В Україні планують повернути технічний огляд транспортних засобів, а також дозволити патрульним поліцейським проводити власну експертизу машин.
Що відомо про ініціативу влади, які несправності будуть перевіряти в автомобілях і яким стандартам має відповідати технічний стан авто, пише "Апостроф".
Що передбачає ініціатива влади
Законопроект про обов'язкове проходження технічного огляду повинен бути прийнятий, оскільки є частиною вимог в імплементаційних документах з Європейським союзом, заявив міністр інфраструктури Владислав Криклій.
За словами міністра, в Європі за результатами технічного огляду видають відео, на якому інженер-лаборант перевіряє всі показники і називає зауваження. При цьому існує відповідальність власника або користувача машини, якщо будуть виявлені якісь несправності, а він їх не усунув і через це потрапив у дорожньо-транспортну пригоду.
Існують пропозиції про те, щоб ввести в дію законопроект поступово, з перехідними положеннями, щоб не загострювати суспільні настрої.
"Наприклад, починати з переобладнаних автомобілів, які вперше ввозяться, вони все одно проходять сертифікацію. Особливої різниці немає - техогляд або сертифікація, якщо мова йде про термін раз в два роки, то у них ще є запас часу. Тому була логіка і алгоритм, в якій редакції пропонується його прийняти", - сказав міністр.
Як підготувати автомобіль до техогляду
Якщо в Україні повернуть державний техогляд, водіям доведеться екстрено переглянути стан свого автомобіля і виправити недоліки. Законопроект про плановий техогляд передбачає, що поліцейські зможуть попросити водія відкрити капот автомобіля і провести невелику технічну експертизу. Автори законопроекту стверджують, що це допоможе знизити кількість ДТП.
Якщо правоохоронець помітить якусь проблему, то автомобіліста відправлять на повторний техогляд на сертифіковану СТО. Після проходження повторного техогляду автомобіліст матиме імунітет на чотири місяці від технічних перевірок на дорозі.
Тому власникам авто вже зараз потрібно подбати про стан двигуна, гальм, коліс і фар: використання автомобілів, які не пройдуть перевірку, можуть заборонити до виправлення всіх невідповідностей стандартам.
Двигун
Несправності системи живлення, запалення і зносу поршневої двигуна можуть спричинити порушення екологічних норм. І хоча з цими відхиленнями водії можуть їздити роками, їх потрібно вирішити, оскільки разом з токсичністю зростає витрата пального.
Під час проходження техогляду власнику авто, з вихлопної труби якого йде дим, можуть відмовити в його проходженні. Проблемою може стати відсутність каталітичного нейтралізатора відпрацьованих газів – повернути його на місце досить дорого, а без нього встановлений заводом екологічний клас машини теж недосяжний.
Гальма
Сучасні стандарти передбачають, що гальма повинні не тільки затискати колеса намертво, а робити це так, щоб машину не розвернуло на дорозі. Тому під час проходження техогляду перевірятимуть інтенсивність уповільнення і рівномірність спрацьовування гальм всіх коліс. Для цього в автомобілі повинна бути справна ABS – антиблокувальна система, або всі гальмівні механізми повинні спрацьовувати синхронно.
Фари
За нашого захоплення ксеноновими фарами, це може стати серйозною перешкодою під час проходження техогляду: всі автомобілі з незаводською оптикою можуть опинитися поза законом. Про це йдеться у Правилах дорожнього руху. Тому водіям було б корисно знайти хороші лампи-галогенки або рідні фари в ксеноновому виконанні.
Колеса
Всі вимоги, яким повинна відповідати машина згідно із запланованим на 2020 рік ОТК (обов'язковий технічний контроль) поки невідомі. Однак точно відомо, що інспектори діагностичного центру перевірятимуть стан шин щодо їх зносу, наявності порізів, дотримання термінів придатності тощо, а також і щодо їх відповідності заводським розмірностям.
Приміром, якщо гума на вашому авто не відповідатиме максимальній для цієї моделі ширині шин, таку машину можуть "забракувати".
Кого і як часто перевірятимуть
Техогляд планують перейменувати в "перевірку транспорта на придатність до експлуатації" (ПТПЕ), щоб у українців це не асоціювалося з корупційною ДАІ.
Вантажівки та напівпричепи з вагою понад 3,5 тонни будуть проходити першу перевірку через 1 рік з моменту реєстрації і щорічно.
Вантажівки масою до 3,5 тонн (а також приватні легкові автомобілі) - через 4 роки з моменту реєстрації, а потім кожні два роки.
Автобуси і мікроавтобуси - через 1 рік з моменту реєстрації і кожні півроку, а мотоцикли з двигуном об'ємом понад 125 кубічних сантиметрів - через 2 роки з моменту реєстрації і кожні 2 роки.
Мінінфраструктури пропонує ввести обов'язковий техогляд, незалежно від дати попередньої перевірки, в разі: перереєстрації автомобіля; зміни типу, призначення або параметрів конструкції транспорту; ДТП.
Перевірку проходити не треба: транспорту з максимальною швидкістю до 25 км/год, антикварним і спортивних автомобілям, автомобілям з дипломатичною недоторканністю, а також тракторам з об'ємом двигуна до 50 кубічних сантиметрів.
В Україні на даний момент техогляд обов'язковий для вантажних автомобілів, таксі, автобусів і транспортних засобів, які перевозять небезпечні вантажі. Крім того, техогляд повинні проходити легкові авто, які використовуються в комерційних цілях.
Як повідомляв "Апостроф", В Україні планують повернути технічний огляд транспортних засобів, а також дозволити патрульним поліцейським проводити власну експертизу машин.