Стан доріг в Україні залишає бажати кращого, незважаючи на зусилля влади хоч якось змінити ситуацію. До вирішення проблеми підключився особисто президент Володимир Зеленський, пообіцявши в поточному році виділити на будівництво і ремонт доріг рекордну суму. "Апостроф" з'ясовував, із чим пов'язаний настільки жалюгідний стан вітчизняного дорожнього господарства, і що заважає вирішити цю проблему раз і назавжди.
Менш ніж через два тижні в Україну прийде весна. Поки що календарна, але, якщо погода не приготувала сюрпризів у вигляді снігопадів і тріскучих морозів, то можна сподіватися, що досить скоро сонце почне гріти цілком по-весняному. І якщо ще десь лежить сніг, то і він скоро зійде, при цьому автомобілісти дуже сподіваються, що разом із ним не зійде дорожнє покриття. А таке в нашій країні трапляється нерідко.
Жах без кінця
Проблема доріг турбує українців багато років, але всі ці роки вона належним чином не вирішується, а лише посилюється. Правда, останнім часом, начебто, за неї взялися всерйоз: у 2018 році було створено Державний дорожній фонд, фінансування, що виділяється на ремонт дорожнього покриття, і будівництво нових доріг, мало-помалу, стало збільшуватися. Однак значні успіхи у цій сфері не дуже помітні.
У 2019 Державне агентство автомобільних доріг України ("Укравтодор") збиралося, зокрема, відремонтувати ділянку траси Мерефа-Лозова-Павлоград, на що передбачалося 1 мільярд гривень. Однак, судячи з того, що пишуть автомобілісти на одному з профільних форумів, ситуація тут краще не стала.
Ділянка дороги Мерефа-Лозова проходить по Харківській області. У напрямку Павлограда, який розташовано вже в Дніпропетровській області, дорога просто убита.
Не краща ситуація і в інших регіонах. Наприклад, у сусідній із Харківською Полтавській області. Так, у автомобілістів великі претензії до стану дороги на ділянці Лохвиця - Пирятин. Тут сподіваються хоча б на ямковий ремонт, який суттєво проблеми не вирішить, але дасть можливість хоч якось пересуватися.
Утім, ямковий ремонт в Україні освоїли непогано. І тут відкриваються все нові грані. Нещодавно мережу сколихнуло відео, на якому видно, як на дорозі між Генічеськом та Троїцьким у Херсонській області асфальт укладають в ями, повні снігу.
Зрозуміло, не скрізь стан доріг у нашій країні аховий - є цілком пристойні ділянки. Так, позитивних відгуків заслуговує траса Київ - Житомир і далі на захід. Але і тут не все гладко (причому, в прямому сенсі цього слова). Автомобілісти, зокрема, наголошують на незадовільній якості покриття на окружній Житомира. Також багато ям на дорогах в Рівненській області.
Велике будівництво
У 2019 на дорожнє господарство було передбачено близько 50 мільярдів гривень. Це рекордна в історії України сума, що виділяється на подібні цілі. Утім, рік тому експерти, з якими поговорив "Апостроф", заявляли, що цього все одно мало для того, щоб привести всі дороги країни в належний стан. Тоді колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава оцінив фінансування всього дорожнього комплексу України в 1 трильйон гривень. А експерт громадської компанії "Європатруль" В'ячеслав Коновалов у розмові з виданням висловлював думку, що на дороги в минулому році потрібно було виділити не менш ніж 70 мільярдів гривень.
Однак у нинішньому році на дороги збираються виділити навіть більше - понад 85 мільярдів гривень. Ці гроші підуть на оновлення 4000 кілометрів доріг. Уже в березні 2020 року має стартувати масштабний інфраструктурний проект "Велике будівництво". З цього приводу 11 лютого відбулася нарада за участю президента Володимира Зеленського під гучною назвою: "Зшити Україну: безпека, будівництво, фінансування".
За словами глави держави, будівництво і капітальний ремонт доріг у загальному обсязі робіт повинні становити не менш ніж 80%, а таке явище, як ямковий ремонт, має піти в минуле. "Ми також очікуємо, що навесні разом зі снігом не зійде асфальт", - заявив Володимир Зеленський.
Ремонт траси Київ-Рені, 2016 рік
Крім іншого, глава держави зазначив, що на будівництво доріг піде частина коштів, які Україна отримала від Росії в результаті газового спору в Стокгольмському арбітражі (загальна сума становить близько 3 мільярдів доларів, - "Апостроф"). І це, з точки зору економічної логіки, правильно.
Однак, яка саме сума зі стокгольмського виграшу піде на дороги, невідомо. З огляду на те, що є плани витратити їх на соціальні проекти, а також на модернізацію газотранспортної системи, напевно, виділять трохи, вважає В'ячеслав Коновалов.
При цьому, за його словами, озвучена президентом сума в 85 мільярдів гривень, є тільки на папері, а в реальності грошей може виявитися істотно менше. У розмові з "Апострофом" він розповів, що мова йде про приблизно 60 мільярдів гривень. "Є ще 19 мільярдів у вигляді держгарантій по кредитах. Але Укравтодор вже це проходив багато разів - бралися кредити, а потім з'ясовувалося, що грошей на дороги немає, так як вони йшли на погашення (колишніх) боргів", - сказав експерт, додавши, що так може статися і в нинішньому році, і якусь частину з цих 19 мільярдів гривень спрямують на боргові виплати.
Чи вдасться при цьому відмовитися від ямкового ремонту, як обіцяє президент Зеленський? В'ячеслав Коновалов нагадав у зв'язку з цим, що Славомир Новак, коли його призначили главою Укравтодору в 2016 році (він склав повноваження в жовтні 2019 року, - "Апостроф"), гучно заявив про відмову від ямкового ремонту, однак через декілька місяців визнав, що обійтися без нього не вдається.
Навряд чи щось принципово змінилося за ці роки.
Колишній перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер в коментарі виданню висловив думку, що від ямкового ремонту, який, за його словами, правильніше називати поточним, відразу відмовитися не зможуть, але його поступово будуть мінімізувати. "Акцент буде переноситися на середній ремонт. Є технології, до їх використання повинні були перейти з 1 січня 2020 року, але поки відстрочили до 2022 року. І пропорція буде поступово зменшуватися, поки поточний ремонт не буде становити близько 20%", - пояснив фахівець.
Ремонт дороги в Миколаївській області, 2017 рік
Безглузда витрата грошей
При цьому, якщо навіть держава виділить достатньо коштів на будівництво нових і ремонт старих доріг, є великий ризик того, що на місцях ці кошти не будуть використані належним чином, що і показали попередні роки. За словами В'ячеслава Коновалова, у багатьох регіонах досі йде узгодження планів реконструкції доріг, а деякі області досі взагалі такі плани не представили. Експерт зазначив, що в 2019 році в деяких регіонах влада виділені гроші просто поклала на депозит.
Крім того, потрібно враховувати той факт, що, оскільки більшість українських доріг мають асфальтове покриття, для їхнього ґрунтовного ремонту потрібен бітум, а він переважно нашою країною імпортується. Таким чином, влада може зіткнутися з елементарною нестачею будматеріалів.
Але і це ще не все. В Україні, як і раніше, не працює система контролю ваги автотранспорту, і вантажні фури, як їздили перевантаженими, так і продовжують це робити. За словами Володимира Шульмейстера, вага фур на українських дорогах становить в середньому від 50 до 100 тонн при максимально дозволеній вазі 40 тонн. "Без контролю ваги фур дороги будуть знищуватися, вони будуть функціонувати один-два роки", - підкреслив він.
Зі слів фахівця, в такій ситуації гроші будуть просто викидатися на вітер. "У країні, в якій не можуть забезпечити збереження доріг, будувати їх безглуздо", - резюмував Шульмейстер.