тролінг конкурентів, але значних масштабів він ще не здобув. Топ-темою ж є "професійність", яку взяли собі на озброєння навіть "слуги народу", які ще рік тому здобули владу у вигляді "нових облич" без будь-якого політичного досвіду. Безумовно, активна фаза кампанії ще попереду і ближче до дня голосування ми будемо спостерігати більше креативу. Цікаво також буде спостерігати як будуть між собою боротись представники однієї політичної сили, які йдуть по одному списку партії, але для яких колеги по списку є конкурентами. Ось тут дійсно треба буде проявляти майстерність в умінні ходити між крапельками, адже шкодити партії не можна, але як це зробити в ситуації, коли головний твій конкурент не представник іншої партії, а колега?..