Новий законопроект про автострахування, який покликаний наблизити українське законодавство у цій сфері до європейського, проте містить низку спірних моментів.
Про це йдеться в матеріалі "Апострофа".
Читайте також: Бензин в Україні може подорожчати: в чому причина
Найближчим часом у Верховній Раді очікується ухвалення законопроекту №8300 про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ), який має набути чинності з 1 січня 2025 року. Зокрема, документ містить положення, яке зобов'язує страхові компанії проводити пряме врегулювання страхових випадків.
"Припустимо, мешканець Києва потрапив у ДТП, винуватцем якої став мешканець Одеси. Тоді для отримання відшкодування йому доводиться мати справу з одеською компанією, в якій застраховано автомобіль винуватця. Це доволі незручний і тривалий процес. Пряме врегулювання передбачає, що постраждалий в ДТП звертається не до страховика винуватця, а до свого власного. Ця компанія забезпечить ремонт автомобіля і сама вирішить питання щодо компенсації своїх витрат з компанією винуватця", - розповів "Апострофу" генеральний директор асоціації "Страховий бізнес" В'ячеслав Черняховський.
Пряме врегулювання є зручним сервісом для автомобілістів і існує в більшості європейських країн. Однак, за словами експерта, як правило, воно є результатом добровільних домовленостей між страховими компаніями, які дбають про якість обслуговування своїх клієнтів. Втім, законодавчі вимоги по обов’язковому прямому врегулюванню існують тільки в деяких країнах з авторитарними режимами, зокрема в Росії і Білорусі, тому дивно, що до цього "клубу" має намір приєднатися й Україна.
Ще одна суперечлива норма стосується скасування законодавчого обмеження на суму відшкодування при оформленні європротоколу - документу, який складається водіями, що потрапили в ДТП, самостійно, без участі поліції. Наразі існує ліміт відповідальності страхової компанії за такими випадками в розмірі 80 тисяч гривень, проте новий законопроєкт пропонує відмовитися від цієї практики і урівняти європротокол з протоколом, складеним поліцейськими.
"Ця норма є дуже ризикованою, оскільки відкриває шлях до зловживань. Адже ніхто не може завадити двом водіям просто написати європротокол, зазначити там будь-які пошкодження та обставини ДТП і принести до страхової компанії на відшкодування. Поліція аварії не бачила, свідків нема, експертів нема, а гроші треба виплачувати. І зняття лімітів виплат за європротоколом лише збільшить апетити шахраїв та змусить страхові компанії перекласти тягар цих витрат на доброчесних автовласників", - вважає В'ячеслав Черняховський.
Втім, як каже у розмові з "Апострофом" генеральний директор Національної асоціації страховиків України Денис Ястреб, страховики матимуть змогу протидіяти подібним проявам шахрайства.
"У страхових компаній залишається можливість розслідувати подібні випадки, замовляти експертизи, і якщо буде виявлено ознаки махінацій, можна звертатися до суду для того, щоб скасувати відшкодування. Крім того, закон надає право Національному банку, який є регулятором в сфері страхування, самостійно встановлювати максимальну суму відшкодування. Тож, якщо він побачить, що зростає кількість такого роду зловживань, то може повернути обмеження", - зазначив експерт.
Детальніше читайте в матеріалі "Апострофа": Страхування авто "злетить": українцям готують нові правила
- Вас також може зацікавити:
Як знизити витрату палива в авто: топ-10 лайфхаків для водіїв
Смертельна ДТП в в Києві: авто наїхало на жінку на парковці, поліція почала розслідування
Які авто підпадають в Україні під транспортний податок: опубліковано перелік