RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Авіакатастрофа PS752 в Ірані: головне про трагедію літака МАУ

8 січня - чорний день в історії українського цивільного авіасполучення

8 січня - чорний день в історії українського цивільного авіасполучення Фото: Getty images

82 громадяни Ірану, 63 канадця та 11 громадян України – загалом 176 осіб – загинули в результаті авіакатастрофи літака Boeing 737 рейсу PS752, який упав невдовзі після вильоту з міжнародного аеропорту іранської столиці Тегерана імені імама Хомейні. "Апостроф" зібрав головну інформацію про трагедію.

Літак компанії "Міжнародні авіалінії України" прямував з Тегерану до Києва. Борт здійнявся у повітря близько 5:44 за місцевим часом (4:14 по Києву), проте за кілька хвилин зазнав катастрофи. На борту знаходилися 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. Жоден з них не вижив. Більшість пасажирів – іранські студенти, які навчалися у Канаді. Вони мали паспорти із подвійним – ірансько-канадським – громадянством. Молодь поверталася до вишів після різдвяних канікул. Як зазначили у Раді нацбезпеки і оборони України, двоє людей не сіли на літак.

Подробиці авіакатастрофи

Літак упав між містами Паранд і Шахріар. Рятувальники прибули на місце одразу після аварії, але не змогли нічого зробити через пожежу на місці катастрофи, передає CNN слова голови іранської служби з надзвичайних ситуацій Пірхосейна Куліванда. Представники "Червоного півмісяця" (аналога "Червоного Хреста" в ісламських країнах, - "Апостроф") заявили, що через пожежу тіла загиблих обгоріли настільки, що жодного не вдасться розпізнати.

Рятувальники прибули на місце одразу після аваріїФото: Getty images

В МАУ заявили, що перед падінням літак набрав висоту 2,4 км, тому ймовірність помилки екіпажу мінімальна. Літак був придбаний у 2016 році, працював справно, а останню перевірку було проведено 6 січня. Керівництво МАУ схиляється до думки, що причиною аварії стало займання двигуна через внутрішню несправність.

Причини і версії трагедії

Попередня причина аварії – займання двигуна. Технічною поломкою пояснює катастрофу і напівофіційне іранське агентство новин ISNA.

"Як тільки літак злетів, відбулося займання в одному із двигунів. Потім пілоти втрати контроль над судном і спрямували його на землю", - розповів Кассем Бініаз, представник Міністерства доріг і міського розвитку Ірану.

Читайте: Від Скниліва до Ірану: наймасштабніші катастрофи українських літаків

Водночас виробник авіадвигунів CFM, які були встановлені на літаку, заявив, що будь-які спекуляції щодо катастрофи є передчасними.

Інтернет-сервіс із відстеження польотів FlightRadar 24 повідомив, що Boeing 737 був в експлуатації близько 3,5 років. Також сайт припускає, що аварія могла статися через 2 хвилини після зльоту.

Разом з тим, представниця організації цивільної авіації Ірану Реза Джафарзаде заявила про ще одну деталь катастрофи: "Відразу після зльоту літака зі злітно-посадкової смуги аеропорту імені імама Хомейні бездротовий зв'язок між літаком і командно-диспетчерським пунктом обірвався".

Опитані "Апострофом" експерти вважають, що до оприлюднення офіційної причини авіакатастрофи і даних "чорних скриньок" обговорювати версії не варто. Тим паче, що наразі даних достатньо мало, а інформаційні маніпуляції навколо даної історії вже перетворили Інтернет на розсадник фейків і конспірологічних теорій.

Квіти біля посольства Канади в КиєвіФото: Апостроф

Експерт авіаційної галузі Богдан Долінце каже, що в ситуації військових конфліктів більшість авіаційних інцидентів трапляється через зовнішнє втручання.

"Це може бути зіткнення з дроном, попадання ракети з переносного комплексу. Або технічні неполадки літака, людський фактор, щось могло з'явиться в багажному відсіку перед вильотом", - сказав він "Апострофу".

Співдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної безпеки Центру Разумкова Олексій Мельник, в минулому заступник командира авіаційної бази з льотної підготовки ЗСУ, в коментарі "Апострофу" наголосив, що загоряння двигуна Boeing 737-800 може бути наслідком, але не причиною падіння лайнера. За його словами, результати розслідування залежатимуть від того, наскільки влада Ірану буде готова надати доступ до розслідування міжнародним експертам, зокрема фахівцям корпорації Boeing.

"З досвіду моєї першої професії, у мене виникають сумніви, що літак може впасти після загоряння двигуна. Це тільки наслідок, а не причина падіння. До результатів розслідування, думаю, варто розглядати версію іранської сторони про технічну несправність. Під час пошуку причини розробляються всі можливі версії, аж до самих міфічних, тому давайте не будемо поспішати", - заявив виданню Мельник.

Чи був теракт?

Посольство України в Тегерані спочатку заявило, що виключає ймовірність катастрофи через теракт або ракетний удар. Пізніше текст підправили, написавши що "інформація про причини авіакатастрофи засекречена слідчою комісією". В управлінні цивільної авіації Ірану заявили, що розпочали розслідування.

Україна візьме участь в розслідування як держава, де був зареєстрований літак. Про те, що уряд відправив відповідне клопотання заявив прем'єр-міністр України Олексій Гончарук.

Квіти і паперовий літак біля посольства ІрануФото: Апостроф / Олександр Гончаров

"Висловлювання будь-яких версій до офіційного з'ясування причин - це маніпуляції. Давайте не будемо поширювати зараз чутки. Розслідування буде, звичайно, проводитися багатьма групами. Всередині Ірану будуть працювати офіційні органи цієї держави. І ми, звичайно, вже подали необхідні клопотання для того, щоб бути долученими до цього розслідування на території Ірану", - сказав Гончарук на брифінгу в Києві.

Тим не менш, дана трагедія виявилася вдалим об’єктом для інформаційних провокацій. Політолог Євген Магда вважає, що Російська Федерація обіграватиме ситуацію з катастрофою рейсу Тегеран-Київ, щоб мінімізувати свою відповідальність за збитий у 2014 році малайзійський лайнер МН17.

"Більшість українців перебуває під впливом інформаційного поля РФ. Навіть той факт, що на сайті Ради національної безпеки і оборони використовують фото російського Telegram-каналу, каже, що у нас не все добре. Кремль зараз буде качати ситуацію, що літак був збитий над гарячою точкою, де не було закрите авіасполучення, як в 2014 році на Донбасі. Офіційні заяви президента Зеленського про створення комісії і відкриття кримінальних проваджень – це не те, що потрібно робити, щоб протистояти інформаційній війні", - сказав у коментарі "Апострофу" Магда.

"Чорні" скриньки" в Тегерані

США заявили, що долучаться як країна розробник та виробник літаків Boeing. В Ірані відмовилися передавати обидві знайдені на місці трагедії "чорни скриньки" компанії Boeing. За словами чиновників, вони проведуть експертизу самостійно.

Президент України Володимир Зеленський, щойно дізнавшись про трагедію, заявив, що він припиняє свою поїздку до Оману та повертається до Києва. Також голова держави доручив генпрокурору України Руслану Рябошапці відкрити кримінальну справу через падіння літака.

Володимир ЗеленськийФото: president.gov.ua

Зазначимо, що президент РФ Володимир Путін надіслав Зеленському телеграму зі співчуттями через катастрофу.

Старі проблеми Boeing

Представник компанії Boeing заявив CNN, що вони знають про аварію і збирають більше інформації.

Цікаво, що аварія рейсу PS752 сталася за кілька днів після того, як Boeing очолив новий генеральний директор Девід Келхоун. Попередній керуючий компанією – Денніс Мюленбур – пішов з посади через часті аварії літаків Boeing у 2019 році.

Тим часом, міжнародні авіаперевізники скасовують рейси над Іраном, Іраком та Перською протокою. Про зміни в розкладі польотів заявили Finnair та найбільша і найстаріша німецька авіакомпанія Lufthansa. Польоти над Іраном до встановлення причин трагедії з 9 січня припинить і Україна.

Читайте також