У Мінінфраструктури, ймовірно, надихнулися творами Герберта Уеллса і вирішили повернути час назад: чиновники міністерства заговорили про те, щоб відновити в Україні обов'язковий техогляд транспортних засобів, який був скасований ще в 2011 році. Навіщо влада наступає на старі граблі і як повернення техогляду відобразиться на автолюбителях, з'ясовував "Апостроф".
Історія питання
Парламентарії проголосували за скасування обов'язкового техогляду для приватних автівок ще в липні 2011 року. Таке рішення було виправдане тим, що техогляд давно перетворився на корупційну "годівницю" для правоохоронців, які просто торгували талонами ТО - часто без реальної оцінки технічного стану автомобіля.
Правда, техогляд, а точніше обов'язковий технічний контроль (ОТК) залишили для вантажівок і причепів, автобусів, таксі та легкових авто, які перевозять пасажирів з метою заробітку.
Крім того, в країні діє інститут сертифікації транспортних засобів до постановки на облік в МВС. Проходити таку сертифікацію повинні автомобілі, які вперше ввозяться в Україну або які були переобладнані (наприклад, встановлення ГБО).
За оцінками експертів, у сфері сертифікації та ОТК все одно залишаються корупційні схеми. Проте, такого свавілля, яке було до скасування загального техогляду, все ж немає. Але в Мінінфраструктури вирішили все змінити.
Так хоче Європа
Вперше про повернення техогляду заговорили після підписання Угоди про асоціацію з ЄС. Мовляв, це прописано в директивах Європарламенту, а отже, Україні потрібно включати "машину часу".
У 2016 році в парламенті був навіть зареєстрований законопроект, який повертає техогляд. Але він не пройшов комітет. Вгадайте який? Антикорупційний! Пізніше, свій варіант законопроекту пропонували в Мінінфраструктури, втім, і цій законодавчій творчості не судилося стати законом.
Але чиновники відчайдушно не залишали спроб протягнути обов'язковий ТО в українське законодавство. У вересні 2017 року Мінінфраструктури навіть розповсюдило дезінформацію на своєму офіційному сайті про те, що з 2018 року на територію ЄС не будуть пропускати українські авто, які не пройшли ТО. Після того, як з'ясувалося, що це не правда, в Мінінфраструктури вибачилися. Мовляв, ну з ким не буває. Але вже тоді стало ясно, що чиновники дуже зацікавлені в поверненні ТО.
Що ж це за такі європейські норми, які, як завіряє влада, просто зобов'язують нас повернути обов'язковий техогляд? Йдеться про Директиву 2014/45/ЄС. Та ось тільки термін дії цього документа закінчився ще в 2018 році. До цього часу Україна обов'язковий ТО не ввела, проте обмежень на в'їзд українських авто на територію ЄС не застосовано. Більш того, санкції для водіїв, як зазначали в міністерстві, будуть введені саме з української, а не європейської сторони. Тобто, ЄС від нас нічого не вимагає, але ми самі прагнемо ввести обмеження.
Зараз же в Мінінфраструктури наполягають на поверненні техогляду, аргументуючи це вже екологічними вимогами ЄС.
"Це одна з основних вимог в наших імплементаційних документах по ЄС. Це майже 20% від наших зобов'язань по виконанню Угоди про асоціацію з ЄС, адже це насамперед стосується екологічних норм, - заявив днями міністр інфраструктури Владислав Криклій. - Він (техогляд , - "Апостроф") повинен бути. Для цього нам потрібно ухвалити законопроект. Були пропозиції запровадити його поступово, щоб не загострювати суспільні настрої. Наприклад, починати з переобладнаних автомобілів, які вперше ввозяться, вони все одно проходять сертифікацію. Особливої різниці немає - техогляд або сертифікація".
При чому тут безпека
В ідеальному світі в техогляді немає нічого поганого, адже від технічної справності автомобіля багато в чому залежить безпека всіх учасників дорожнього руху. Але всі ми чудово пам'ятаємо, на якій фарс перетворився ТО в Україні. Кульмінацією театру абсурду був експеримент журналістів і громадських діячів у 2009 році, які примудрилися отримати талон ТО в ДАІ на "Запорожець" без двигуна.
Навіщо ж влада так лобіює повернення ТО?
Якщо звернутися до сухих цифр статистики, то в 2020 році, за даними Патрульної поліції, в Україні сталося понад 168 тисяч ДТП. Це на 8 тисяч більше, ніж в 2019 році. Значні цифри, чи не так? Однак через технічну несправність транспортних засобів за минулий рік було скоєно всього 535 ДТП. Для порівняння, банальне перевищення швидкості стало причиною 38 тисяч ДТП, а водіння в нетверезому вигляді спровокувало ще 4,5 тисячі аварій.
В такому випадку можна зробити висновок, що "Повернення техогляду практично ніякого відношення до безпеки не має, - каже "Апострофу" адвокат з питань ДТП Вадим Володарський. - І навіть у тих ДТП, які сталися з причин несправності транспортних засобів, більша частина - раптова несправність, наприклад, колесо, що лопнуло і тому подібні речі. Фактично введення техогляду жодним чином не вплине на аварійність".
Тоді на що це вплине? Очевидно, що на заробіток чиновників.
"Це колосально корупційний момент, - додає Володарський. - Не факт, що цією корупцією буде займатися поліція, техогляд можуть віддати якимось іншим структурам, але ж суть від цього не зміниться. У наших умовах техогляд завжди будуть купувати".
Як зараз, наприклад, купується ОТК.
"У нас же є обов'язковий техконтроль для тих же маршруток. Але що ми бачимо? Ми бачимо, що по нашим дорогам їздять напіврозвалені автомобілі. І це при тому, що вони проходять цей обов'язковий техконтроль", - каже "Апострофу" автоюрист Володимир Караваєв.
Дійсно, практично кожен місяць з різних регіонів України можна прочитати новини про те, що у чергової маршрутки прямо під час руху відвалилося колесо.
Чи можливо у такому разі повернути ТО без відновлення корупційних схем?
Складно, але можна
По-перше, логічно було б дійсно віддати проведення обов'язкового техогляду, наприклад, ліцензованим приватним компаніям. Як це відбувається з проведенням ОТК. Але не все так просто. У 2019 розгорівся скандал: з 450 компаній, які могли проводити ОТК, Кабмін більшість відсіяв, залишивши близько десяти! І, як підозрювали активісти, право на роботу отримали компанії, наближені до Мінінфраструктури. Де гарантія, що історія не повториться, якщо обов'язковий ТО введуть для всіх?
По-друге, якщо вже вводити "зобов'язаловку", то вона повинна бути доступною за ціною.
"В Європі від початку розвинений автомобільний сервіс. Там такого роду техконтроль простий і відносно недорогий, - розповідає Караваєв. - Заїхала людина на СТО поміняти те ж масло, і тут же по ходу справи їй можуть провести техконтроль. Тобто звичайний профілактичний огляд. І коштує це відносно дешево як для європейців, тому такі процедури безболісно сприймаються".
Ну і, по-третє, щоб виключити корупційні ризики, на думку транспортного експерта В'ячеслава Коновалова, необхідно зацікавити в проходженні ТО самих водіїв.
"Тут повинен бути певний комерційний інтерес, щоб у цьому проекті брали участь страхові компанії, - пояснює "Апострофу" Коновалов. - Наприклад, якщо водій пройшов нормальний техогляд в нормальній конторі, то у нього буде і менша страховка, але дешевша. А якщо водій не пройшов нормальний техогляд, то значить і страховка повинна бути більшою, але дорожчою і доведеться розщедритися. Чисто прагматична зацікавленість. І я ж не відкриваю Америку, в Європі так і роблять. А у нас же, як завжди, намагаються всіх нагнути і перегнути через коліно, створивши чергову корупційну схему. Адже в країні чергова фінансова криза і пан Криклій намагається придумати щось, щоб заробити".