RU  UA  EN

Четвер, 25 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.00
НБУ:USD  39.35
Політика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

СБУ: як реформують і чому не поспішають

Українську спецслужбу хочуть змінити з урахуванням кращих практик ЄС і НАТО

Українську спецслужбу хочуть змінити з урахуванням кращих практик ЄС і НАТО В Україні хочуть реформувати СБУ. Фото: СБУ

В СБУ настають великі зміни. Таку обіцянку українцям днями дав президент Петро Порошенко, виступаючи на урочистостях з нагоди 25-річчя створення Служби безпеки України. За словами президента, українська спецслужба буде реформована з урахуванням кращих практик членів ЄС і НАТО і позбудеться від невластивих для неї функцій. Що зміниться в роботі СБУ, розбирався "Апостроф".

Три "кити" реформи

Для запозичення євродосвіду в січні минулого року при СБУ була створена міжнародна консультативна група. До неї увійшли представники Консультативної місії ЄС з реформування сектору громадської безпеки та іноземні радники при Офісі зв'язку та Центрі інформації НАТО в Україні. За рік роботи міжнародна група розробила концепцію реформування СБУ і подала його на затвердження в РНБО. До сьогоднішнього дня концепція ще не затверджена, але президент пообіцяв розглянути її "незабаром", поділившись деякими деталями документа.

Отже, головне перетворення в СБУ – зміна підслідності справ. "Передбачається, що окремі функції Служби безпеки України, не властиві класичним спеціальним службам, будуть поступово передані в інші правоохоронні органи, - заявив Порошенко. – Так, до Національного антикорупційного бюро, Державного бюро розслідувань і Національної поліції України поступово перейдуть розслідування деяких посадових злочинів, злочинів, вчинених організованими злочинними угрупованнями".

Згідно зі стратегією нацбезпеки, затвердженою ще у травні 2015 року, СБУ залишаться злочини проти основ національної безпеки, наприклад, нейтралізація сепаратистських і екстремістських рухів в Україні та контроль у сферах боротьби з тероризмом, економічної, інформаційної та кібернетичної безпеки.

Дійсно, розмежування підслідності справ СБУ напрошувалося вже давно. Якщо відкрити офіційний сайт відомства, можна побачити повідомлення про ліквідацію української спецслужбою в регіонах нарколабораторій, затримання корупціонерів, контрабандистів і виробників підпільного алкоголю. Злочини серйозні, але не мають ніякого відношення до нацбезпеки країни.

"СБУ має займатися питаннями державної безпеки, а не всіма проблемами, які є в суспільстві, - говорить "Апострофу" екс-голова Служби зовнішньої розвідки України Микола Маломуж. – Дійшло вже до того, що СБУ стала аналізувати, які ліки закуповуються міжнародними організаціями і наскільки правомірно. Це просто абсурд. Не спецслужби повинні цим займатися".

Другий "кит" реформи — це посилення контррозвідувальної діяльності нашої спецслужби і розвиток агентурної мережі. "І ця складова Служби повинна бути піднята на порядки вище, як того вимагають реальні зовнішні загрози Україні, зокрема активізація антиукраїнської діяльності російських спецслужб, яка наочно проявилася в останні дні", - пояснив Порошенко.

Нарешті, третій принцип реформи – створення механізму контролю за СБУ з боку громадськості і парламентаріїв. На цьому принципі неодноразово наполягали іноземні радники міжнародної консультативної групи. "Спецслужба не повинна бути підконтрольна комусь одному, нехай навіть і президенту. Вона служить суспільству, тому повинні бути розроблені механізми контролю: громадський, парламентський і державний. Парламентський контроль має бути обов'язково", - підкреслив Маломуж.

Чому тягнуть

Але, за словами експерта, саме принцип підконтрольності СБУ є наріжним каменем змін в нашій спецслужбі і головною причиною, чому концепція реформування досі припадає пилом в РНБО без розгляду. "Якщо провести цю реформу, ні президент, ні політики не зможуть давати СБУ особистих вказівок. Але перші особи держави хочуть продовжувати використовувати СБУ як "опудало". Це основна причина, з якої реформи не були проведені ні при попередньому президентові, ні при цьому", - резюмував Маломуж.

Більш того, очікувати, що силовики ефективно реформують самі себе, щонайменше наївно. "Окрім відсутності політичної волі потрібно розуміти, що реформи СБУ віддані на відкуп самим керівникам цього силового відомства, а жодне відомство чи організація успішно реформувати сама себе не в змозі", - пояснив "Апострофу" співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова Олексій Мельник.

Дійсно, після Майдану в СБУ не поспішали з радикальними змінами самих себе, як це сталося, наприклад, у МВС. Але діяльність МВС набагато більш публічна і ревно відстежується суспільством, відповідно, показати країні картинку реформ було важливо і політично правильно. Єдина реформа, яка була проведена в СБУ за три роки, це зміна прізвищ. Валентина Наливайченко змінив його заступник Василь Грицак, якого ЗМІ називали "людиною Порошенка". Грицак ж вичистив з служби "агентів Кремля", яких за словами Порошенка накопичилося більше 2 тисяч.

Однак серед причин затримки реформи СБУ експерти виділяють не тільки політичні, але і професійні. "Проблема в тому, що новостворені силові органи (НАБУ, Держбюро розслідувань, - "Апостроф") ще не запрацювали на повну силу і підмінити СБУ зараз просто нікому", - додав Олексій Мельник.

За словами Миколи Маломужа, для реформування СБУ "з урахуванням кращих практик членів ЄС і НАТО" Україні могла б підійти модель роботи спецслужби Великобританії МІ5. "Ізраїльська система також досить ефективна, особливо в період постійних військових або терористичних загроз. Це провідні спецслужби, які мають хорошу практику і ефективну модель діяльності по загрозам", - підкреслив експерт.

Грицак залишається?

У контексті реформи СБУ постає логічне питання: чи зможе залишитися на своїй посаді в оновленому відомстві Василь Грицак, особливо після того, як спецслужби проморгали вбивство в самому центрі столиці екс-депутата Держдуми Дениса Вороненкова. Тим більше що інформація про заміну Грицака стала з'являтися в ЗМІ ще в лютому.

"Останнім часом СБУ не справляється з елементарними питаннями безпеки країни, - стверджує політолог Андрій Бузаров. – Наприклад, особливо важливому свідку Вороненкову не була надана нормальна охорона, багато питань щодо вибухів у Балаклії, плюс постійні промахи СБУ в частині кооперації з іншими силовими відомствами. Тому велика ймовірність, що голову СБУ найближчим часом змінять. Не обов'язково, що Грицак піде в політичне забуття, його просто переведуть на іншу роботу".

"Це не буде гучне звільнення зі скандалом. Це буде тиха і почесна відставка", - погоджується політолог Руслан Бортник.

Але за словами експерта інституту аналізу та менеджменту політики Миколи Спиридонова, в умовах, коли збереження влади для президента виходить на перший план, звільняти лояльного главу СБУ немає сенсу. "Завдання президента контролювати силові органи, адже соціально-економічна ситуація погіршується, тому зберегти владу можна за умови контролю над силовиками. Більше занепокоєння у нього викликає Аваков, який намагається грати в свою гру, а голова СБУ не був помічений у проведенні власної політики", - зазначив Спиридонов.

Правда, замінити одного лояльного главу спецслужби на іншого для президента не буде важко.

Читайте також

Перед зачисткою уряду: що стоїть за скандалом з міністром Сольським

Навколо уряду продовжуються серйозні пристрасті

Кінець Московському патріархату? Що готує Верховна Рада

Боротьба з російським впливом в Україні триває і Верховна Рада вже підготувала законопроект про заборону російської церкви

Чиновники, на вихід: кого зачепить квітнева хвиля звільнень

До кінця рішення щодо відставок топ-чиновників невідомі