RU  UA  EN

Вівторок, 3 грудня
  • НБУ:USD 41.30
  • НБУ:EUR 43.35
НБУ:USD  41.30
Суспільство

"Нас обманули як лохів": перевізники готують акції протесту через аферистів у владі

Чиновники пообіцяли перевізникам переглянути ковідні правила, але...

Чиновники пообіцяли перевізникам переглянути ковідні правила, але... Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

Нові правила міжобласних пасажирських перевезень, які набули чинності 21 жовтня, очікувано обурили самих перевізників. Тепер для того, щоб потрапити у транспорт, який прямує з однієї області в іншу, пасажиру необхідно пред'явити водієві один з трьох документів: COVID-сертифікат, результат ПЛР-тесту або результат актуального тесту на антиген. Якщо у пасажира не буде такого документа, то штраф розміром 17 тисяч гривень випишуть не пасажиру, а водієві, який пропустив у салон ковідного "зайця". Такий підхід як раз і дратує перевізників, які виходять на протести. Як нові карантинні заходи змінять ринок пасажирських перевезень в Україні - з'ясовував "Апостроф".

Справедливо, але не дуже

Найбільше нові правила вдарили по автомобільних перевезеннях. Адже якщо у випадку з авіаційним або залізничним транспортом проконтролювати потік пасажирів ще можливо, то на автобусах це зробити куди складніше.

З одного боку, штрафи водіям за пасажирів без ковідних документів - справедливі. Не проконтролював наявність в салоні "зайця" - отримай фінансове покарання. Тим більше, що на автостанціях підприємливі власники медичних лабораторій встигли встановити пункти тестування на коронавірус, і тест на антиген можна здати за лічені хвилини. Коштує це 500-550 гривень. Але все це гарно виглядає тільки в теорії.

Читайте: Їдемо без сертифіката і тесту: як працюють нові правила пасажирських перевезень по Україні

По-перше, пункти тестування є далеко не на всіх автостанціях. Навіть в столиці, наприклад, на автостанції "Південна" таких пунктів немає, а їхати багатьом пасажирам все одно потрібно.

По-друге, як встиг переконатися "Апостроф" в ході рейду автостанціями Києва, у багатьох пасажирів паперові довідки про вакцинацію, видані сімейними лікарями. Жодних QR-кодів, за якими водій зміг би перевірити справжність документів, у таких довідках немає. Таким чином, нічого не заважає ковідному "зайцеві" роздрукувати бланк з інтернету і внести в нього свої дані. Ризик мінімальний, адже навіть якщо з такою "липою" копи і зловлять пасажира в салоні автобуса, то відповідати все одно доведеться водієві. А пасажир ще й заощадить 500 гривень на тесті. Ідеальний злочин!

Такий підхід настільки обурив перевізників, що напередодні введення нових правил вони навіть вийшли на протести під будівлю Мінінфраструктури. Чиновники пообіцяли допомогти розібратися, а в підсумку...

"А в підсумку нас обдурили, - скаржиться "Апострофу" голова Всеукраїнського об'єднання пасажирських перевезень Ігор Житинський. - Наші юристи два дні проводили консультації, давали пропозиції, але це виявилися консультації для лохів. Ці пропозиції нікуди не пішли. Це просто обманщики і аферисти. А обіцяли, що буде внесено зміни до постанови Кабміну і перенесена відповідальність з водіїв на пасажирів".

У Мінінфраструктури не змогли оперативно прокоментувати ситуацію "Апостроф", посилаючись на необхідність офіційного запиту.

А ось глава парламентського комітету з питань транспорту та інфраструктури Юрій Кисіль запевнив "Апостроф", що він на стороні перевізників, але...

"Нехай перевізники напишуть на комітет офіційний лист, ми його розглянемо і ухвалимо рішення. Якщо це питання Кабміну, ми направимо їм запит. Поки я не бачив такого звернення. Ми не ухвалювали закон, який би свідчив про те, що відповідальність за COVID-сертифікати лежить на перевізниках. Повірте мені, я на боці перевізників. Та я можу розібратися в ситуації лише після офіційного звернення", - пояснив "Апострофу" Кисіль.

Автобусів менше, нелегалів більше

Природно, що в такій ситуації невизначеності водії не наважуються ризикувати і просто не виходять на маршрути.

"На сьогоднішній день у нас пасажиропотік становить близько 20% від того, що було ще тиждень тому. Зараз 60% автобусів міжобласного сполучення взагалі не виїжджають на лінію", - зазначає Житинський.

Але ж при обмеженні пропозиції попит нікуди не дівається. І задовольняється він, за словами перевізників, не зовсім законно.

"Нелегальні перевізники утричі підняли вартість своїх послуг. Тобто нас, легальний бізнес, знищують, а нелегальний бізнес всіляко вітається. Доходить навіть до такого, що на постах Нацполіція зупиняє перевізників, висаджує людей і садить їх в бла-бла кари (приватний сервіс перевезень, - "Апостроф"). Займаються бандитизмом і заробляють гроші. Нас з правового поля вибивають, і дають дорогу нелегальному бізнесу", - скаржиться Житинський.

Чи варто говорити, що перехід пасажирів до нелегалів загрожує серйозними викликами для безпеки дорожнього руху і самих пасажирів. Адже якщо легальних перевізників хоч якось можна контролювати, то з нелегалами такий номер не пройде.

"У нас немає ефективної системи контролю за так званими нелегалами, - пояснює "Апострофу" транспортний експерт В'ячеслав Коновалов. - Свого часу була створена "Укртрансбезпека", яка і повинна була ловити нелегалів. Але потім почалися чиновницькі ігри і "Укртрансбезпека" під себе почала підбирати не лише функції боротьби з нелегалами, а й функції вагового контролю, видавати дозволи на міжнародні перевезення. Вони всюди влізли, але толком ніде не навели порядок".

Втім, миритися з існуючим станом справ перевізники не мають наміру і планують переходити до більш рішучих дій.

"Тепер ми будемо переходити до більш масштабних заходів. Наступного тижня ми зробимо попереджувальну акцію під Кабміном, і будемо готуватися до масштабної всеукраїнської акції", - резюмував Ігор Житинський.

Читайте також

Новини партнерів