Недовгий, але інтенсивний Ірано-ізраїльський конфлікт сколихнув світові ціни на нафту. Це викликало значне подорожчання автомобільного палива. Проте з кінця червня вартість бензину та дизеля в Україні стабільна, а для скрапленого газу навіть зафіксовано її деяке зниження. "Апостроф" з'ясовував, що буде далі із цінами на пальне.
Ціни на бензин та дизельне паливо в Україні підскочили у червні після кількох місяців стабільності.
Вартість палива почала збільшуватися слідом за нафтовими котируваннями, які зросли на тлі загострення конфронтації між Ізраїлем та Іраном та американських бомбардувань іранських ядерних об'єктів.
"Десь на другий-третій день в Україні не витримали заправки і виключно на ризиках, що це підвищення буде дуже надовго, підняли ціни, – розповів "Апострофу" експерт "Нафторинка" Олександр Сіренко. – Це зростання відбулося не відразу, а поступово, протягом тижня, і, якщо підбити підсумок, то на 6-7% ціни на бензин та дизель зросла".
Так, якщо 10 червня бензин А-95 коштував у роздробі в середньому 54,6 гривні/літр, то наприкінці минулого місяця – вже майже 59 гривень/літр. Дизпаливо за цей самий час подорожчало з 52 гривень до майже 56 гривень за 1 літр.
Водночас, з 24 червня – після того, як США завдали найпотужніших ударів по Ірану, а ринки при цьому не "повірили" в ескалацію конфлікту до повномасштабної війни, ціни на пальне в Україні залишаються стабільними.
Слідом за котируваннями нафти
Чи надовго стабільність? Станом на сьогодні, ірано-ізраїльський конфлікт якщо й не завершено остаточно, то стійко заморожено. Ціни на нафту після бурхливого сплеску відкотилися майже до докризового рівня.
За логікою, ціни на автомобільне паливо мають піти слідом за нафтовими котируваннями.
"Не знаю, що буде до кінця літа, але зараз чекаємо на те, що ціни почнуть рухатися вниз", – сказав "Апострофу" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
І це вже потроху починає відбуватися.
"По дизелю ситуація найдинамічніша. Якщо його ціна у червні в закупівлі зросла на 7 гривень, то зараз вона вже знизилася на 3,5 гривні, - розповідає експерт. - По бензину складніше, тому що є попит, і ринок дуже збалансований, без зайвих обсягів, тому закупівельна ціна знижується не так швидко".
Це – у гуртовому сегменті, а ось роздрібні ціни поки що не поспішають знижуватися. Проте, як вважає Сергій Куюн, за кілька тижнів вони також підуть вниз.
"Здебільшого, я чекаю на те, що ціна на бензин впаде нижче 60 у великих мережах, – каже фахівець. – В інших вона теж знизиться, і в середньому ми матимемо 55-56 гривень. При цьому дизель має подешевшати до 50 гривень".
Втім, ціни пального на АЗС можуть скоригуватися вгору (при загальному тренді на зниження) через зростання курсу євро до гривні – адже більша частина ресурсу закуповується в Європі, до того ж наші митні платежі та акцизні збори прив'язані до євро.
За словами Олександра Сіренка, нинішнє подорожчання європейської валюти може додати у ціні палива приблизно 50 копійок на літрі.
Але навіть у цьому випадку роздрібна ціна дизеля не має перевищувати 52 гривні за один літр, вважає експерт.
Авто(номний) газ
Слід зазначити, що скраплений автомобільний газ, схоже, не "помітив" геополітичних ризиків, які виникли минулого місяця, оскільки його ціна залишилася без змін. Більше того, автогаз в Україні в червні навіть дешевшав, і станом на 2 липня його середня вартість на АЗС становила 34,5 гривні/літр.
"Укотре це показало, що ринок автомобільного газу не завжди корелює з подіями на нафтовому ринку", - каже Олександр Сіренко.
За його словами, на сьогодні за винятком євро, що дорожчає, інших чинників підвищення цін на автогаз немає.
"Якщо ми говоримо, що на бензині (збільшення ціни через зростання курсу євро) - 50 копійок, то на газі буде ще менше – копійок 30, – прогнозує Сіренко. – Однак, враховуючи поступове зниження оптових цін, я б не сказав, що і 30 копійок відбудуться".
Таким чином, можна сподіватися, що до кінця липня ціни на бензин і дизпаливо знизяться, а на автогаз – як мінімум, не зростуть.
Що буде далі – прогнозувати складно. Все залежатиме, в першу чергу, від котирувань нафти і курсу євро до гривні. Євро, мабуть, подорожчає до 50 гривень уже цього літа, цілком можливо, що навіть у липні. А ось нафтові котирування передбачити практично неможливо, причому не лише через невизначеність у ситуації на Близькому Сході. Втім, поки що зберігається експертний прогноз на подальше зниження нафтових цін. А це означає, що в Україні буде відносно недороге автомобільне паливо.