Енергетика

Білоруські НПЗ страйкують: чи не залишиться Україна без бензину та дизеля

Частка білоруських нафтопродуктів на ринку України перевищує 30%

Фото: Getty images

Україна після анексії Криму та початку війни на Донбасі звела до мінімуму ділове співробітництво з Росією. У тому числі, це торкнулося поставок нафтопродуктів. У зв'язку з цим в імпорті в нашу країну бензину, дизельного палива та автогазу значно зросла частка Білорусі. Однак в останні дні в цій країні загострюється обстановка через протести проти президента Олександра Лукашенка. На страйк вийшли робітники багатьох білоруських підприємств, в тому числі нафтопереробних заводів. Журналіст "Апострофа" Віктор Авдєєнко розбирався, чи загрожує ситуація в Білорусі припиненням поставок бензину і дизельного палива в Україні, і чи виростуть через це ціни на вітчизняних АЗС.

Робочі нафтопереробного заводу "Нафтан" беруть участь в общебелорусской страйку з вимогою відставки президента Олександра Лукашенка. При цьому, як заявили на підприємстві, НПЗ продовжує роботу в штатному режимі.

Другий нафтопереробний завод Білорусі - Мозирський НПЗ - також збирається приєднатися до страйку. Цілком ймовірно, і це підприємство продовжить випуск продукції під час протестів.

Але ситуація в Білорусі залишається слабо прогнозованою: по-перше, в разі поглиблення політичної кризи, заводи можуть, принаймні тимчасово, повністю припинити виробництво, по-друге, і цього також не можна повністю виключати, Росія може перекрити на ці НПЗ подачу нафти - в якості покарання і примусу до інтеграції - адже не секрет, що саме нафтопереробка є важливим джерелом заробітку для маленької Білорусі, яка значну частину нафтопродуктів спрямовує на експорт, в тому числі, і в Україну.

Ризики є

Аналітик НАФТОРИНКУ Олександр Сіренко вважає загрозу припинення поставок з Білорусі цілком реальною. "Як би не переконували, що всі виробництва працюють, поставки сировини йдуть, ми чудово знаємо з власного досвіду, як все може змінитися за лічені дні. Зараз там або вже революція, або передреволюційний стан. Йдеться про зміну влади, а зміна влади не завжди проходить гладко для економіки", - заявив він в коментарі "Апостроф".

Україна, треба сказати, сильно залежить від білоруських поставок нафтопродуктів. "В імпорті і по бензину, і по дизпаливу Білорусь займає близько 45%", - говорить Олександр Сіренко.

За словами Директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, на нафтопродукти з Білорусі припадає понад 30% українського ринку. Якщо говорити по конкретним видам палива, то білоруський бензин - це 37% вітчизняного ринку, дизель - 25%, скраплений газ - 15%, зазначив експерт.

До речі, імпорт з Білорусі зріс через скорочення, зі зрозумілих причин, поставок з Росії (хоча повністю поставки з РФ не припинилися).

Відповідно, зупинка поставок з Білорусі може виявитися для нашої країни досить чутливою.

"Нервозність ринку вже досить висока, незважаючи на те, що поки (з Білорусі) все їде", - сказав Сергій Куюн.

Протести в БілорусіФото: Getty images

Дизель Шоу must go on!

Особливо критичними для України є поставки дизельного палива. "Це - наймасовіший ресурс, який ми завозимо. З 10,5 мільйона тонн (на рік - "Апостроф") світлих нафтопродуктів, 7 мільйонів тонн з хвостиком - це дизельне паливо", - говорить Сергій Куюн.

Втім, за його словами, зараз на українському ринку утворилися колосальні запаси дизпалива, зроблені ще навесні, так як тоді через коронавірус ціни обвалилися, і трейдери скористалися цією ситуацією.

Олександр Сіренко згоден: "По дизелю ми зараз перелиті".

Таким чином, навіть якщо імпорт з Білорусі зупиниться, запасів на найближчий час має вистачити. "Об'єми поставок залишаються на дуже високому рівні (липень також виявився в цьому плані рекордним), вони вище, ніж в минулому році. На ринку хороший запас палива, тижні на два-три", - зазначив Сергій Куюн.

Але що буде в цей період міжсезоння?

"Кілька днів ми будемо в паніці, а потім знайдемо нові джерела", - говорить Олександр Сіренко.

Однак легких потрясінь все ж уникнути не вдасться. Поки нервозність на ринку в зв'язку з подіями в Білорусі на цінах не відбилася, але в перспективі деяка цінова турбулентність не виключена.

"Об'єктивно, будь-які нові поставки, особливо, коли вони термінові, звичайно, будуть дорожче, - сказав Сергій Куюн. - Вони будуть дорожче на 30-40 доларів/тонна. Це означає, що літр дизельного палива подорожчає на 80 копійок - 1 гривню (зараз середня по Україні роздрібна ціна дизпалива становить 22,35 гривні/літр, відповідно, можна очікувати подорожчання до 23,15-23,35 гривні/літр - "Апостроф"). Але ринок так може реагувати на зміни котирувань і у спокійні часи" .

Олександр Сіренко також не виключає зростання цін, але вважає, що на роздробі він не відіб'ється: "Подорожчання відбудеться в дрібному опті на лічені копійки. Люди взагалі не повинні турбуватися".

"Велике будівництво" під загрозою?

До речі, окремо потрібно сказати про імпорт з Білорусі бітуму. За словами Сергія Куюна, частка білоруського бітуму на українському ринку становить близько 50%.

Бітум, як відомо, використовується в автодорожньому будівництві, а в Україні зараз реалізується державна програма "Велике будівництво". Виходить, що цей грандіозний проект опинився під загрозою?

Новозбудований автошляхФото: president.gov.ua

Експерти вважають, що проблема існує, але її цілком можливо вирішити.

"Є внутрішній виробник, якому, напевно, навіть на руку можливі події в Білорусі. Кременчук (Кременчуцький НПЗ, Полтавська область) зможе повернути собі частку 60% ринку, - говорить Олександр Сіренко. - І я думаю, що ми вперше отримаємо бонус від подій у сусідів. Раніше ж на наших бідах якраз наживалася Білорусь".

Ну, а те, що не покриє внутрішнє виробництво, доповниться імпортом. Але вже не з Білорусі, а з інших джерел. Вже сьогодні все більше поставок бітуму в Україні здійснюється по морю, і, в разі необхідності, їх можна буде збільшити.

Море, море, світ бездонний

При цьому нарощування морських поставок, у разі припинення імпорту з Білорусі, може торкнутися не тільки бітуму, але і бензину, і дизпалива, і автомобільного газу.

За словами Сергія Куюна, якщо раніше по морю в Україні здійснювалися дискретні поставки, як правило, при виникненні яких-небудь кризових ситуацій, то тепер вони стали цілком буденними: цьому році завантаження портів зросла вдвічі".

В яких країнах замість Білорусі Україна буде купувати нафтопродукти? Це, насправді, не так вже й важливо. Як розповів Олександр Сіренко, дизельне паливо приходить в нашу країну, наприклад, з Греції, Італії, навіть Ізраїлю, скраплений газ - з Єгипту, Румунії, Казахстану, Алжиру.

Очевидно, що логістика таких поставок дорожче, ніж білоруський імпорт. І вже, тим більше, ніж внутрішнє виробництво.

"Ми настільки багаті, що можемо собі дозволити такі поставки, при цьому не можемо запустити український завод? - обурюється Олександр Сіренко. - Якби Кременчук та Шебелинка (Шебелинський газопереробний завод, Харківська область) покривали 70% ринку, більше ні про що і мріяти не треба. Це нормально, коли дві третини - внутрішнє виробництво, а не навпаки".

Таким чином, драматичні події в сусідній країні можуть дати Україні шанс налагодити, а, точніше, відродити виробництво нафтопродуктів, яке істотно скоротилося. Інше питання, - чи скористаємося ми цим шансом.

Читайте також

Темні часи: чи матимуть українці світло найближчими місяцями

Украинцы должны экономить электроэнергию и принять для себя, что свет будут отключать достаточно часто

Енергетика у дефіциті: чи існує технологія з вирішення проблеми

Импорт электричества из ЕС, а также создание нескольких сотен малых электростанций способны решить проблему энергодефицита в Украине

Сонячні перспективи: в Україні шукають спосіб боротьби з блекаутами

Смогут ли солнечные батареи на высотных домах в Украине решить проблему дефицита электричества