Уряд хоче зробити авіаподорожі всередині України дешевшими. Для цього, зокрема, пропонується скасувати ПДВ на внутрішні авіаперевезення. "Апостроф" розбирався, чи дозволять такі заходи реально знизити ціни на квитки, і чи не завадить це розвитку залізничного транспорту в нашій країні.
Уряд України готує законопроект, ухвалення якого має сприяти здешевленню пасажирських авіаперевезень всередині країни. Про це повідомляє прес-служба Кабінету міністрів.
Планується, зокрема, ввести нульову ставку (по суті, скасувати) ПДВ, яка, нагадаємо, в Україні становить 20%.
"Звільнення від оподаткування призведе до зменшення витрат і здешевлення авіаквитків на внутрішні рейси. Українці зі свого боку отримають ширший доступ до швидких і безпечних подорожей всередині країни", - цитує прес-служба Кабміну прем'єр-міністра Дениса Шмигаля.
За словами глави уряду, пропоновані законодавчі ініціативи спрямовані на пожвавлення внутрішнього туризму в Україні.
Шмигаль також підкреслив, що цей документ необхідно прийняти якомога швидше, щоб ефект від нього українці відчули вже цього літа.
Вітчизняне, тобто дороге
Про що, власне, мова?
Як не парадоксально, ціни на авіаквитки в межах України в середньому вищі, ніж в Європу. Принаймні, в Польщу можна полетіти за 20-30 євро (670-1000 гривень), а іноді, і за 10 євро (близько 340 гривень).
Наприклад, український національний лоукостер - компанія Skyup Airlines пропонує квитки в травні на рейс Одеса-Харків за 810 гривень (є й трохи дешевше, але їх дуже мало). Однак за таку вартість пасажир зможе взяти з собою на борт лише ручну поклажу вагою до 9 кілограмів. Якщо здавати багаж, то квиток коштуватиме вже 1383 гривні.
У "Міжнародних авіаліній України" прямого рейсу Одеса-Харків немає (з пересадкою в Києві він коштує понад 3000 гривень), а ось з Одеси до Києва рейсом авіакомпанії можна полетіти за 1800-2000 гривень. І це - економ-клас.
Оскільки про масовий туризм за кордон зараз мова не йде через коронавірусні обмеження, розвиток внутрішнього повітряного сполучення виглядає цілком логічно.
Але за нинішніми цінами українці навряд чи масово літатимуть по нашій великій за європейськими мірками країні. Більшість співвітчизників, швидше за все, вважатимуть за краще потрястися ніч в потязі, не виключено, що й в плацкарті, але заплативши за подорож в кілька разів менше, наприклад, квиток в плацкартному вагоні в потязі Одеса-Харків можна купити за 245 гривень. Час в дорозі - більше 13 годин.
Тож продумані дії влади в цьому напрямку можуть виявитися дуже вчасними.
Взяти та скасувати!
Але чи зможуть вони знизити вартість квитків?
За словами експерта в сфері транспорту Кирила Новікова, рішення про скасування ПДВ на внутрішні польоти могло б стати непоганим стимулом для пожвавлення авіаперевезень в Україні на тлі карантинних обмежень.
"Тільки ледачий не говорив, що Україна - чи не єдина країна в Європі, яка не вжила жодних заходів з підтримки цивільної авіації (під час пандемії коронавіруса -" Апостроф "), - сказав він виданню. - Тому останнє рішення щодо ПДВ - це хоча б щось".
Як зазначив у розмові з "Апострофом" колишній перший заступник міністра інфраструктури України, директор громадської організації "Інфраструктурна рада", експерт Українського інституту майбутнього Володимир Шульмейстер, ПДВ є інструментом в руках уряду, і тут головне питання - як цим інструментом користуватися.
За його словами, в багатьох цивілізованих країнах ставка ПДВ є диференційованою для різних видів товарів та послуг (саме тому ціни на продукти харчування в деяких європейських країнах нижче, ніж в Україні - "Апостроф"), тоді як в Україні ставка на все - 20% . Відповідно, диференційований підхід може бути застосований, наприклад, щодо авіації.
"Якщо регулюється або забирається ПДВ, то саме такому напрямку надається перевага в розвитку або в порівнянні з іншими видами транспорту, або в порівнянні з тим, що було раніше. Тут з'являється перевага, хоч і незначна, і є надія, що це стимулює внутрішньоукраїнські перевезення", - пояснив експерт.
Крім того, додав Шульмейстер, для перевезень, які здійснюються за межі України, ПДВ уже немає: "Тому внутрішньоукраїнські перевезення, по суті, приводяться у відповідність з міжнародними правилами".
Малувато буде
Отже, якщо ПДВ на внутрішні пасажирські авіаперевезення буде скасований, то вартість квитків автоматично знизиться на 20%? Наприклад, якщо зараз квиток на рейс Одеса-Харків коштує 810 гривень, то чи буде він після скасування податку продаватися за 650 гривень?
Не обов'язково.
За словами Кирила Новікова, між ставкою ПДВ та кінцевою вартістю квитка немає прямої залежності: "Якщо на 20% зменшиться податок, це не означатиме, що так само подешевшає квиток. Насправді, він може подешевшати десь на 10%. Звісно, цього недостатньо".
Тоді скільки коштуватимуть квитки в разі скасування податку на додану вартість?
Володимир Шульмейстер розповів, що приблизно рік тому група експертів Українського інституту майбутнього, включаючи його самого, представила в транспортному комітеті Верховної Ради аргументи на користь скасування ПДВ на внутрішні польоти в Україну. За його словами, вони заручилися підтримкою авіаперевізників, які пообіцяли, що в разі скасування податку, ціни квитків в будь-який кінець України не перевищуватимуть 1000 гривень.
"Мова про такі напрямки як Одеса-Харків, Харків-Львів, Одеса-Львів, Львів-Дніпро, що, в принципі, непогано, і створює можливості для громадян подорожувати", - зазначив він.
Від себе додамо, що за умови вартості квитка у 1000 гривень, будь-яких прихованих доплат як у лоукостерів (за багаж, вибір місця в салоні, реєстрацію на рейс), не повинно бути.
Було б куди літати
Однак потрібно розуміти, що скасування ПДВ - не єдина умова здешевлення польотів.
Ще один фактор високих тарифів на внутрішні авіаперевезення - дорожнеча авіаційного палива.
"Тут два моменти - відносно високий акциз та дуже невелика кількість постачальників палива, що дозволяє їм тримати високу ціну. І ця ціна, насправді, - одна з найвищих в Європі. Відповідно, щоб знизити її, потрібно зменшити акциз та диверсифікувати поставки , - говорить Кирило Новіков.
При цьому, якщо влада дійсно хоче стимулювати внутрішні авіаперевезення, вони повинні терміново зайнятися інфраструктурою.
"Критично важливою умовою є аеропорти. Дві третини аеропортів, які на сьогодні могли б зробити значний ривок для своїх регіонів, знаходяться в відверто поганому стані", - зазначив Новіков.
За його словами, вимушену паузу, викликану ковідними обмеженнями, було б правильно використовувати для модернізації аеропортів (хоча в деяких містах цей процес просувається, нехай і не дуже активно).
Експерт додав, що тут, як і в випадку з ПДВ, і ціною палива, рішення потенційно знаходяться в руках влади.
Поїдемо та помчимося...
Однак, нагадаємо, що уряд також має намір розвивати швидкісний залізничний рух для того, аби українці могли добиратися потягом з пункту "А" в пункт "В" не більше, ніж за три-чотири години. Цей проект, якщо він, звичайно, буде реалізований, може коштувати 100 мільярдів доларів.
То чи не стануть авіаційний та залізничний проекти коонкурувати один з одним, внаслідок чого жодний з них не реалізується?
За словами Володимира Шульмейстера, про реальну конкуренцію поки що мова не йде, за винятком, хіба що, напрямку Одеса-Львів.
Але, насправді, конкуренція, це - добре.
"Наявність вибору та конкуренція в усіх напрямках - це іделаьний варіант для країни та споживача, - говорить експерт. - Боятися цього не треба, навпаки, потрібно розвивати всі види транспорту, і кожен з них матиме свого споживача".
Таким чином, справа залишилася за малим - щоб всі необхідні кроки були зроблені. І тоді українцям буде дешевше подорожувати рідною країною.