Експерт Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) ІГОР ПЕТРЕНКО в інтерв'ю "Апострофу" оцінив роботу Національного антикорупційного бюро (НАБУ) та інших органів з боротьби із корупцією.

- Цього тижня Артем Ситник відзвітував про роботу НАБУ за перше півріччя. Як вважаєте, чи отримало суспільство відповіді на свої запитання в цій доповіді?

- Цілісного звіту ми не почули. В основному це була реакція Ситника на ті події, які відбувалися. Наприклад, реклама в метро. Також була реакція на питання парламентаріїв щодо конкретних справ. Цілісного звіту не було, хоча в письмовому варіанті він існує. Я вважаю, залишається дуже багато питань до НАБУ, починаючи з того, яка кількість справ отримала рішення в судах, їх фактично немає. Також не було відповідей щодо протистояння з САП і [його головою Назаром] Холодницьким, тієї перманентної війни між ними, яка не сприяє нормальній роботі антикорупційних органів і дискредитує їх. Незважаючи на те, що вони переконують, що ніякого конфлікту немає і це ніяк не впливає на роботу таких важливих для країни органів, це неправда.

- Так, якраз і заявляв Ситник про відсутність конфлікту.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

- Він може говорити що завгодно, але ми ж бачимо зворотне. Вже перейшло до прямих сутичок із застосуванням сили. Очевидно, що особистісне протистояння є, очевидно, що є і політичні амбіції. Є й об'єктивні чинники, які не залежать від Ситника і Холодницького. З самого початку роботи антикорупційних органів почалась перманентна їх дискредитація з боку можновладців, які бачили загрозу в їхній роботі, тому намагалися зіштовхувати їх лобами. Той же Юрій Луценко доклав сюди руку. Але вони ж не малі діти і повинні були розуміти, в яких умовах їм доведеться працювати і які загрози. Але вони пішли на поводу, і це призвело до того, що сьогодні до ефективності їхньої роботи величезна кількість питань, як і до того, чи відповідають вони тій ідеї, яка була закладена: чи зможуть вони викорінити корупцію.

Я думаю, коли аудитори будуть давати свій висновок (хоча ми розуміємо, що з аудиторами не все так просто і гладко, не вийшло залучити незалежних західних експертів, не всіх, принаймні), ми прийдемо до того, що повинен буде покинути свій пост або один з них, або двоє.

- Ось є думка, що заміна глав НАБУ та САП і стане точкою в цьому конфлікті.

- Частково так. Ми розуміємо, що якщо ситуація і далі поглиблюватиметься, то це одне з можливих рішень. Якщо ми подивимося на історію існування подібних органів в інших країнах, навіть сусідніх із нами, то, якщо я не помиляюся, у Польщі перший голова подібної структури сидить у в'язниці за корупцію, наступне керівництво вже змогло показати результати. У низці інших країн теж маємо таку ситуацію.

Так, часто буває, що перший млинець грудкою. Хоча проста заміна керівництва навряд чи зможе вирішити проблему, тому що на інституційному, законодавчому рівні є перетин функцій і повноважень. Відсутність Держбюро розслідувань, яке має право розслідувати злочини, потенційно вчинені САП і НАБУ, також впливає на загальну картину роботи. Потрібно забирати право розслідувати у Генеральної прокуратури – тільки процесуальне керівництво. У СБУ теж потрібно забирати право розслідування антикорупційних, економічних справ, чого ще не зроблено. Ми повинні переглянути всю систему антикорупційних органів, зокрема роботу НАЗК. Вони так і не стали центральним органом виконавчої влади, який має створювати політику в антикорупційній сфері. Вони зосередилися на перевірці електронних декларацій, але навіть це не можуть робити добре. Тому тут потрібен якийсь комплексний підхід до реформування не так давно створеної системи антикорупційних органів.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

- Ви вірите, що найближчим часом ми нарешті побачимо аудит НАБУ?

- Ми бачимо, що аудитори НАБУ вже призначені і проводять певну роботу. Коли він буде, складно сказати, можливо, і після виборів, а можливо, і перед. Все залежить від поведінки САП і НАБУ і того, як їхні інтереси будуть перетинатися з інтересами можновладців.

- Чи є у Артема Ситника політичні амбіції? І чи можливо їх буде реалізувати, враховуючи підтримку західних партнерів? Згадаймо навіть триріччя НАБУ, на яке приїхала посол США в Україні.

- За такої підтримки прибрати Ситника буде дійсно досить складно. Ми бачимо, що для них САП – менш прийнятна структура, і можна чути багато критичних зауважень до Холодницького. Тому Ситника прибрати буде непросто, і їх слово може бути вирішальним.

Ситник – дійсно єдиний глава [антикорупційних відомств], який був призначений на конкурсі, де фактично не було політичних інтересів у інших гравців. Їм це не дуже подобається, але в той же час ми бачимо нічні зустрічі в резиденції президента, куди Ситник приїжджав. Я думаю, якщо дискредитація цих органів буде продовжуватися, західні партнери можуть погодитися на те, щоб замінити двох голів.

Я впевнений, що у Ситника є політичні амбіції, він прекрасно розуміє, що його посада дає йому прекрасні можливості, тому що корупція – це топ-тема в Україні. І якби він зміг довести всі ті справи до кінця, це були б дуже хороші козирі в руках. Хоча, і дискредитувавши себе, можна поборотися, у нього є аргументи, що суди у нас не реформовані, немає антикорупційного суду, мовляв, ми все добре робили, але нам не дали зробити. Та ж справа [нардепа Борислава] Розенблата нам показує, що це був непрофесійний підхід, була велика кількість процесуальних порушень, які призвели до того, що його перекваліфікували з обвинуваченого на потерпілого. Це яскравий показник того, як працює НАБУ.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА