RU  UA  EN

Пʼятниця, 19 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.35
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Тотальні перевірки на алкоголь: чи врятуються українці від "трухіних" на дорогах

"Слуги" ініціювали зміни до законодавства щодо перевірки водіїв на алкоголь та наркотики

"Слуги" ініціювали зміни до законодавства щодо перевірки водіїв на алкоголь та наркотики Фото: УНІАН

Епопея з дорожніми пригодами нардепа Олександра Трухіна змусила його колег по парламенту вдатися до більш жорстких законодавчих заходів. "Слуги народу" зареєстрували у Верховній раді законопроект, згідно з яким пропонують обов'язково перевіряти на алкоголь та наркотики всіх водіїв, які стали учасниками ДТП. І відмовитись від такої перевірки, за задумом законодавців, буде неможливо. Втім, ініціатива "слуг" більше схожа на показову піар-кампанію (адже треба продемонструвати "принциповість" у кейсі Трухіна), ніж на реальну боротьбу з пияцтвом за кермом. Що не так із законопроектом - з'ясовував "Апостроф".

Обов'язково, але не дуже

За останніми даними патрульної поліції України, минулого року з січня по листопад у країні сталося 4570 "п'яних" ДТП, в яких загинуло 104 особи та ще більше 1000 людей було травмовано. Що й казати – масштаби проблеми серйозні.

Щоправда, навіть зараз, якщо трапляється ДТП із загиблими чи постраждалими, то учасники події зобов'язані пройти огляд на алкоголь та наркотики.

Але по-перше, силою пройти такий огляд водія все ж таки не змусиш. А по-друге, обов'язкова перевірка не регламентована Кримінальним процесуальним кодексом, а лише наказом МВС та постановою Кабміну.

"Перевірка існує, але якщо водій відмовляється, поліцейський не має права примусово його доставити на перевірку. Лише за рішенням суду", - пояснює "Апострофу" один із авторів законопроекту нардеп Анатолій Гунько.

І очевидно, що доки буде отримано рішення суду, пройде чимало часу. Відповідно, будь-який сенс у перевірці втрачається.

"Зобов'язати пройти огляд на стан сп'яніння можуть спробувати лише за рішенням суду. Але всі ми розуміємо, що алкоголь в організмі тримається не довго. Якщо чекати на звернення до суду, відкривати кримінальне провадження, визначати слідчого, готувати клопотання, доповнення, щоб суддя розглянув справу, ухвалив рішення, то минає дуже багато часу. І доцільність звернення до суду з таким клопотанням уже втрачається", - пояснює "Апострофу" адвокат Богдан Глядик.

Так, наприклад, сталося у грудні минулого року в Бахмачі Чернігівської області, де місцевий депутат на смерть збив велосипедиста, але відмовився від медичного огляду на алкоголь і наркотики. Взяти аналізи у депутата вдалося лише за рішенням суду… наступного дня!

За відмову від проходження перевірки, згідно зі статтею 130 КУпАП, є відповідальність і досить серйозна: 17 тисяч гривень штрафу та позбавлення прав на один рік. Якщо втретє за рік відмовитися від огляду, то можна нарватися на конфіскацію авто, штраф у 51 тисячу гривень та позбутися прав на 10 років.

Втім, незважаючи на жорсткі санкції, свій резон відмовлятися від перевірки на алкоголь і наркотики у порушників все ж таки є. За ДТП з постраждалими, які отримали тілесні ушкодження середньої тяжкості, згідно зі статтею 286 Кримінального Кодексу, можна отримати лише штраф. У крайньому випадку три роки обмеження свободи. Але якщо буде доведено, що це ж ДТП було скоєно водієм під дією алкоголю чи наркотиків, то це вже три роки реальної в'язниці та позбавлення прав на 5 років.

Фото: УНІАН

Не огляд, а освідування

Група нардепів від "Слуги народу" вирішила змінити ситуацію. Законопроектом пропонується внести зміни до КУпАП, але найголовніше до Кримінального процесуального кодексу та зробити обов'язковим не просто огляд, а медичне освідування водія на алкогольне та наркотичне сп'яніння у разі ДТП хоча б з одним потерпілим.

Різниця в тому, що згідно зі статтею 241 Кримінально-процесуального кодексу, медичне освідування, на відміну від огляду, може проводитись примусово, але для цього необхідно отримати ухвалу прокурора.

При цьому проводити освідування зможуть медики в будь-якому пункті екстреної медичної допомоги, а не як зараз лише лікарі-наркологи. Логіка в тому, що далеко не у кожному українському селі є лікар-нарколог, а ДТП із постраждалими може статися у будь-якому куточку країни.

Законодавча ініціатива, на перший погляд, видається правильною. Але при більш уважному вивченні стає очевидним, що новий закон мало що змінить у контексті безпеки на дорогах.

"Трухіни" все одно нікуди не поїдуть

Насамперед залишається та обставина, що підозрюваного у пияцтві за кермом складно силою змусити дихнути у трубочку, здати на аналіз кров чи сечу. Так, у законі буде прописано обов'язкове освідування, але як це "обов'язкове" перенести з паперу в реальне життя?

"На сьогодні практично нереально змусити людину пройти огляд на стан сп'яніння примусово. Це неможливо зробити. Саме тому є норма статті 130 КУпАП", - запевняє Богдан Глядик.

Втім, автори законопроекту запевняють, що якщо їхня ініціатива стане законом, то змушувати водіїв проходити огляд копам доведеться примусово.

"У поліцейського є обов'язок. Закон каже: це обов'язково потрібно. Якщо людина відмовляється, ну для цього у нас є КОРД та інші силові методи. Якщо поліцейський, що прибув на місце цього, не забезпечить... Це його обов'язок. Це вже питання до поліції, це ж силовий орган. Я думаю, що у нас у поліції служать такі хлопці, які зможуть змусити, якщо закон надає їм таке право", - зазначає Гунько.

Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

Але головна вада законопроекту навіть не в цьому. Обов'язковому огляду, згідно з текстом законопроекту, підлягають "особи, що керують транспортним засобом". І це логічно, адже пасажир може бути скільки завгодно п'яним, головне, щоб тверезий був водій.

Але якщо повертатися до кейсу Трухіна, то правоохоронці так і досі точно не встановили, хто керував депутатським авто: сам народний обранець чи його тверезий товариш. І далеко не секрет, що п'яні водії у випадках, коли починає пахнути смаженим, практикують екстрену рокіровку з тверезими пасажирами.

"Це відбувається дуже часто. Якщо зупиняється авто за підозрою в тому, що у водія можуть бути ознаки сп'яніння, відразу починаються "рухи" в салоні. Якщо не включити вчасно камеру або немає свідків, то довести, що за кермом знаходився саме водій із ознаками сп'яніння – дуже проблематично", - каже "Апострофу" один із патрульних копів на умовах анонімності.

Тому навіть якби обов'язкове освідування на алкоголь та наркотики діяло на рівні закону в момент, коли Трухін потрапив у ДТП, то на "побачення" з наркологом нардеп навряд чи поїхав би, бо він би стверджував, що не був за кермом.

"Наприклад, у ситуації з Трухіним проблема ж у тому, що не можуть встановити, хто саме знаходився за кермом. Для таких ситуацій, коли незрозуміло кого власне спрямовувати на огляд, законопроект нічого не змінить", - пояснив "Апострофу" автоюрист Вадим Володарський.

Читайте також

Ціни на бензин та газ зміняться: чого чекати з весни

Блокада кордону з Польщею найбільше вдарила по імпорту в Україну скрапленого газу, та ціни зростають на всі види пального

Вбити ринок автогазу? Чому Гетманцев так хоче підняти акцизи на газ

Підвищення акцизу на автогаз в Україні призведе до зростання цін у роздробі на 4-5 гривень на літрі

По той бік страйку: коли в Україні подешевшає автогаз

Через блокаду кордону з Польщею ціни на автогаз в Україні зросли - як вирішується ця проблема

Новини партнерів