Засновник дослідницької пошукової мережі Bellingcat Еліот Хіггінс спрогнозував, яких наслідків варто чекати в зв'язку з новим розслідуванням Нідерландів про причини того, чому Україна не закрила повітряний простір над Донбасом в 2014 році, де сталася катастрофа MH-17.
Свою думку він озвучив в інтерв'ю "Апострофу".
"Важко сказати, оскільки незрозуміло, хто що знав, коли вони про це дізналися і що робили. Нам відомо, що "Бук", який збив МН17, прибув в Україну у ніч із 16 до 17 липня. Тож, чи резонно було б для української влади дізнатися про це і вжити необхідних заходів, аби закрити повітряний простір над Східної України у час між прибуттям установки і збиттям МН17. Складність ще в тому, що раніше і українські офіційні особи, і сепаратисти заявляли, що "Бук" захопили на території України, тож незрозуміло, чи він був на ходу. Також немає ясності, чи планувалося взагалі закривати повітряний простір – можливо, його б не закрили, навіть знаючи про "Бук". Це не просте питання, тому воно вимагає стільки часу для відповіді. Тож, можна зрозуміти, чому нідерландці відчувають таку фрустрацію", - каже він.
На думку Хіггінса, чи є вина України в катастрофі, визначити складно.
"Моя позиція така: зараз незрозуміло, чи треба було закривати повітряний простір, і відповісти на це питання буде складно. Навіть якщо небо треба було закрити, є різні види відповідальності – моральна, цивільна, кримінальна тощо. Деякі з них визначаються юристами, деякі – громадськістю. Якби там не було, російський "Бук" збив МН17, і те, що Україна залишила повітряний простір відкритим, не позбавляє Росію від відповідальності за те, що вона зробила", - пояснює він.
У той же час, за його словами, те, що Україна не закрила свій повітряний простір "не робить раптом Росію невинною".
"Кожному незалежному спостерігачу зрозуміло, що ракета із російського "Бука", яка збила МН17, є частиною більш широкого втручання в конфлікт у Східній Україні. Питання, чи варто було закрити повітряний простір, стоїть абсолютно окремо. Коли у березні 2020 року почнуться судові засідання, ми, певно, побачимо дещо більше, ніж просто інформацію із соцмереж. Буде ще раз продемонстровано, що Росія відповідальна за збиття МН17", - додав він.
Детальніше про причини і наслідки додаткового розслідування по катастрофі МН17 читайте в матеріалі "Апострофа": У березні всі побачать, хто винен у катастрофі МН17 - засновник Bellingcat.