RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Суспільство

Дзвонили навіть з Москви: кому вигідно використовувати "бляхерів" в політичних іграх в Україні

"Евробляхери" являють собою серйозну, але практично неконтрольовану силу

"Евробляхери" являють собою серйозну, але практично неконтрольовану силу Фото: GettyImages

Країну накрила хвиля протестів водіїв "евроблях". Нові правила розмитнення авто, які взяли нардепи, лише формально знизили податкове навантаження на "бляховодов". Фактично – заплатити за ввезення підтриманого авто все одно доведеться не менше 100-200% від вартості іномарки. З вимогою до президента не підписувати "антинародний" закон водії "блях" заблокували дороги по всій країні. Однак Порошенко підписав даний документ. Паралельно провладні ЗМІ з ранку до вечора критикують "бляховодів". Тим часом протест набирає обертів, адже водіїв авто на іноземній реєстрації в Україні вже сотні тисяч. Такої кількості людей немає в жодній політичній партії України, відповідно "евробляхери" перетворюються в реальну силу, яка в майбутньому може вийти за рамки тільки автомобільного протесту. Про те, які перспективи має цей рух, розбирався "Апостроф".

"Антинародний" закон

Законопроекти 8487 та 8488, за які парламент проголосував 8 листопада, дійсно виявився не на користь "бляховодів". Формально нардепи знизили базову ставку акцизу на ввезення старих іномарок, але додали до неї коефіцієнт віку автомобіля, на який потрібно множити базову ставку і коефіцієнт обсягу двигуна. В результаті очікуваного падіння тарифу на розмитнення "блях" так і не сталося. Більш того, парламент ввів жорсткі штрафи за їзду на нелегальній "блясі". І тепер, після того, як президент підписав цей закон, покататися на нерозмитнених авто, без значної шкоди для гаманця не вийде. Більш того, як стало відомо "Апострофу", в неділю, 25 листопада, в день вступу в силу цього закону на кордоні з Польщею митники не пропускають машини на іноземних номерах: або плати митний збір і показуй документи на машину - або їдь назад.

Логічно, що таке "покращення" від нардепів обурило водіїв, і 20 листопада вони вийшли на безстроковий протест, який назвали "Всеукраїнською акцією непокори".

"Нас дістало, що влада не чує своїх громадян. Тому ми повинні провести загальнонаціональну акцію непокори, щоб продемонструвати, що нас мільйони, з яких десятки тисяч людей готові діяти!", - заявили в ГО "Авто Євро Сила".

Фото: УНІАН

Залишимо за дужками справедливість вимог "бляховодов", але очевидно, що не підібрати такий електоральний пласт, незадоволений діями влади, та ще й напередодні виборів, просто нерозумно.

"Як би там не було, це електорат, і покажіть мені політика, який відмовиться від свого потенційного виборця", - говорить "Апострофу" політолог Петро Олещук.

Більш того, влада і сама вирішила піти на відкриту конфронтацію з водіями: глава МВС Арсен Аваков вже встиг заявити, що прийнято рішення про розблокування всіх автодоріг, де бешкетують "евробляхери".

"Поліція буде працювати в рамках закону, але в разі непокори – жорстко", - написав у своєму Twitter Аваков.

"Ще до заяви Авакова були інциденти, коли поліцейські в Рівному провокували мирних учасників під камеру в ефірі. Цією заявою він просто намагався виправдати перевищення повноважень своїх підлеглих", - розповідає "Апострофу" співзасновник ГО "Авто Євро Сила" Олександр Чернявський.

Непростий інструмент

Загостривши, таким чином, ситуацію, влада зробила "бляховодів" для опозиції ще більш ласим інструментом у політичній боротьбі. Втім, використовувати цей інструмент проти опонентів опозиції буде вкрай складно.

По-перше, тема відверто токсична: однозначного ставлення до "блях" в суспільстві немає. Адже це не ціна на газ або бензин, де всі українці проти підвищення тарифу. Тому якщо відкрито підтримати протест автомобілістів, можна розгубити політичний капітал. І в цій ситуації, на думку експертів, винні самі "бляхери".

"Організатори протестів самі ж і звузили свою цільову аудиторію, - пояснює "Апострофу" політтехнолог Ярослав Макітра. - Вони зосередилися на собі: ми купили автомобіль, ми хочемо його узаконити і крапка. Тому ми блокуємо дороги, рух. Якби була позиція наступна: ми купили авто, але так може купити кожен і всі зможуть дешевше придбати авто, це б мало позитивний ефект. Якщо розширити посили і правильно їх подати, це дуже б розширило цільову аудиторію, і "бляхерам" співчували б навіть ті, хто не має таких машин. А в даному випадку проблема цікава тільки самим "бляхерам". Велика кількість їх потенційних союзників стала їх противниками: коли ти поспішаєш на роботу, а рух перекрито, і тобі не пояснюють, навіщо це потрібно саме тобі. Тому і немає можливості їх широко використовувати".

Фото: УНІАН

Водночас для тих сил, яким нема чого втрачати в Україні, протести водіїв не менш вигідні, наприклад, Кремлю. Про спроби вийти на діалог з протестуючими кажуть в "Авто Євро Силі".

"Дзвонили з Москви. Пропонували "правильно" відповісти на питання, щоб розгойдати ситуацію", - говорить Олександр Чернявський. Ясна річ, розмови не вийшло.

По-друге, щоб використовувати "бляхерів", з ними спочатку потрібно домовитися, а це може виявитися проблемою.

"У цих акціях помітна досить непогана організація і у них не зникає бажання робити ці акції. Вони здатні до самоорганізації, і їх досить складно грубо використовувати, з ними можна, скоріше, домовитися. Але не факт, що організатори протестів будуть зацікавлені домовлятися з кимось з політиків", - додає Макітра.

Але це не біда. Використовувати незадоволених водіїв можна і в темну.

"Все питання в тому, як використовувати. Зовсім не обов'язково відкрито оголошувати про підтримку, - зазначає Петро Олещук. - Організований протест будь-якій опозиції вигідний, адже, по-перше, це демонстрація невдоволення владою, а, по-друге, демонстрація слабкості влади. Тому зручніше використовувати протестуючих в якості тарана, накачуючи протестні настрої і відіграючи дві тези: "дивіться, до чого довели народ" і "дивіться, влада нічого не може зробити, вона нічого не контролює, її потрібно прибирати, вона доведе до розвалу країни". при цьому, як в першому, так і в другому випадку, підтримувати "бляхерів" не обов'язково. Наприклад, на Майдані представники майданівської сцени любили озвучувати тези, що протест не має відношення ні до яких радикальних дій, це все провокатори, радикали, ми за мирний протест. Але при цьому, будь-які радикальні дії були вигідні, оскільки підвищували ставки в грі".

Утім, на думку виконавчого директора Українського інституту майбутнього Віктора Андрусіва, водії іномарок самі підуть на контакт з політиками.

"Вони будуть намагатися домовитися з кандидатами в президенти про підтримку. Це може бути їх інструментом політичного впливу. Але навіть якщо ніяких домовленостей з кандидатами не буде, не виключено, що вони приєднуватимуться до якоїсь нової структури або самі ж будуть ініціювати такі нові структури", - говорить "Апострофу" Андрусів.

До речі, розмови про можливість виходу протесту за рамки автомобільної тематики і створення власної політичної платформи йдуть з найперших днів мітингів "блях" під Верховною Радою і Кабміном. Але ось перспективи такого проекту, на думку експертів, виглядають непевними.

"Я думаю, що це малоймовірно, - запевняє Андрусів. - Зараз у них дуже зрозумілий і конкретний інтерес, який їх об'єднує. Як тільки вони почнуть намагатися виходити за рамки цього інтересу, вони відразу будуть розколюватися, ділитися на групи, почнуть з'являтися нові лідери. Тому будь-яка спроба вийти за рамки існуючого порядку, нівелює їх організаційну спроможність".

"Вони могли б консолідуватися навколо якогось лібертаріанського проекту (рух, що виступає за мінімізацію державного впливу на процеси в країні, - "Апостроф"), але спроби створити такі проекти, незважаючи на певний запит, закінчувалися провалами. Згадати хоча б Геннадія Балашова (лідер партії "5.10", - "Апостроф")", - резюмував Петро Олещук.

Читайте також