RU  UA  EN

Вівторок, 5 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 44.35
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Чи з'явиться в Україні "танк майбутнього": які бойові машини створюються для армії

Перспектива появи "Оплотів" у військах поки що невизначена

Перспектива появи "Оплотів" у військах поки що невизначена Фото: UNIAN

Нещодавно в Таїланді відбулися масштабні навчання за участю українських танків "Оплот". Як розповів український топ-менеджер, генеральний директор харківського заводу ім.Малишева (2016-2019 роки) ОЛЕКСАНДР ХЛАНЬ, котрий забезпечив виконання цього контракту, тайці дуже задоволені українськими "Оплотами", які мають високу точність ведення вогню та ряд переваг перед російськими танками. Про модернізацію "Оплотів" та інших танків для української армії, а також про створення в нашій країні "танку майбутнього", Олександр Хлань розповів "Апострофу".

- Олександре Володимировичу, в деяких своїх інтерв'ю, Ви стверджували, що танк "Оплот" має серйозні перспективи. Але інша думка - машина дуже дорога, тому по співвідношенню ціна-якість значно ефективніше модернізувати старі Т-64. Як Ви до цього ставитеся?

- Ми говоримо про два напрями роботи - експорт та постановку танка на озброєння для нашого Міноборони. Як ми продаємо наші танки? Ціна договірна і залежить від купівельної спроможності замовника. А для України "Оплот" буде дешевшим. По-перше, його виробництво вимагатиме створення робочих місць, а по-друге, сплачуються податки в бюджет. Крім того, це справді добра машина. У цього танка дуже низький силует, потужний двигун, гарний броньований захист, сучасна система керування вогнем, він дуже компактний та за цим показником - найкращий в світі. Зрозуміло, що ми не можемо просто так взяти та утилізувати всі Т-64, яких у нас налічується кілька тисяч. Це було б абсолютно безвідповідально. Техніку потрібно модернізувати, але ми повинні створювати й нові танки. Сучасне озброєння має бути присутнім, на ньому необхідно навчати курсантів. Саме тому перший "Оплот" було передано до танкового училища.

- Яка ж вартість "Оплотів"?

- Це комерційна таємниця, яку я б не хотів розголошувати. Загалом, вартість танка визначається пропускною спроможністю підприємства. Чим більше протягом місяця завод зробить машин, тим нижчою буде їхня вартість. Але для того, щоб збільшити кількість машин, завод необхідно модернізувати. На Малишева ми почали модернізацію з верстатів для виробництва двигунів. Закуповується сучасне обладнання, яке дозволяє повністю виключити людський фактор. Якщо модернізувати танковий завод, як вже, до речі, зробили в Росії, то вартість машин зменшиться в рази.

Крім того, потрібно дати заводу можливість самому укладати контракти, щоб прибуток надходив в основні фонди підприємства для закупівлі нового обладнання. Поява сучасних верстатів приверне молодь. В такий спосіб, ми вирішимо комплексну задачу - омолодимо колектив, модернізуємо виробництво та знизимо вартість бронетехніки.

- А яким шляхом йде модернізація Т-64? Які нові можливості отримає оновлений таким чином танк?

- Якщо ми говоримо про косметичні зміни, то можна просто поставити тепловізійний канал наведення й нову радіостанцію. Але по суті це не модернізація. Тому другий варіант полягає в глобальній зміні вигляду танка. У корпус та башту "шістдесятчетвірки" не може вміститися сучасна оптика та електроніка. Відповідно, корпус необхідно переробляти. Якщо ми посилимо броньований захист, то знадобиться більш потужний двигун, а він вже не поміститься в існуючий моторний відсік. Тобто, потрібно міняти кормову частину машини.

Зараз вже відкриті НДДКР за двома шифрами - "Краб" та "Бастіон". "Краб" - це модернізація Т-64, а "Бастіон" - "Оплоту". Міноборони вже заявило, що буде модернізувати Т-64 та проводити імпортозаміщення деталей "Оплоту". Адже не секрет, що "Оплот" створювався з великою кількістю імпортних комплектуючих, передусім - російських. Замість них ми будемо ставити комплектуючі виробництва країн-союзників.

- Коли оновлена "шістдесятчетвірка" з'явиться у військах?

- Тематикою займається Харківське конструкторське бюро ім. Морозова. Коли будуть готові креслення та стане відомим новий вигляд танка, відразу почнеться його технологічне втілення...

- Яка доля ще однієї модернізації Т-64 - БМ "Булат". За підсумками боїв на Донбасі у 2014 році, у військових з'явилися зауваження - занадто важкий, "підсліпуватий". Проект "Булат" "закритий" або у нього ще є перспективи?

- До 2019 року ми їх відновлювали в тому вигляді, в якому вони існували раніше. Крайні дві машини були передані військам пару місяців тому. Зараз на підприємстві стоять ще 8 танків. Вже підписано договір з Міноборони про модернізацію "Булатів". Варто подумати, як форсувати йому двигун, встановити тепловізійний канал наведення. Але це знову ж таки питання до конструкторського бюро.

- Повернемося до "Оплоту". Ви кажете, що цей танк також буде проходити модернізацію. Що планується зробити?

- Я вже казав, що відкрита НДДКР з шифром "Бастіон". Модернізація стосується імпортозаміщення, тобто встановлення вітчизняних та заміни російських комплектуючих. Адже, якщо в покупній відомості вказано, що ми зобов'язані встановити деталь, наприклад, з російського міста Ковров, то ми не маємо права купувати її десь в іншому місці, поки в покупну відомість не будуть внесені відповідні зміни. Деталі з країн-союзників набагато кращої якості, тому, виконавши імпортозаміщення, ми зробимо танк надійнішим, хоча його тактико-технічні характеристики залишаться незмінними.

gallery / 1875/166459

- Коли ж танк "Оплот" з'явиться в армії? Вже два або три роки тривають розмови про необхідність сформувати хоча б роту "Оплотів" з 10 машин, а віз і нині там.

- У мене була пропозиція: поки ХКБМ розробляє новий вигляд танка, почати будувати корпуса і башти з моторно-трансмісійним відділенням. Паралельно КБ Морозова має осучаснити та виконати імпортозаміщення внутрішньої начинки машини. Але терміни, коли новий танк почне надходити у війська, дуже розпливчасті.

- У минулому році підприємство завершило поставку 49 "Оплотів" в інтересах Таїланду. Чи влаштовує тайців якість української продукції? Чи не хочуть вони повернутися до співпраці?

- Там перебуває наша гарантійна бригада на ротаційній основі. Вони мені доповідали ситуацію. У Таїланді відбуваються паради та навчання. Вони постійно порівнюють "Оплот" з найсучаснішим китайським танком VT4. І я можу сказати з гордістю, тайці дуже задоволені нашим танком. Точність стрільби - бездоганна. Снаряд, випущений з його гармати, в будь-який час доби та в будь-яку погоду потрапляє в ціль. Крім того, у нас є перевага перед російськими танками - це швидкість заднього ходу в 35 км / год. Це дуже корисна опція. Припустимо, ви виїхали в поле, відстрілялися, а потім вам не треба розвертатися та їхати в укриття - ви можете швидко "сховатися" заднім ходом. У російських танків швидкість заднього ходу - лише 5 км / год. Насправді "Оплот" - дійсно вдалий танк. У нас є всі передумови для того, щоб у нас замовили ще батальйон цих машин.

- А чи були у вас нові контракти, подібні до тайського?

- Такі контракти опрацьовуються, але мені б не хотілося відкривати комерційну таємницю. "Оплот" хороший саме для спекотного та вологого клімату, для високогір'я. Його двигуни можуть працювати в умовах повної задимленості та піщаного пилу. Пам'ятаєте, під час іракської кампанії, американські "Абрамси" зупинялися? У них турбіни руйнувалися через попадання в них піску. А наш танк може діяти в будь-яких умовах. Я впевнений, що у нього дуже великий експортний потенціал.

- Які держави цікавляться нашою бронетехнікою?

- Це країни Південно-Східної Азії, Африки, а останнім часом - Латинської Америки. Але нам потрібно експлуатувати той же "Оплот" всередині країни. Дуже важко продавати техніку, яка не використовується у власній армії.

- А чи розробляється в Україні "танк майбутнього" - абсолютно нова машина, більш потужна та більш досконала, ніж той самий "Оплот".

- Якщо ми говоримо про танк майбутнього, то це так звана "Нота", яка почала розроблятися ще в СРСР. Звісно, креслення цієї "Ноти" були також в Москві. Росіяни пішли цим шляхом та зробили свою "Армату". По суті, це та сама "Нота".

Тобто, це абсолютно інша категорія основних бойових машин. Це великогабаритні танки, більш важкі, з капсульним захистом екіпажу, з безлюдною керованою баштою та іншим калібром гармати. Але для них потрібна інша силова установка. Двигун потужністю в 1200 кінських сил, який ми виробляємо зараз - не годиться для цього танка. Потрібен двигун в 1500 кінських сил. Такий двигун стоїть в "Леопарді", "Абрамсі", "Леклерку". Але для нього потрібна нова коробка передач, нові радіатори та очищувачі повітря. А тому необхідно спроектувати новий моторний відсік, з'ясувати його габарити. Після цього стануть зрозумілими габарити кормової частини та силует всього танка.

Виникає питання, що ж нам робити раніше - танк або двигун? Я вважаю, що починати потрібно з двигуна. У нас є макети двох двигунів потужністю в 1500 кінських сил. Це напрацювання пізнього СРСР, але щоб запустити цей двигун в серію, ми повинні мати колектив конструкторів та кілька років роботи.

Була думка пристосувати під нього американську коробку передач Allison. Ми консультувалися з американцями, але навіть вони сказали, що їм потрібно до трьох років, щоб розробити під нього коробку передач. Поки що немає конкретного завдання починати розробку танка майбутнього, а тому мова йде лише про проекти та плани.

gallery / 1875/166461

- У червні ви були звільнені з посади директора заводу ім. Малишева. Чому так сталося?

- Зі мною не продовжили контракт, без пояснення причин. Чому так сталося - питання не до мене. Але факти говорять про те, що за 3,5 роки моєї діяльності на посту директора заводу нам вдалося відродити підприємство. Збільшилася чисельність робітників, 7 разів ми підвищували зарплату. Було відновлено квадратні кілометри дахів, відреставрований верстатний парк, відбувалася модернізація і закупівля абсолютно нового обладнання, було відновлено спецхарчування. Людям почали видавати спецодяг, чого не було з 1999 року; виплачувати вчасно аванс та зарплату, відкрили спортзал. Профспілка почала отримувати заводські відрахування згідно з колективним договором, люди отримали можливість ходити на вистави, на футбол, почали проводитися спортивні заходи і конкурси всередині заводу. Тобто, підприємство відновилося. Але це не лише моя заслуга. Це заслуга всього колективу і я вдячний за це кожному працівникові заводу. Я висловив людям цю подяку, коли вони вийшли підтримати мене та виступити проти розірвання контракту. Я пишаюся, що в моїй біографії був період, коли я керував заводом ім. Малишева. Адже це не просто завод. Це ціла галузь, яка здатна замінити безліч подібних підприємств.

Дай Боже, щоб нові кадрові рішення не погіршили ситуацію. Адже на Малишева треба розвивати й цивільний напрямок. Працювати з "Укрзалізницею", з шахтами, з атомними електростанціями. Для АЕС ми, до речі, поставляємо дизель-генератори. Вони йдуть, як на експорт, так і всередині країни.

- Яким шляхом, на Вашу думку, нам варто далі розвивати своє танкобудування?

- Я сподіваюся, що нове керівництво концерну "Укроборонпром" приділить увагу концентрації виробництва. Знаєте, є час розкидати каміння, а є час збирати його. Тепер ми повинні його збирати. Конструкторські бюро повинні зайнятися своєю справою - проектуванням, виявленням у техніки слабких місць. Треба створювати потужне науково-виробниче об'єднання. Насправді потенціал нашого танкобудування величезний. Тим більше зараз, коли відкрився ринок країн-союзників. І буде дуже сумно, якщо наше танкобудування повторить долю суднобудівної галузі.

Читайте також