29 листопада стартує знаменита "чорна п'ятниця". День знижок, коли всі магазини намагаються заманити до себе покупців. В Україні торговці використовують різні хитрощі і навіть обман, щоб позбутися від непотрібного товару.
Видання "НВ" розповіло про 5 популярних хитрощів роздрібних продажів.
Психологічний ефект
У багатьох магазинах в "чорну п'ятницю" заявляють про знижки до 70% і навіть 90%, але таких товарів в продаж виставляють зовсім небагато. Їх може бути не більше 10-12 позицій. Зокрема, одна з найвеликших торгових мереж з продажу побутової техніки і електроніки в 2018 році продала всього три телевізора зі знижкою 90%. Більшу частину товарів купили за звичайними цінами ті, хто прийшов в магазини і не зміг піти без покупки. Завдання таких акцій - залучити потік платоспроможних покупців.
"Це маркетингова акція, під час якої магазини хочуть підвищити свої продажі. Але роздробу не вигідно істотно знижувати ціни, тому залишається надія, що споживачі куплять все за звичайними цінами", - розповів директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
Гра з цінами
За кілька днів до продажів магазини підвищують ціни, а потім їх знижують, називаючи це "знижкою". Іноді торговці просто клеять етикетку з такою "знижкою" поверх стандартної ціни.
"Я теж стикався з такою ситуацією, коли на розпродажі до чорної п'ятниці товар коштував дорожче, ніж в звичайні дні. Природно, нічого не купив за такими цінами", - розповів Олексій Дорошенко.
Подібний обман привів до того, що більшість учасників соцопитування не вірить, що в Україні рітейлери надають великі знижки під час "чорної п'ятниці".
Замовчування
Більшість магазинів заздалегідь не анонсують повний список товарів, на який будуть знижки. Це частина маркетингової стратегії. В результаті знижки можуть надаватися лише на ті товари, які не користуються масовим попитом. Наприклад, одна з мереж побутової техніки в 2018 році продавала по акції кавомашини вартістю близько 100 тисяч гривень.
Гра з датами
Торгові мережі самі вирішують, коли почати розпродажі, що викликає у покупців хаос. Акційні знижки можуть початися раніше і закінчитися пізніше, ніж в сусідньому магазині або торговому центрі. В результаті люди не знають, коли найкраще купувати товар.
Продають непотрібне
Торгові мережі зацікавлені продати самі неходові товари, деякі в "чорну п'ятницю" спеціально скорочують асортимент, щоб максимально продати все непотрібне.
"Часто ця продукція і так продається зі знижкою в звичайний день, і під час розпродажів нічого не змінюється", - розповів Олексій Дорошенко.
Раніше про схеми обману в "чорну п'ятницю" розповів виконавчий директор Союзу споживачів України Максим Несміянов.