RU  UA

Середа, 24 квітня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.85
НБУ:USD  39.30
Транспорт та зв'язок

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Атака на SkyUp: велика гра з небезпечним сценарієм для України

Зупинити дію ліцензії може тільки Державіаслужба України

Зупинити дію ліцензії може тільки Державіаслужба України Фото: inforesist.org

Баришівський райсуд Київської області призупинив ліцензію на здійснення пасажирських перевезень українського "національного лоукостера" - авіакомпанії SkyUp Airlines. "Апостроф" розбирався, з чим пов'язане це судове рішення, наскільки воно є правомірним, і до чого тут Коломойський.

Баришівський районний суд Київської області своїм рішенням призупинив ліцензію української авіакомпанії SkyUp Airlines на перевезення пасажирів. Рішення було прийнято ще в кінці травня, але про нього стало відомо лише нещодавно.

Позивач, ім'я якого не названо, стверджує, що авіаперевізник систематично не виконує своїх зобов'язань перед клієнтами, не дотримується розкладу польотів, порушує норми авіаційної безпеки.

Авіакоманія SkyUp Airlines повідомила, що оскаржила це рішення у Київському апеляційному суді. При цьому перевізник, незважаючи на призупинення ліцензії, продовжує роботу в штатному режимі.

На ситуацію відреагував прем'єр-міністр Володимир Гройсман, який доручив Міністерству юстиції вирішити дане питання в правовому полі. Глава уряду, зазначив, що "поважає судову владу" і не хоче втручатися в роботу судової системи. Разом з тим він заявив, що "деякі індивідууми (судової системи) мають конфлікт зі здоровим глуздом".

Міністр інфраструктури Володимир Омелян був ще менш дипломатичним. "Поки я міністр інфраструктури, SkyUp буде літати, і компанії нічого не загрожує", - написав він у Facebook. Глава відомства також звернувся до президента України Володимира Зеленського, запропонувавши йому набрати "відомий" номер і "запитати, що відбувається". Номер телефону міністр не назвав, так само як і не повідомив, чий номер слід набрати президенту. Однак неважко здогадатися, що мова йде про Ігоря Коломойського - в недавньому минулому опального олігарха, а зараз ледь не головного бенефіціара перемоги Зеленського на президентських виборах.

Тернистий шлях "національного лоукостера"

Але про все по порядку. Авіакомпанія SkyUp Airlines була представлена міністром інфраструктури Володимиром Омеляном як "національний лоукостер" в кінці 2017 року. Перевізник почав польотну програму у травні 2018 року. Однак спочатку він здійснював виключно чартерні рейси. Хоча незабаром у компанії з'явилися і регулярні рейси. Одним з останніх маршрутів - в червні 2019 року - став рейс з Києва до Парижа.

Далеко не всі ціни на квитки SkyUp Airlines можна назвати бюджетними. Але слід визнати, що в середньому вони все одно нижчі, ніж у багатьох інших перевізників, а деякі пропозиції, особливо в "низький" сезон, вкрай привабливі.

Потрібно зазначити, що на різних форумах пред'являлися претензії до авіакомпанії, зокрема, про недотримання розкладу польотів. Тому особливого подиву судовий позов не викликав.

Інша справа, що претензії є до всіх перевізників. "Затримки є, і вони постійно відбуваються", - сказав "Апострофу" експерт громадської компанії "Європатруль" В'ячеслав Коновалов.

"Новації" у сфері авіабезпеки

Що стосується припинення ліцензії перевізника, то це - прерогатива Державної авіаційної служби України, а не суду.

"Тепер, виявляється, питаннями безпеки польотів у нас займається Баришівський суд. Якщо так, то, напевно, можна і "Державіаслужбу" скасувати", - пожартував у розмові з "Апострофом" директор інфраструктурного напрямку в "Українському інституті майбутнього", колишній перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер. При цьому він уже серйозно нагадав, що недавно "Державіаслужба" відкликала ліцензію авіакомпанії Yanair. "Ми бачимо, як це може бути. Через суд - це щось новеньке", - додав експерт.

В'ячеслав Коновалов згоден: "Суд може приймати які завгодно рішення і скільки завгодно раз. Але зупиняє (ліцензію) "Державіаслужба". Наскільки я знаю, "Державіаслужба" нічого не зупиняла".

До речі, "Державіаслужба" повідомила, що 11 червня звернулася до Баришівського суду за роз'ясненнями скандального рішення.

Підступ конкурентів

Чим, в такому разі, викликаний позов проти SkyUp Airlines і наступне рішення суду?

Можливо, це - підступ конкурентів.

"Авіакомпанія досить стрімко увірвалася на український ринок", - сказав "Апострофу" колишній заступник міністра інфраструктури України Олександр Кава, додавши, що деяким перевізникам це могло не сподобатися.

Нагадаємо, глава Мінінфраструктури Володимир Омелян цілком прозоро натякнув, що за "наїздом" на SkyUp стоїть Ігор Коломойський. Олігарх є співвласником найбільшої української авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ). Цей перевізник, як відомо, виступав проти приходу на український ринок ірландського лоукостера Ryanair, оскільки, за твердженням МАУ, низькі ціни Ryanair завдали "національному перевізникові" збиток.

Стверджувати, що судове рішення щодо SkyUp - справа рук Коломойського, досить складно. "Але підозри такі є", - зазначив Володимир Шульмейстер.

Слідами "Аеросвіту"

Однак одразу кілька джерел "Апострофу", близькі до сфери авіаперевезень, заявили, що з дуже великим ступенем ймовірності, все якраз йде саме так.

За словами одного зі співрозмовників видання, одним з непрямих підтверджень того, що до цієї справи причетний Ігор Коломойський, є відеоролик в Youtube журналіста телеканалу "1+1" Олександра Дубинського, в якому він жорстоко критикує SkyUp. "Хто такий Дубинський, всі прекрасно знають", - додало джерело.

ОБЕРЕЖНО: на відео присутня ненормативна лексика

Ще одне джерело зазначило, що "зараз ведеться гра зі створення ажіотажу на ринку чартерних перевезень", і, з огляду на те, що в літній час кількість чартерів значно збільшується, ця проблема може стати досить серйозною.

Співрозмовник видання нагадав, що у 2012 році збанкрутувала авіакомпанія "Аеросвіт", яка тоді належала Коломойському. Нібито на авіакомпанію "поклав око" хтось з оточення колишнього президента України Віктора Януковича (за деякими даними, його син Олександр, - "Апостроф"). За словами джерела, сьогодні відбувається щось схоже, при цьому мета Ігоря Коломойського не тільки і не стільки ринок авіаперевезень, скільки ПриватБанк, який, як вважає олігарх, у нього відібрали незаконно.

"Не віддасте гроші (за ПриватБанк) - я вам влаштую крутішу історію, ніж з "Аеросвітом". Ми зараз зупинимо МАУ, а вам закрити прогалину на ринку реально нічим", - пояснює логіку таких дій джерело.

За його словами, не секрет, що останнім часом у МАУ серйозні фінансові проблеми, і вирішити їх можна, зокрема, шляхом усунення конкурентів, нехай і не найбільших. Але це - програма-мінімум. Програма-максимум - "вирішення питань з ПриватБанком".

Привид ПриватБанку

До речі, 13 червня стало відомо, що все той же Баришівський райсуд ухвалив ще одне скандальне рішення - цього разу про відсторонення від виконання службових обов'язків заступника глави Національного банку України (НБУ) Катерини Рожкової.

Можна, звичайно, назвати це збігом. Але варто нагадати, що Рожкова в НБУ відповідала за націоналізацію ПриватБанку в кінці 2016 року. Коломойський же в одному зі своїх недавніх інтерв'ю заявив, що Рожкову необхідно "вигнати" з Національного банку.

Читайте також

Польоти уві сні та наяву: чи можна відновити авіасполучення в Україні

В Україні виникла ідея відновити авіасполучення ще до закінчення війни - чи це можливо

Поза зоною досяжності: хто погасив "Київстар" і коли він запрацює

Компанія Київстар зазнала масштабної хакерської атаки, коли відновиться зв'язок та чи є загроза для інших мобільних операторів України

Поляки нахабніють: між Києвом і Варшавою розгорається новий конфлікт

Польські перевізники погрожують перекрити пункти пропуску на кордоні з Україною - що відбувається