RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Над Кабміном висить "дамоклів меч" - Давид Арахамія

Глава фракції СН про підготовку до місцевих виборів

Глава фракції СН про підготовку до місцевих виборів Давид Арахамія Фото: УНІАН

Як "слуги" готуються до місцевих виборів, чому досі не звільнений глава МВС Арсен Аваков, як відбувається взаємодія з Офісом президента - про це та багато іншого в інтерв'ю "Апострофу" розповів глава президентської фракції у Верховній Раді ДАВИД АРАХАМІЯ.

- Ви анонсували, що наприкінці травня будуть презентовані кандидати в мери, але цього не сталося, чому?

- Я трохи погарячкував, тому що на той момент не передбачалися праймеріз. У зв'язку з тим, що така велика кількість бажаючих йти в мери, як з нашої фракції, так і ззовні, ми прийняли рішення, що варто провести внутрішньопартійні праймеріз. З цим і пов'язана затримка. Ближче до кінця цього тижня буде зрозумілий кінцевий формат цієї процедури. Поки є кілька концепцій: перша - внутрішньопартійні праймеріз, коли приходять кандидати і розповідають перед фракцією свої програми, про свою команду і фракція голосує; друга - соціологічні праймеріз, коли кандидати так само презентують себе, але пізніше робляться заміри соціологічною службою по кожному з них. І у кого буде найбільша підтримка серед виборців, тих і вибирають.

Існує і гібридна модель, коли спочатку відбуваються внутрішньопартійні праймеріз, а потім соціологічні. Я виступаю як раз за цей варіант, хоч він і за часом більш витратний. Тому що без соціології немає ніякого сенсу це робити, так як посада виборна, і справа не в тому, хто нам всередині партії подобається, тому що в кінцевому підсумку визначають кияни.

- З основними претендентами вже визначилися?

- У нас бажаючі одного рангу. З нашої партії висловили бажання брати участь Олександр Качура, Олександр Дубинський, Микола Тищенко, Ірина Верещук.

- Так, Верещук вже сказала, що не проти.

- Це з нових, і є ще ззовні три-чотири кандидати, яких ми поки не оголошуємо.

- А Ткаченко ще розглядається?

- Наскільки мені відомо - але це треба ще у нього уточнювати - він розглядався до призначення міністром, а зараз складно уявити, яким чином людина може поєднувати свою нову посаду і вибори. Тому що вибори - це робота фул-тайм і йому доведеться тоді там йти у відпустку. А як можна піти у відпустку, коли ти тільки сів в крісло міністра? Тому, я думаю, що він самоусунувся.

- Ви сказали про те, що є кандидати поза партією. Хто це? Ляшко є в цьому списку?

- Віктор сам в інтерв'ю говорив, що пропозиція цікава, а що це означає, я сказати не можу. Зовнішніх кандидатів ми поки не анонсуємо. Коли людина анонсується, навіть якщо вона не йде потім, то на неї виливається відразу багато бруду, тому що опоненти за цим стежать.

- Від вас як від партії виходили якісь контакти, наприклад, з Притулою з приводу мерства?

- Не було.

Ірина ВерещукФото: Апостроф / Дмитро Олійник

- Ви ще говорили недавно про те, що кандидатом від вас може стати жінка...

- Так, і це не тільки про Верещук, але і ззовні є кілька кандидатів-жінок. У Києві ніколи не було жінки-мера і в Україні всього кілька кейсів, коли жінки займали мерську посаду. Але тут вже треба спілкуватися з соціологами, щоб розуміти, наскільки це реалістичний сценарій.

- Коли дедлайн праймеріз? Кінець червня?

- Часу залишилося зовсім небагато, тому нам потрібно точно визначитися до кінця червня, щоб вже розгортати штаби і передвиборчу кампанію, проводити зустрічі з виборцями.

- За всіма соціологічними опитуваннями поки що в Києві лідирує Кличко. Чи розглядався варіант, що все-таки ви підтримаєте його як кандидата в мери?

- За всіма соціологічними опитуваннями, з одного боку, у Кличка - стабільний рейтинг підтримки, в районі 40%, але і одночасно у нього досить високий антирейтинг. І я думаю, що немає сценарію, в якому б Кличко пішов від "Слуги народу".

- У своєму недавньому інтерв'ю ви сказали, що на місцевих виборах продовжите політичне "цунамі". Як ви це будете робити, якщо навіть президент каже про те, що зараз спостерігається кадровий голод. За рахунок кого?

- За рахунок того, що наведемо органи місцевого самоврядування людей, які не пов'язані з політичними елітами, не мають негативного політичного бекграунду. Хоча на місцевих виборах це відіграє меншу роль, оскільки на рівні місцевого самоврядування люди більше думають про побут: про каналізації, про ліфти, про парки, і меншою мірою про політику. У минулі роки все було побудовано так, що потрібно було йти під партійними прапорами і люди просто вибирали найменш дратівливу їх партію. Тому, мені здається, що на місцевих виборах політична складова партійної приналежності грає набагато меншу роль, ніж парламентські вибори.

- Але у вас же в партії зараз хочуть запустити партизацію виборів...

- Для того, щоб в результаті сформувалася певна вертикаль. Щоб люди спочатку на місцевому рівні, на рівні ОТГ перемагали, набиралися досвіду, потім переходили до обласної ради, потім вже делегувалися в парламент. Це все для того, щоб з'являлася партійна ідеологія, партійна спадкоємність. Але тим не менш, ми максимально знизили всі бар'єри, які можна, не дивлячись на те, що багато опонентів в парламенті вмовляли нас включитися в створення штучних бар'єрів.

Ми проголосували, як ви знаєте, в першому читанні за зниження в дев'ять разів застави на виборах, дозволили йти самовисуванцям, тому що ми вважаємо, що сама назва партії "Слуга народу" безпосередньо говорить про те, що будь-яка людина з народу повинна мати можливість максимально безбар'єрно бути обраною на будь-яку менеджерську посаду.

З'їзд партії "Слуга народу" Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

- Ви сказали з приводу зниження застав, але ви проголосували поки в першому читанні, чи буде друге?

- Там йдуть дискусії. Чого люди побоюються? Скажу, як є. Ми ж ще в першому читанні проголосували закон про зміну по-батькові (нардепи пропонують внести зміни до цивільного та сімейного кодексу і передбачити право особи на свій розсуд змінювати своє по-батькові так само, як і своє прізвище і ім'я, - "Апостроф"). І це створює сприятливі умови для двійників на виборах у бюлетенях. І якщо зробити реєстрацію дуже дешевою, то багаті партії зможуть купувати цих двійників, і у нас буде сотні "клонів" в бюлетенях. Тому в парламенті активно дискутують про це.

Знижувати точно будемо, а от наскільки - в дев'ять разів, у п'ять разів - це ще треба буде вирішити в ході внутрішніх переговорів. І законопроект щодо по-батькові, враховуючи все це, напевно, немає сенсу у другому читанні до виборів голосувати, інакше ми відкриємо ящик Пандори.

- Наскільки зараз відчуваєте брак кадрів перед місцевими виборами?

- Дуже сильно, особливо в облрадах. Якщо в містах ситуація плюс-мінус зрозуміла, і є яскраві люди, є активісти, є бізнесмени з активною позицією, чиновники незашкварені, то в областях дуже важко вибирати людей. Зазвичай все зводиться до того, що є якийсь фермер з господарством в цьому регіоні і ось треба вибрати або його або його людей. І наші рекрутери зараз активно шукають людей, які мають якусь репутацією. На жаль, в регіонах все набагато складніше.

- А на кого зараз покладена основна функція пошуку кандидатів? На кураторів областей?

- На штаби. У нас є куратор в кожному регіоні, вони вже анонсовані, ви могли бачити.

- Так, у вас Миколаївська область.

- Так, і я ось на прикладі свого досвіду можу поділитися, що по міській раді взагалі немає проблем. Знайшли людей, розбили їх на кластери, а ось щодо кандидатів до обласної ради важко. І зараз цим займається наш обласний штаб, є лонг-лист, потім ми його почистимо до шорт-листа. А далі вже в партії у нас є шість людей, які в кінці будуть схвалювати всі списки.

- Є ще проблема, що деякі люди вже побоюються зараз йти з вами до влади, тому що їх дуже швидко звідти прибирають, як це було, наприклад, з Кабміном

- Але це виконавча влада ...

- Але це я в цілому про проблему зараз. Після ситуації з Кабміном була проведена якась робота над помилками, після таких турбо-призначень і звільнень?

- Це було викликано тим, що виклики дуже великі і необхідне антикризове управління. Якщо дивитися з боку, то коли у вас швидка зміна менеджерів, це виглядає погано, як несистемний підхід. Але треба розуміти, що є різного типу управлінці. Є ті, хто може забезпечувати зростання, коли все добре. Але ми зайшли в карантин і в глобальну коронакризу, і тут потрібні інші управлінські навички, тому ми різко оновлюємо команду. Ми шукаємо людей, які здатні управляти під час кризи, і з цим пов'язано те, що зовні виглядає як кадрова чехарда.

Висновки ми зробили, але треба гостро реагувати на ті зовнішні виклики, які швидко змінюються. І потрібно звикнути, що поки така динамічна зміна середовища, то можливі і швидкі динамічні зміни у кадровому складі.

- Зараз, по суті, уряд Шмигаля не має імунітету (Верховна Рада не ухвалила програму уряду, що автоматично на рік забороняє відставку Кабміну, - "Апостроф"). Чи означає це, що найближчим часом можлива його відставка?

- Це означає тільки те, що ми як парламент не хочемо зв'язати собі руки і комусь дати імунітет. Якщо ми відчуємо, що потрібно міняти якихось міністрів, то ми це зробимо. Мені здається, що коли висить умовний "дамоклів меч" над Кабміном, то це змушує їх працювати ефективніше.

Ви б хотіли собі на роботу взяти людину з фіксованим контрактом на рік, не маючи права його звільнити в той час, коли ви знаєте, що у вашій компанії буде якийсь шторм? Перед штормом, напевно, правильніше мати розв'язані руки з точки зору управлінських рішень.

- Ну, ось, наприклад, з антикорупційними органами така ситуація...

- Ми маємо таку проблему, багато хто незадоволений ними, але там контракт - тому чотири роки чекайте. Їх убезпечили. З одного боку, це добре, тому що вони таким чином стають деполітизованими, і мінімізують політичний вплив на свою роботу. А з іншого боку, згадайте, як обирали главу фіскальної служби Романа Насірова, а потім не могли нікуди його діти, тому що контракт. Тому, мені здається, що в такий турбулентний час - довгі контракти не найкращий сценарій.

- А буде ще фракція якось торпедувати питання звільнення Ситника, Холодницького? У останнього зараз певні конфлікти з Венедиктовою.

- Наскільки мені відомо, у Холодницького досить скоро закінчується контракт, тому буде розпочато процес створення комісії, щоб до того часу, як у нього закінчиться контракт, у нас вже була структура, яка обере нового главу САП.

Назар Холодницький Фото: УНІАН

Що стосується пана Ситника, то тут я думаю, "качати" хтось може, але у нього позиція юридично сильно закріплена. Серед загрозливих йому факторів: подання до Конституційного суду з приводу конституційності самої процедури призначення, але тут вже КС самостійно вирішить це питання.

- Ще повернуся до питання про уряд. Чи є у вас зараз як у фракції претензії до когось з міністрів?

- У нас є постійні претензії, але ми їх обговорюємо в робочому порядку. Ми викликаємо міністрів на комітет, якщо це необхідно. Якщо зовсім ситуація важка, то викликаємо на фракцію, щоб задати питання. Оскільки це Кабмін, який делегований нами, то ми не можемо емоційно і суб'єктивно приймати кадрові рішення. Ми намагаємося в діалозі знайти компроміси.

- А що буде з міністром енергетики? Буславец призначать або вона так і буде в.о?

- У неї є певний KPI, який вона повинна виконати на випробувальному терміні. Це дві позиції: вивести з кризи атомну галузь і врегулювати ситуацію із зеленою енергетикою, і поки вона це не зробить, я думаю, її в парламент виносити не будуть.

- Розкажіть про долю законопроекту про гральний бізнес. Коли його приймуть?

- Його на комітеті вже рекомендували до другого читання, і я думаю, що наступного тижня - він пленарний - у вівторок або в четвер, його поставлять і проголосують.

- У вас нещодавно була зустрічі з Міхеілом Саакашвілі. Він запропонував, що треба відмовитися від податку з обороту і взагалі від Нацкомісії щодо грального бізнесу. Ви згодні з його пропозиціями?

- Ми це обговорювали кілька разів. Ми вирішили просто обрізати ті функції комісії, які на думку пана Саакашвілі, можуть нести в собі корупційні ризики, зокрема, відкликання ліцензій. А саму Комісію вирішили залишити.

Розумієте, для того щоб запустився гральний бізнес, мало просто ухвалити закон. Є ще велика кількість підзаконних актів, і якщо просто віддати це Мінфіну, у якого зараз голова болить, як наповнити бюджет, то тоді очікувати швидкого запуску цього ринку не варто.

Що стосується податку на оборот, то, щоб потім не міняти закон, ми хочемо передбачити таку опцію, але працювати поки з фіксованими ліцензійними платежами. Але в найближчі роки ми точно не будемо переходити на податок з обороту. У держави немає поки розуміння, як міряти цей оборот, щоб не могли від нього ухилятися.

- Цю Нацкомісію може очолити Борис Баум (називають представником російських напівкримінальних кіл, - "Апостроф"), якого фактично ви включили в цей процес?

- Він з самого початку ідеолог цього процесу. Він може, але це буде визначатися на конкурсі Кабміном. Баум буде подаватися, наскільки я знаю. Але очолить він її чи ні - це питання.

Борис Баум Фото: bihus.info

- Наскільки він зараз залучений до цього процесу?

- Зараз менше залучений, бо процес - на етапі моделювання цього ринку. Раніше брав участь дуже активно, до того, як процес перейшов у комітети і з'явився законопроект.

- А що буде з законопроектом про подвійне громадянство? Знаю, що всередині фракції він викликав багато дискусій. У чому основна претензія?

- Два типи претензій: перша - це скоріше нераціональний страх про те, що цим зможуть скористатися сепаратистські налаштовані люди. Хоча там чітко прописана норма про країну-агресора. Але опоненти вказують на Угорщину, яка активно роздає громадянство нашим громадянам. І друга претензія, на мій погляд, теж необґрунтована, про те, що громадяни інших країн потім зможуть претендувати на покупку нашої землі. Але оскільки ми чітко сказали, що купівля землі іноземцями буде дозволена тільки після проведення референдуму, то ми, щоб не розбурхувати суспільство, вирішили це питання відкласти.

Хоча ми цим законом тільки б дозволили Кабміну почати переговори, а потім Радою голосували за кожну країну окремо. Тому моя особиста думка, що це помилка, що ми це відклали.

- І коли ви тепер можете повернутися до цього питання?

- Коли запуститься ринок землі, люди зрозуміють, що більшість страшилок - це просто страшилки і самі люди, які захочуть продати свій пай, зрозуміють, що більш ліберальний ринок дозволить підвищити ціну на землю та будуть тоді вже тиснути на нас, щоб ми ухвалили закон.

- Тобто це нескоро, так як ринок землі запрацює тільки з 2021 року...

- Зовсім оптимістично - це середина наступного року.

- Не можу не запитати щодо Авакова. У п'ятницю був його звіт у ВР, і з боку все це було схоже на добре зрежисовану п'єсу: з готовими питаннями і його відповідями...

- Мені задавали схожі питання, і я з цим не згоден. Це легко відстежити. Коли всі бажаючі виступити записуються, то алгоритм Верховної Ради випадковим чином визначає спікерів. Тому виступали ті, кого система вибрала випадковим чином. Так що з боку нашої фракції це точно не відрежисований процес.

- Але вам вся ця історія з Аваковим не здається дивною? Він уже шість років перебуває на своєму посту, це найдовший термін за всю історію країни для міністра. За весь цей час сталося дуже багато резонансних подій: Кагарлик, Бровари, зґвалтування, тортури, вбивства. І все це результат системи, вибудуваної Аваковим. І дуже дивно, що ви як партія, яка позиціювала себе партією нових облич, навіть не спробували змінити його.

- Насправді, ми намагалися. Може, це вийшло не сильно публічно. У той час, коли формувався перший Кабмін Гончарука. Він тоді мав мандат привести всіх нових міністрів. І він приніс трьох кандидатів. Я брав участь тоді в співбесідах, і я чесно скажу вам, що це були дуже слабкі кандидати. Всі люди, які приймали рішення, одноголосно сказали, що вони не зможуть управляти міністерством, де в підпорядкуванні майже мільйон осіб. Тоді це було безальтернативно. А зараз ми передали прапор прийняття рішення президенту. І займаємо позицію спостерігачів, а не шукаємо активно кандидатів.

Арсен Аваков Фото: УНІАН

- Але у нас же парламентсько-президентська республіка, а ви передали президенту...

- Але в будь-якому випадку, президент - наш лідер і ми орієнтуємося на нього в цьому питанні. Ми ініціативу віддали йому і чекаємо рішення.

Що стосується звіту Авакова, то, як я знаю, там було багато інформації оперативного характеру, яку не можна було на камери озвучувати, і ми плануємо пана Авакова покликати до нас на фракцію і все обговорити.

- Але у Авакова є теж якийсь KPI, який ви йому виставили, щоб він залишився на своїй посаді?

- Головні вимоги такі ж, як і у будь-якого громадянина України: мінімізація вуличної злочинності, боротьба з наркоторгівлею. До речі, зараз перезавантажили відділ по боротьбі з незаконним обігом наркотиків. І вони у 4-5 разів підвищили свої показники, це якось пройшло повз увагу преси. Цим займається Олександр Гоілашвілі, новий заступник Авакова. І він каже, що Аваков його в цьому питанні підтримує беззастережно і дає повністю зелене світло. А ми все розуміємо, що наркоклани, нарколабораторії в Україні - це неприйнятно. Там зазвичай залучені діти, підлітки, і з цим треба боротися найжорстокішим чином. Ми в тому числі розглядаємо варіанти істотно посилити кримінальну відповідальність за всю діяльність, яка може трактуватися як поширення або виготовлення наркотиків, щоб людям не хотілося в цьому брати участь.

- Що скажете з приводу справи Порошенка? Всі ці походи до нього ДБР в музей виглядали як шоу

- Я не глибоко в слідчому процесі. А диявол - в деталях, особливо, коли мова йде про тонку юридичною процедурою. Але в справах щодо такого рівня чиновників, все повинно бути виписано ідеально. Інакше все це в суді буде виглядати дуже дивно.

- Ви обіцяли, що буде проведена фракція з приводу скандалу з рестораном "Велюр". Чи була фракція з Миколою Тищенком?

- Не можна назвати це товариським судом, але було пояснення пана Тищенка. Можу сказати, що ми задоволені його поясненнями. Особисто я був один раз в "Велюр" і бачив цю кухню в павутині, а значить, вона не працювала. Я думаю, що це просто могли його знайомі там збиратися і вести переговори. Просто на Тищенка триває серйозна інформаційна атака.

- Думаєте, це пов'язано з домаганнями його на мерство?

- Абсолютно. Тому що він першим заявив про свої амбіції і після цього на нього серійно йдуть різні атаки. У Тищенко є служба медіа-моніторингу і вона показує, як сильно це все "гойдається".

- Які у вас зараз стосунки з Офісом президента? Чи часто ви на зв'язку з президентом?

- Робочі, хороші. А з президентом на зв'язку щодня. Коли сесійні тижні, то частіше, коли не сесійні, то тільки на етапах планування сесійних тижнів. Я з ним взаємодію з двох питань: або парламентських, або коли відбуваються якісь курйозні випадки з нашими депутатами. Він нервує з цього приводу завжди.

- А хто зараз основний збирач голосів у фракції за законопроекти?

- Я. І якщо перші три місяці це робити було легше, то зараз стало складніше, тому що люди розібралися як все працює, і виникають проблеми. Це забирає багато енергії.

- Чи включається до збору голосів зараз Офіс президента? Тому що раніше цим активно займався Андрій Богдан, і кажуть, вельми успішно.

- Він робив це ефективно, Єрмак займається цим менше, він мені повністю це делегував. Коли мені потрібна якась підтримка, то я до нього сам звертаюся, і він вже тоді включається.

- Якщо не вдається вам зібрати голоси, Офіс президента висловлює претензії?

- У нас є ретроспективна аналітична сесія після того, як ми пройшли голосування, де ми дивимося, хто голосував, хто не голосував, з якої причини і робимо висновки. Це - регулярний процес...

Читайте також