RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Може дійти до революції: навіщо Нацгвардію перетворюють на поліцію

Нацгвардійців наділять новими повноваженнями

Нацгвардійців наділять новими повноваженнями Фото: УНІАН

Функції Нацгвардії продовжують непокоїти чиновників і політиків. Так, влітку минулого року цей орган залучили до патрулювання вулиць. Восени президент Володимир Зеленський намагався перепідпорядкувати Національну гвардію собі (правда, з цього задуму нічого не вийшло). А зараз, у розпал карантину, нардепи захотіли істотно розширити повноваження військових, наділивши їх суто поліцейськими функціями. Навіщо влада вирішила різко зміцнити позиції силового блоку, і що з цього вийде, розбирався "Апостроф".

Нові повноваження

Законопроект №3105 про розширення повноважень Нацгвардії з'явився в парламенті ще в кінці лютого. Він наділяє військових правоохоронними функціями, які зараз виконують поліцейські:

- Складати протоколи про адміністративні правопорушення;

- Проводити особистий огляд і огляд речей правопорушника;

- Здійснювати фото і відеозйомку;

- Затримувати і доставляти в поліцію осіб, які вчинили або тільки підозрюються у скоєнні адміністративного правопорушення.

Всі ці нові функції Нацгвардії будуть називатися функціями "з охорони громадського порядку і забезпечення громадської безпеки", а ті гвардійці, які будуть цим займатися, навіть отримають від МВС спеціальні жетони. Ну щоб все було по-дорослому.

Навіщо це потрібно?

Щоб з громадським порядком все було в порядку.

"Ухвалення законопроекту дозволить посилити правоохоронну складову діяльності Національної гвардії України, підвищить її можливості в сфері забезпечення громадської безпеки та охорони громадського порядку", - наголошується в пояснювальній записці до законопроекту.

Сам командувач Нацгвардією генерал-лейтенант Микола Балан на засіданні парламентського комітету з питань правоохоронної діяльності переконував нардепів, що гвардійцям просто необхідні поліцейські функції.

Адже, по-перше, таким чином, істотно буде розвантажена Нацполіція, якій не доведеться витрачати час і виїжджати на дрібну адміністративку.

Такі аргументи керівництва НГУ, на перший погляд, виглядають дійсно переконливо. Ну, справді, якщо поліція не встигає виконувати свої обов'язки, так чому б їй не допомогти? Громадського порядку, тим більше у воюючій країні, ніколи не буває багато. Але це тільки на перший погляд.

"За такою логікою, це все одно, що попросити зараз для Нацгвардії повноваження лікувати хворих, адже це розвантажить лікарів, - коментує ситуацію "Апострофу" юрист, виконавчий директор ГО "Правозахисна ініціатива" Михайло Каменєв. - Якщо є проблема з некомплектом у патрульній поліції, а це дійсно так, давайте вирішувати саме цю проблему. Патрульних поліцейських - 14 тисяч осіб. Нацгвардійців у частинах, які залучаються для охорони громадського порядку - 7 тисяч. Хоча і гвардійців теж некомплект. Виходить, що патрульну поліцію потрібно посилити складом на 50%. Так чому ж тоді не направити ці гроші, які йдуть на підрозділи НГУ з охорони громадського порядку, на патрульну поліцію? І кадри, зокрема. Щоб НГУ займалася лише військовими функціями".

Фото: УНІАН

По-друге, за словами командувача НГУ, в Європі усі військові формування з правоохоронними функціями мають право складати адміністративні протоколи, а в Україні у Нацгвардії такого права немає.

"Що значно знижує наш статус і авторитет", - скаржився Балан.

Директор Центру досліджень правоохоронної діяльності Олег Мартиненко розповів "Апострофу", що практика виконання військовими специфічних поліцейських функцій дійсно є в Європі.

"Але там, де існує військова поліція (карабінери, жандармерія), то ці підрозділи підпорядковуються армії і ними керує міністр оборони. Так, вони виконують поліцейські функції, але їх начальник - міністр оборони (в Україні НГУ підпорядковується МВС, - "Апостроф"). Виходить баланс сил, конкуренція і відсутність монополії. У нас же є монополія, яка, до того ж, збільшується. В одних руках скупчується невиправдано велика кількість владних повноважень", - зазначив Олег Мартиненко.

До чого може привести таке порушення балансу у владі, "Апострофу" пояснила юрист-криміналіст Анна Маляр.

"Якщо баланс влади порушувати, наприклад, розширювати собі повноваження, як це робив Янукович або Порошенко, впливаючи на судову владу, то це призводить тільки до підвищення соціальної напруги. Просто так гратися з розширенням повноважень в демократичному суспільстві дуже небезпечно, - запевняє Маляр. - соціальне напруження може дійти до революції або до того, що 73% протестного голосування показують своє ставлення до розширення владою своїх повноважень. Це не просто законопроект, це норма, яка може зруйнувати встановлену в суспільстві систему розподілу повноважень і прав силових структур".

Втім, у профільному комітеті все-таки не встояли перед аргументами гвардійців і порекомендували колегам нардепам ухвалити законопроект 3105 за основу.

Рояль в кущах

Рішення комітету стурбувало правозахисників. Понад два десятки правозахисних організацій України підписалися під заявою, в якій закликали парламентаріїв не голосувати за законопроект.

"Зміни до законодавства можуть призвести до зловживань владними повноваженнями з боку посадових осіб НГУ і надмірного обмеження прав і свобод людини і громадянина", - наголошується в тексті заяви.

Головне побоювання правозахисників полягає в тому, що навіть поліцейські ще не навчилися правильно складати адмінпротоколи. Що вже говорити про гвардійців, які не мають необхідних знань і навичок.

Але ось так сюрприз: за словами Миколи Балана, нацгвардійці ще в 2019 році, за рішенням глави МВС, почали вчитися складати адмінпротоколи, тому переживати українцям нема про що - виписувати штрафи їм будуть професіонали.

Фото: УНІАН

Ось тільки навіщо гвардійці цьому вчилися? Адже в 2019 році законопроекту 3105 не було й близько.

Втім, правильно чи неправильно гвардійці зафіксують на папері факт адмінпорушення - ще не найбільша проблема для українців. У крайньому разі, суд просто скасує покарання.

Більш серйозні ризики експерти бачать, наприклад, в наданні права НГУ на фото і відеозйомку. Це може привести до того, що гвардійці стануть вести приховане спостереження за підозрюваним, тобто проводити негласні слідчі дії, а на це, взагалі-то, потрібна санкція суду.

"Тобто хочуть на гвардійців повісті бодікамери, як у поліцейських, - каже Каменєв. - Але перед тим, як наділити Національну гвардію такими повноваженнями, непогано було б навести в самій поліції порядок в цьому плані. Адже наказ, який регулює використання такої техніки, не витримує ніякої критики: в ньому не визначені терміни зберігання, доступу, захисту інформації".

"Також в законопроекті сказано, що Нацгвардія зможе вилучати "пневматичну зброю калібру понад 4,5 міліметра і швидкістю польоту кулі понад 100 метрів в секунду..." і багато всього іншого. Але перераховані ті параметри, які має право визначати не Нацгвардія, а криміналістична експертиза. Тобто законодавець хоче наділити Національну гвардію не тільки додатковими повноваженнями, але ще й додатковими знаннями і кваліфікацією", - зазначає Ганна Маляр.

Компромісний варіант

Але найнебезпечніше, що коктейль з поліцейських і військових повноважень в принципі суперечить Конституції, адже в статті 17 сказано, що ЗСУ і інші військові формування ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян.

"Адже поліцейський, який не виконує наказ начальника, максимум, що може отримати, це дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення зі служби. Нацгвардієць, який не виконає наказ начальника, може понести кримінальну відповідальність, включаючи позбавлення волі, адже він військовослужбовець. Тому військовослужбовець буде потенційно менше думати про законність або незаконність наказу свого начальника, ніж поліцейський", - запевняє Михайло Каменєв.

"Національна гвардія спочатку готується саме як військовий підрозділ. Іншими словами, військові готуються вбивати людей тією зброєю, яку їм легітимно надає влада. А поліція вчиться затримувати і попереджати злочини, як це передбачено законом. І ці функції просто не збігаються", - додає Олег Мартиненко.

Втім, за словами Анни Маляр, можливий компромісний варіант, при якому НГУ зможе отримати додаткові повноваження без шкоди для демократії.

"Розширення повноважень можна було б обмежити певною територією і часом. Наприклад, якщо НГУ бере участь в Операції об'єднаних сил, то на території операції, цілком можливо, нацгвардійцям потрібні додаткові повноваження. Або такий приклад: в країні введено надзвичайний стан, поліція не може впоратися, і їй на допомогу приходить НГУ. В рамках того часу, поки діє надзвичайний стан, Нацгвардія може отримати додаткові повноваження", - резюмувала Маляр.

Читайте також