RU  UA  EN

Субота, 23 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство
Погляд

Гроші або турбота про пасажирів: як МАУ Коломойського заробляє на коронавірусі

Дивна поведінка найбільшого авіаперевізника

Дивна поведінка найбільшого авіаперевізника Фото: Getty Images

Поки світ впадає в істерику від наслідків коронавірусу, українська авіакомпанія Міжнародні авіалінії України (МАУ), частина портфеля якої належить олігарху Ігорю Коломойському, вирішила заробити на кризової ситуації. Тепер люди, які придбали квитки, але не можуть полетіти через закриття авіасполучення, ризикують залишитися без грошей.

Коронавірус призвів до справжнього транспортного колапсу в авіації. Багато авіакомпаній оперативно відреагували на зниження попиту клієнтів і закриття державних кордонів, скасувавши рейси і повернувши кошти пасажирам. Так, наприклад, два ізраїльських перевізника Arkia і Israir Airlines, ірландська Ryanair Holdings Plc і франко-голландська Air France-KLM моментально скасували рейси в Італію та низку інших держав.

Українські ж авіакомпанії відреагували на дану проблему дивним чином. 6 березня МАУ не скасував рейси, але запропонувало пасажирам змінити дати польоту в основному на італійських напрямках. "Зараз ми отримуємо поодинокі запити на зміну дати вильоту, масових відмов пасажирів від польотів до міст Італії не спостерігається, завантаження рейсів залишається високим, - сказано в прес-релізі компанії з посиланням на слова директора з комунікацій МАУ Євгенії Сацької. - Багато авіакомпаній скорочують або зовсім скасовують рейси в Італію. Ми ж в МАУ розуміємо, наскільки важливо підтримувати повітряне сполучення між країнами і економіками в ситуації, що склалася". Формулювання, скажімо прямо, викликає питання...

Повітряне сполучення між країнами (або отримання доходів) настільки важливо для компанії, що вона готова ризикнути здоров'ям людей? Але ще більше викликає запитань напрямок в Ізраїль. Виходячи із загроз, пов'язаних з коронавірусів, з 12 березня Ізраїль закрив кордони і впускає тільки пасажирів, які можуть підтвердити можливість пройти домашній двотижневий карантин. Ізраїльські авіакомпанії, наприклад, Arkia, відразу ж заявили про скасування міжнародних рейсів.

11 березня МАУ скорегував розклад польотів з міст України в Тель-Авів. Зокрема, на період 12 березня - 8 квітня були скасовані рейси Одеса - Тель-Авів (крім 18 і 25 березня) і Дніпро - Тель-Авів, а також рейси Харків - Тель-Авів з 15 березня по 8 квітня. Рейси Київ - Тель-Авів вирішили виконувати двічі на день.

А 12 березня пасажири рейсу з Києва до Тель-Авіва повідомили, що впустили тільки ізраїльтян, у всіх інших - забрали паспорти, після чого відправили назад. Реакція МАУ на звернення пасажирів була незмінною: дешеві категорії квитків незастосовні до зміни дати, а повернути можна лише близько 25% вартості непогашеного квитка.

Після першого примусового повернення українських пасажирів з Ізраїлю, контактний центр авіакомпанії був завалений зверненнями. І 12 березня МАУ запропонувало безкоштовно змінити дату вильоту в межах терміну придатності квитків на будь-які напрямки з вильотом в період з 13 березня по 8 квітня, придбаних до 12 березня. Втім, з огляду на заборону на будь-які польоти, який буде введений з 17 березня в Україні, "доброта" нашого монополіста набирає абсурдні нотки.

Тим більше, що перенести виліт пасажиру практично неможливо, адже для цього потрібно додзвонитися до авіакомпанії. Але вже майже тиждень контактний центр МАУ "лежить" і додзвонитися йому майже неможливо. Така ж ситуація з прогресивним каналом комунікації - чат-ботом в соціальній мережі Facebook, який протягом 3 діб або відповідає невпопад, або не відповідає зовсім. Це "повернення без повернення", швидше за все, призведе до збільшення судових позовів проти монополіста на ринку вже найближчим часом.

Складно не згадати про гучний випадок, що стався увечері 12 березня. Пасажир літака рейсу Мілан-Київ авіакомпанії МАУ Антон Гура влаштував трансляцію прямо з борту літака, заявивши, що в Борисполі, де приземлилося повітряне судно, людей випустили з нього без дотримання необхідних заходів безпеки. За його словами, більше половини пасажирів в літаку - іноземці, багато з яких кашляли. При цьому Гура повідомив, що під час польоту люди з ознаками хвороби приймали ліки, щоб збити температуру і пройти перевірку після приземлення. По прибуттю до Борисполя в літак зайшла бригада медиків для перевірки. За словами автора трансляції, серед пасажирів визначили 4 осіб з підозрою на коронавірус. Решта пасажирів без будь-яких складнощів пішли з літака і потім - з аеропорту, де до них не виникло ніяких питань. У той же вечір новоспечений "блогер" виступив на телеканалі "1+1", що належить тому ж Коломойському, де повторив свою історію.

Паніка в країні розквітла буйним цвітом. Журналісти вивчають біографію Гури, люди активно репостять і обговорюють цю історію, але ні в кого не виникає жодного питання щодо того, яким чином цього персонажу дозволили влаштовувати онлайн-трансляцію. Будь-яка людина, яка летіла в літаку хоч раз в житті, знає важливе правило авіакомпаній - відключати мобільні телефони. Чи було в курсі МАУ, що хтось - і цілком відкрито - веде трансляцію відео в режимі реального часу? І кому насправді вигідна паніка з авіасполученням під час коронавирусу? Про це можна тільки здогадуватися. Як мінімум, МАУ точно від цього не постраждає: у всякому разі гроші за куплені квитки, схоже, вони мають намір залишити собі...

Читайте також