RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Суспільство

Операція "Кареніна": кому вигідна блокада залізниці на Донбасі

Якщо поставки палива не будуть відновлені, люди зимуватимуть в темряві з холодними батареями

Якщо поставки палива не будуть відновлені, люди зимуватимуть в темряві з холодними батареями У зоні АТО ветерани добровольчих батальйонів заблокували залізничне сполучення з окупованими територіями Фото: facebook.com/Semyon Semenchenko

Активісти економічної блокади Донбасу перейшли від слів до активних дій. У зоні АТО ветерани добровольчих батальйонів заблокували залізничне сполучення з окупованими територіями. За словами учасників блокади, саме залізницею ведеться найактивніша торгівля між Україною та самопроголошеними "республіками". До чого призведе нова спроба економічної ізоляції, з'ясовував "Апостроф".

Де брати вугілля

Нагадаємо, що торгівельну війну бойовикам дембеля батальйонів "Донбас" і "Айдар" оголосили в кінці грудня минулого року. Ветерани висунули лідерам невизнаних республік ультиматум: або повне звільнення українських полонених, або жорстка економічна ізоляція ОРДЛО. Бойовики проігнорували вимоги дембелів, тому ветерани і почали зупиняти потяги, які перетинають лінію дотику.

Активісти блокади паралізували дві ділянки залізниці в Луганській області: гілку Луганськ-Попасна в районі селища Гірське і станцію Светланово. Дембеля встановили блокпости прямо біля колій, поставили намети, принесли буржуйки для обігріву, а самі колії заблокували дерев'яними "їжаками". Крім того, активісти оголосили в соцмережах збір грошей на речі першої необхідності для штабу: дрова, каремати, спальники, колючий дріт і продукти харчування.

Ветерани стверджують, що щодня лінію дотику перетинають фури і товарняки. В Україну з квазіреспублік потрапляють в основному енергоносії: вугілля. У той же час Україна, за версією дембелів, постачає до ЛДНР "запали, порох, детонатори, метали, запчастини для автомобілів, локомотиви, верстати і безліч інших товарів, які підвищують обороноздатність ворога. Але і це ще не все. 47% від вартості вугілля, яке Україна закуповує на окупованих територіях, потрапляє в бюджет так званих "народних республік", — заявляють в штабі блокади.

Перший товарняк ветерани добробатів заблокували 25 січня. Локомотив з порожніми вагонами прямував на непідконтрольну територію, щоб там завантажитися вугіллям і повернутися в Україну. Керівник Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Юрій Гарбуз вже заявив, що діяльність активістів "несе загрозу енергетичній безпеці України". "Якщо поставки палива не будуть відновлені, без енергоносіїв залишаться теплоелектростанції Центральної і Західної України", — зазначив Гарбуз.

Експерти енергетичного ринку зазначають, що говорити про можливі проблеми зі світлом і теплом в центрі і на заході країни поки передчасно, а ось жителі Луганської області, які отримують тепло від ТЕС в місті Щастя, реально ризикують зимувати в темряві з холодними батареями.

"Ризики дійсно існують", - розповідає "Апострофу" директор енергетичних програм Центру світової економіки і міжнародних відносин НАН України Валентин Землянський. — "Якщо блокада триватиме тривалий час — більше трьох тижнів, і будуть закриті основні шляхи доставки вугілля на українські ТЕС, то будуть проблеми".

Побоювання про те, що Луганська область може залишитися без електрики, висловив також й заступник міністра з питань окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб Георгій Тука.

"Я вважаю її (блокаду - ред.) Абсолютно незаконною, недоцільною. Та гілка, яка зараз є заблокованою, це єдина гілка, якою здійснюється постачання вугілля Щастинської ТЕС. Це єдине джерело електроенергії на території всієї Луганської області, альтернативи немає", - заявив Тука, закликавши силові структури втрутитися в ситуацію.

Втім, самі учасники блокади стверджують, що ТЕС у Щасті поки не відрізали від поставок енергоносія.

"Вугілля на сьогоднішній день поставляється по лінії з боку Щастя і Старобільська. Ці гілки нами не перекриті, — пояснив "Апострофу" другий командир батальйону "Донбас" Анатолій Віногродскій. — Ми розуміємо, що чиновники поставили нас в залежність від свого бізнесу і окупантів, тому ми дуже пильно дивимося на це вугілля. Ми збираємося відвідати дирекцію ТЕС у Щасті і з'ясувати на скільки часу у них залишилося запасів вугілля і висунути їм ультиматум з термінами виконання щодо переходу на вугілля з ПАР або українське".

У той же час глава Донецької обласної військово-цивільної адміністрації Павло Жебрівський заявив, що торгівлю з окупованими територіями Донбасу потрібно врегулювати законодавчо.

"Чи готові ми сьогодні відмовитися від вугілля, чи готові закуповувати деінде, і за якою ціною? Це перше. Друге питання - чи готові ми до того, що якщо не будемо закуповувати це вугілля, то шахтарі, які сьогодні на шахтах працюють і зареєстровані тут, платять податки тут, вони залишаться без роботи. І у мене питання - а куди вони підуть? " - сказав Жебрівський.

Але перейти на імпортне вугілля, за словами експертів, не так просто. "Взяти додаткові обсяги антрациту, щоб закрити потреби ТЕС, поки особливо ніде. Наприклад, щоб зайнятися імпортом антрацитів, потрібен час, особливо, якщо це далеко: ПАР, Нова Зеландія, США. Навіть, якщо укласти контракт сьогодні, то перші поставки імпортного вугілля прийдуть в Україну до кінця березня", — додає Землянський.

Один з учасників блокади нардеп Семен Семенченко наголошує, що активісти готові дати час українській владі для підписання контрактів і транспортування іноземного вугілля в Україну.

"Люди зі штабу блокади зараз ведуть консультації з фахівцями. У них є різні варіанти вирішення цього процесу. Як зробити так, щоб припинити фінансувати тероризм, і люди залишилися з теплом і світлом. Робоча пропозиція наступна: беремо 2-3 місяці. За цей час припиняємо поставки всього, крім вугілля, і завозимо кораблями вугілля з-за кордону. Якщо це зривається, тоді все", — розповів "Апострофу" парламентарій.

Однак справа не тільки в часі, але і в вартості імпортного палива. "Ми вже цю ситуацію проходили, — говорить Землянський. — Не так легко підписувати ці контракти, а ще додаткова маржа, тобто додаткове фінансове навантаження, яка піде при покупці за терміновість і ризики. Моментально підуть премії до ціни — 20-30 зайвих доларів зверху на кожну тону буде однозначно".

Активісти пропонують ще одну альтернативу: модернізувати українські електростанції, щоб вони могли "споживати" вугілля тих марок, які видобуваються на території вільної частини України. Таким чином, необхідність в антрацитах з окупованого Донбасу просто відпаде. Екс-начальник штабу батальйону "Айдар" Валентин Лихоліт запевняє, що таку модернізацію можна було б провести за 2-3 місяці, але українська влада навмисно цього не робить, щоб мати можливість вести бізнес з окупованими територіями.

"Чому за три роки не переробили ТЕС під марки нашого вугілля, що видобувається на нашій території? Для цього потрібно небагато — мільярд доларів. Але це невигідно, тому що у владі зацікавлені торгувати з окупованими територіями. Ви вдумайтеся, СБУ видала 97 тисяч торгових дозволів. Звичайно, бойовики житимуть добре, адже ми піднімаємо їх економіку. Війна йде, а вони багатіють. Наші хлопці сидять там в полоні і повертаються в трунах", — розповів "Апострофу" Лихоліт.

Директор інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич каже, що розмови про швидку модернізацію електростанцій - повне дилетантство.

"Я б цим шановним людям порадив просто поїхати і модернізувати електростанції за 2-3 місяці. Жодну ТЕС модернізувати за 2-3 місяці неможливо. Крім того, потрібні гроші на таку модернізацію і великі гроші. На один блок підуть десятки мільйонів гривень. Семенченко готовий свої гроші вкласти? Поставки вугілля з-за кордону? Не проблема, це можна зробити, але тоді вугілля виходить істотно дорожчим, ніж вугілля, видобуте в Україні. Тому, якщо ці пани готові займатися модернізацією, імпортом вугілля, вони можуть зробити це за свої гроші, вкласти мільйони гривень, і все це організувати. А зараз вони займаються протиправною діяльністю, адже блокада залізничних колій — це стаття. Чому влада мовчить — велике питання", — підкреслив Марунич.

Політичний проект

Питання чому "мовчить влада" зацікавило і "Апостроф". За фактом блокування залізничних шляхів, прокуратура Луганської області порушила кримінальну справу за статтею 279 "Блокування транспортних комунікацій". Санкція цієї статті передбачає до 3 років позбавлення волі. Але справа є, а чіткої відповіді від правоохоронців: чи збираються силовики припиняти правопорушення так і немає. Наприклад, в СБУ "Апострофу" порадили звернутися в поліцію, а в прес-службі поліції Луганській області нам розповіли, що ніякої інформації про те, як збираються вчинити з активістами у них немає.

Втім, силовий розгін ветеранів добробатов малоймовірний, адже застосування сили до активістів, які до того ж воювали в АТО, приверне на їхній бік ще більше симпатиків і спричинить хвилю обурення в суспільстві. "Поліція тільки приходила розпитувала нас, співробітники СБУ приходили, але я так зрозумів їм поки не дали команди чинити нам опір. Вони більше проводили розвідку", — пояснив Лихоліт.

"У нас немає конфлікту з правоохоронцями, — додає Віногродський. — Всі, хто тут служать - це наші старі знайомі, з якими ми разом були в 2014 році".

Більше того, учасники блокади самі звернулися в поліцію. За їх словами, вантажний потяг, який вони зупинили, спеціально був спрямований на активістів, а це вже "замах на вбивство групи осіб".

Також у ветеранів з'явився хороший "щит" з недоторканних нардепів від "Самопомочі": Семена Семенченка, Тараса Пастуха, Павла Костенка і позафракційного Володимира Парасюка. До речі, саме таке заступництво, за словами експертів, вказує на те, що реальні цілі блокади - політичні.

"Це вигідно деяким депутатам з "Самопомочі", які розуміють, що зараз буде створюватися новий політичний проект, в основу якого ляже ідея протиставлення себе Мінським домовленостям і ідея силового повернення Донбасу. Ця група депутатів чудово розуміє, що до нового списоку "Самопомочі" вони вже не потраплять, тому і готують такий політичний проект. Але мета блокади тільки наполовину політична, а наполовину ще й економічна. Це проект, який направляє удар по Міненерго, щоб показати, що в Україні вугілля насправді надходить не з ПАР, а з окупованих територій. Таким чином вийде, що Міненерго бреше", — пояснив "Апострофу" політолог Кость Бондаренко.

Активісти блокади зазначають, що в планах штабу розширювати формат ізоляції окупованих територій, та перекривати ділянки залізниці і траси в Донецькій області.

Читайте також