RU  UA

Пʼятниця, 22 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00

Для запуску ринку землі не вистачає однієї речі - Сергій Фурса

Сергій Фурса про реформи Зеленського і причини повернення Коломойського

Як дострокові парламентські вибори можуть вплинути на курс гривні, чи потрібно Україні відкривати ринок землі і якими ризиками це загрожує, чи зможе президент Зеленський знизити ціну на газ, а також про те, як олігарх Коломойський розправляється з конкурентами, в інтерв'ю "Апострофу" розповів фахівець відділу продажів боргових цінних паперів інвестиційної компанії Dragon Capital СЕРГІЙ ФУРСА.

- Що буде з курсом гривні до кінця літа?

- Гривня - валюта сезонна, і традиційно зміцнюється, починаючи з січня по середину липня. З середини липня вона починає слабшати і входить в інший цикл, і слабшає вже до січня. Тому влітку ми отримаємо точку перелому. Коли саме це відбудеться, ніхто вам не скаже, але до певного часу гривня буде залишатися сильною, в районі 26 грн/дол., потім почне слабшати. І на кінець року, якщо все буде добре, якщо ми будемо співпрацювати з МВФ, курс гривні буде десь в районі 29 грн/дол., плюс-мінус. Точно сказати, коли ми побіжимо і куди побіжимо, ми не можемо, і ніхто не зможе, але напрямок приблизно такий.

- А парламентські вибори можуть якось вплинути на курс гривні?

- Парламентські вибори не повинні впливати на курс гривні. Однак існує ризик, зриву співпраці з Міжнародним валютним фондом в цьому році. Чому це важливо? Бо якщо ми отримуємо гроші від МВФ, ми можемо залучати гроші на зовнішніх ринках і пройти без проблем дефіцит бюджету цього року, адже десь в грудні у нас виникає дірка, причому це не за зовнішніми виплатами, це за внутрішніми видатками. Поки що зовнішня кон'юнктура для нас дуже приємна. Інвестори готові кредитувати Україну, тому що просто дуже гарний настрій і дуже багато грошей у світі.

- Глава партії "Слуга народу" Дмитро Разумков сказав, що протягом року буде відкрито ринок землі. Чи можливо за рік підготуватися з усіх питань, які були?

- Можливо. Насправді у нас є навіть півроку, за які легко можна все зробити. Для запуску ринку землі не вистачає одного - закону про оборот ринку сільськогосподарських земель. Більше нічого не треба.

- Аудит?

- Не потрібен ніякий аудит. Це все байки. Кадастр практично заповнений, особливо, що стосується приватних земель. Там можливо, є певні неточності, але вони будуть врегульовані уже процесі. Тому, якщо чекати, що все буде готово на 100%, то ви ніколи не дочекаєтеся. Нічого не заважає запустити ринок землі вже зараз. Просто немає політичної волі, поки її не було, принаймні.

Тут питання, звичайно, як цей ринок запускати, бо, якщо відкривати тільки для фізичних осіб і обмежувати кількість гектарів в одні руки, це взагалі нічого не дасть. Не буде ні припливу інвестицій, ні, власне кажучи, нормального ринку землі, бо якщо не дати можливість великим компаніям купувати гектари землі, то це буде ні про що - вони так само будуть орендувати, і це буде не ринок, це буде псевдоринок .

Тут важливо розуміти, що всі ці 18 років ми суттєво обмежували одну категорію - власників земель, ось цих самих селян. Їх було на момент старту мораторію сім мільйонів, вже мільйон осіб померло, так і не скориставшись своїм правом. Ці шість мільйонів осіб отримують зараз мінімальні ставки за оренду, тому що вартість землі занижена. І скільки вони отримуватимуть грошей, безпосередньо залежить від того, яка ж буде вартість землі, а вона залежить від тих обмежень, які ми накладаємо на ринок. Якщо це фізособи, ніяких особливих змін не буде, якщо це ще юрособи, ціна виросте, і можна припускати, що протягом 3-5 років вона вийде на рівень десь 3-5 тисяч доларів за гектар. Якщо ми пускаємо іноземців, то цілком можливо, що протягом тих же п'яти років ми досягнемо рівня Польщі, де десять тисяч доларів за гектар.

- А як мають бути прописані умови для інвесторів? Тому що українців дуже лякали, що прийдуть китайці і скуплять всю землю.

- Це міф про китайців. У Росії відкрили ринок землі - до них китайці не прийшли. Немає цих міфічних китайців. Головне - обмежити власність в одних руках. Ключове - повинні обмежити концентрацію на рівні району, щоб не було монополіста, тому що монополія - це погано. На рівні району ви говорите: не більше такого-то відсотка земель в одні руки, на рівні області - не більше такої-то кількості земель в одні руки, і на рівні країни - не більше певної кількості земель в одні руки. Ось це вас убезпечить від якоїсь монополізації та китайців.

Насправді, щоб китайці прийшли і все скупили, треба, щоб хтось все продав. Зараз за опитуваннями 5-10% селян хочуть продати свої земельні паї. Велика частина не буде продавати землю. Вони просто будуть вигравати за рахунок зростання орендних ставок, а ці 5-10% - продадуть. Тому всі ці страшилки створювали популісти для того, щоб стримати введення ринку землі, бо там є корупційна рента на державній землі, тому що агрохолдингам вигідно, і ось вони вигадують страшилки, щоб лякати людей.

- Хто повинен працювати з людьми, щоб їм пояснити, щоб підвищити їхню грамотність?

- Влада повинна працювати. У чому перевага пана Зеленського - він може продати населенню будь-яку реформу. Населення його любить. Нехай розповідає, що ринок землі - це добре, що китайці - це міф, розповідає, які переваги отримає українська економіка, які мільярди доларів зайдуть, коли цей ринок землі буде запущений. Це все в його руках. Поки у нього така шалена популярність, поки у його політичної сили рейтинг 50%, він просто зобов'язаний це робити, тому що цей рейтинг треба використовувати на щось позитивне.

- Як зменшити ціну на газ. Хто може вирішити питання про ціноутворення?

- Ніхто не може вирішити це питання з ціноутворенням, і ніхто не повинен його вирішувати. Тарифи мають бути ринковими. Ось зараз у нас ринкові ціни на газ. Все прекрасно, не чіпайте. Ми повинні домогтися, щоб ніякі українські чиновники не впливали на формування цін. Де є вплив чиновників, там є корупція.

Пан Зеленський не обіцяв знизити тарифи, але він зманіпулював і створив ілюзію, що він обіцяв це, і люди подумали, що цей хороший хлопець точно знизить тарифи. У цьому він винен - він обдурив, не обманюючи. Але це добре, що вони не чіпають тарифи, вони і не повинні їх чіпати.

- А що робити з величезною заборгованістю населення?

- Знову ж таки, це міф про величезну заборгованість населення. Це заборгованість не населення, це заборгованість облгазів та інших юридичних осіб, які належать переважно українським олігархам. У НАК "Нафтогазу" є зобов'язання - постачати газ теплокомуненерго, а у тих є зобов'язання платити "Нафтогазу". Зараз НАК - найбільший платник до бюджету, найбільший платник податків. 15% бюджету формує "Нафтогаз". Якби там був якийсь борг, який звідкись виникає і заважає жити, то це б давало про себе знати. Цей борг, дійсно, є окремою частиною, і це генерується українськими олігархами багато в чому через те, що вони завищують певні речі, тобто "малюють" ціну, і це треба вирішувати саме з олігархами.

- А ось в травні була ситуація, коли на європейських хабах ціна на газ була набагато нижче, а Україна все одно платила набагато вище...

- Ціна зараз поступово знижується. Насправді, ціна на європейських біржах завжди була набагато вище, ніж ми платили, а зараз так вийшло, що у нас піднялася, а там ціна сильно опустилася. Зараз, наскільки я розумію, Кабмін і "Нафтогаз" врегулювали це питання за дуже складною формулою. Поки ринок низький, а ціна там продовжує знижуватися, люди будуть поступово платити все менше і менше.

Сергій Фурса: "Насправді, ціна на європейських біржах завжди була набагато вище, ніж ми платили" Фото: Євген Котенко / Апостроф

- Політика субсидій повинна зберігатися?

- Звичайно. Субсидії - це важливо. Фішка субсидій - це адресна допомога. Коли у вас газ дешевий, ви платите всім, вважайте, допомагаєте і бідним, і багатим. Україна - бідна країна. Чому ми повинні допомагати багатим у бідній країні? Це дуже нелогічно. Зараз через субсидії велика частина населення, але не сто відсотків, як раніше, отримує допомогу від держави. В основному - це пенсіонери. Це адресна допомога, це допомога тим, хто її потребує. Це дуже логічно і дуже правильно.

- Баришівський райсуд Київської області призупинив ліцензію на здійснення пасажирських перевезень української авіакомпанії SkyUp Airlines. Ваша позиція щодо таких дій? І при чому тут Коломойський?

- За два дні суд в якомусь селі в Київській області виніс два рішення, які взагалі не входять в його компетенцію, які абсолютно неправосудні й божевільні. Що об'єднує ці два рішення? Вони вигідні одній людині - Ігорю Коломойському. Перше рішення б'є по конкуренту МАУ, заходження якого на ринок істотно обвалить ціни на квитки в Україні. Просто як приклад: рік тому квитки до Ніцци коштували 500 доларів, зараз вони коштують 200 доларів, просто тому, що SkyUp відкрив рейс в тому ж напрямку. Відповідно, МАУ раптом виявляється збитковою, тому що вона вміє працювати тільки як монополіст, вона не вміє працювати по-іншому. Зрозуміло, що лоукостери - це проблема для МАУ, а, значить, проблема і для Коломойського - власника МАУ.

І тут ми бачимо рішення Баришівського суду. І тут же ми бачимо паралельно друге рішення, на наступний день, цього ж суду по Рожковій - заступнику голови Національного банку, яка є особистим ворогом Коломойського. Чому вона стала особистим ворогом олігарха? Ніхто ніколи не знав прізвища заступників голови НБУ. Але про неї постійно говорили, в основному на "1+1", тому що вона вела проект націоналізації ПриватБанку. Вона зробила там дуже хорошу роботу, але отримала собі ворога в особі пана Коломойського. Ось зараз ми бачимо продовження цієї роботи. Це більше виглядає як дрібна капость, тому що таке рішення ніколи не набуде чинності. Я не знаю, навіщо це робиться, але об'єднує ці два рішення - пан Коломойський і його здатність працювати з українськими судами.

- Створюється враження, що МАУ на межі банкрутства. Це може бути правдою?

- Ми пам'ятаємо ситуацію з "Аеросвітом" - попередня авіакомпанія Коломойського: він сидить на грошових потоках, витягує всі соки, а потім - хоч трава не рости. Тому МАУ закінчила минулий рік із величезними збитками, при цьому, правда, вона платила дивіденди. Якщо вони не навчаться працювати на конкурентному ринку, коли відкрите небо, коли є лоукостери, то, дійсно, їх чекає банкрутство.

- Які у Коломойського інтереси в Україні? Чого він хоче домогтися - впливу на політику, бізнес відвоювати? З якою метою він повернувся в Україну?

- Повернувся він, тому що тепер у будь-якій точці світу за ним прийде ФБР, крім України. Тому йому можна бути тільки в Україні - він громадянин цієї країни, його не видадуть, і він буде тут сидіти вже до посиніння. Його головна мета - захистити свої активи. Тому що після того, як ми, платники податків держави Україна, вклали в ПриватБанк п'ять мільярдів доларів, рятуючи цей банк від ліквідації і рятуючи від колапсу фінансову систему України, ці гроші нам хтось повинен компенсувати. Оскільки ця діра виникла в результаті діяльності колишніх власників, які виводили кошти з банку, то це повинні бути вони. Тому суд в Лондоні заморозив активи. Головна мета Коломойського - розморозити свої активи і позбутися рішення лондонського суду. Для цього він повинен створити тут якусь ситуацію, щоб змусити Україну відмовитися від позову, або створити ситуацію, коли сам лондонський суддя скаже: дивіться, ваші суди кажуть, що це незаконно. Тобто на даному етапі Коломойський захищає свої активи, але, як відомо, апетит приходить під час їжі.

Читайте також

Не лише чорнозем: чим багата українська земля, та які її ресурси можуть зацікавити союзників

Найбільш перспективними з точки зору інвестицій в Україні є родовища літію, титану та графіту

Дональд Трамп знову стане президентом США: як це позначиться на світовій економіці

Другий президентський термін Дональда Трампа ознаменується торговими війнами, турбулентністю та зниженням цін на нафту

В Росії не можуть зупинити інфляцію: чи чекати на кризу в 2025 році

Росія найближчим часом може увійти у стагфляцію, є ризик настання повноцінної економічної кризи