Лайм

8 премій "Оскар" і рекордні збори: як фільм-легенда "Віднесені вітром" раптом опинився в немилості

Фільм "Віднесені вітром" тимчасово видалили з бібліотеки HBO Max через расові упередження

Американська епічна драма "Віднесені вітром" (1939) за романом Маргарет Мітчелл стала одним з найвідоміших і найбільш успішних фільмів усіх часів. При бюджеті $ 3,8 млн картині вдалося зібрати $ 390 млн, а з урахуванням інфляції вона досі залишається найбільш касовою в історії. І хоча "Віднесені вітром" незмінно входять в першу десятку 100 кращих фільмів Американського інституту кіно, на хвилі руху Black Lives Matter стрімінговий сервіс HBO Max тимчасово видалив їх з бібліотеки. Причиною стали расові упередження і позитивний погляд на рабство, що простежується в історії.

Історія старого Півдня вже у 1939 році викликала суперечки через расові упередженняФото: imdb.com

Дія "Віднесених вітром" розгортається на американському Півдні часів громадянської війни 1861-1865 років. Свавільна дочка багатого плантатора Скарлетт О'Хара (Вів'єн Лі) після перемоги Півночі намагається повернути втрачений достаток, положення в суспільстві і кохання. На тлі її романтичних переживань і побутових труднощів глядачам відкривається картина трансформації всього американського суспільства. Серед восьми "Оскарів", зібраних фільмом за кращу режисуру, акторську гру, операторську роботу та інші художні принади, особливо виділяється нагорода Гетті МакДеніел, що зіграла Мамушку - чорношкіру покоївку Скарлетт. Актриса стала першою представницею афроамериканської спільноти, номінованою на "Оскар", але навіть її гучна перемога не заглушила суперечки про образливе зображення чорних людей.

Гетті МакДеніел і Вів'єн Лі Фото: imdb.com

Після виходу картини драматург Карлтон Мосс виступив з відкритим листом, назвавши "Віднесені вітром" тиловою атакою на американську історію і і ностальгічним закликом до співчуття рабовласницькому Півдню. Мосс розкритикував стереотипних чорних персонажів - слуг сімейства О'Хара: дурнуватого Порка, ледачу і безвідповідальну Пріссі, Мамушку і Великого Сема, які радо приймають рабство і потурають всім бажанням Скарлетт.

Перемога Гетті МакДеніел обурила багатьох активістів. Лідер Національної асоціації сприяння прогресу кольорового населення Уолтер Уайт назвав актрису "дядьком Томом", натякаючи на її відданість "господарям". Як і багато представників чорношкірого співтовариства, він вважав фільм зброєю терору проти чорної Америки. Макденіел відповіла, що вона "швидше буде заробляти сімсот доларів на тиждень, граючи покоївку, ніж сім доларів, виконуючи її роботу". Як і багато лояльних глядачі, вона вважала, що визнання її роботи вплине на галузь, а інші чорношкірі актори зможуть отримати більше ролей. У будь-якому випадку, через расову сегрегацію на церемонії 1939 року актриса сиділа окремо від своїх колег по фільму, займаючи стіл в задній частині залу.

Фото: imdb.com

Згодом суперечки навколо "Віднесених вітром" не вщухли, а в ЗМІ періодично спалахували дискусії про необхідність обмежити покази або зовсім заборонити стрічку. У 2015 році критик New York Post Лу Люменік назвав фільм "непридатним для сучасної епохи". Він заявив, що "Віднесені вітром" мають повторити долю класичного фільму "Народження нації" (1915), який сьогодні розглядається як символ расизму, а не як продукт індустрії розваг.

Хоча продюсер стрічки Девід Селзник свого часу намагався пом'якшити історію Маргарет Мітчелл, прибравши зі сценарію найбільш різкі висловлювання та N-слово, рабство у "Віднесених вітрах" зображено лояльно: "хороші" чорношкірі слуги залишаються разом з господарями навіть після їхнього зубожіння, а "вільні негри" безчинствують на дорогах і нападають на білих жінок. Незнайомому з історією США глядачеві не очевидно, що таємна організація білих конфедератів, яку Ешлі Вілкс і Френк Кеннеді відвідують після нападу на Скарлетт, є нічим іншим, як зібранням Ку-клукс-клану. За словами Люменіка, ці підводні камені залишаються непоміченими, оскільки компанія Warner Bros., яка володіє правами на "Віднесених вітром", роками пручалася будь-якому критичного аналізу расової політики фільму.

Фото: imdb.com

У травні 2020 роки після вбивства Джорджа Флойда білими поліцейськими США захлиснули масові протести і широке обговорення проблеми расизму. Сценарист оскароносного фільму "12 років рабства" Джон Рідлі написав в Los Angeles Times колонку із закликом прибрати фільм "Віднесені вітром" з бібліотеки HBO Max. Він сказав, що класична картина не просто ігнорує жахи рабства, але також романтизує Конфедерацію і увічнює найболючіші стереотипи про чорних людей.

Наступного дня після звернення Рідлі "Віднесені вітром" - хоча і тимчасово - видалили з HBO Max. "Фільм - продукт свого часу і зображує деякі етнічні та расові забобони, які, на жаль, були звичайним явищем в американському суспільстві. Ці расистські зображення були хибними тоді і зараз, і ми вирішили, що зберігати фільм без пояснення причин і викриття цих зображень було б безвідповідально, - йдеться в заяві представника HBO для The Hollywood Reporter. - Коли ми повернемо фільм в HBO Max, він буде супроводжуватися обговоренням його історичного контексту і засудженням тих самих зображень".

Баттерфляй Маккуїн в ролі Пріссі і Вів'єн Лі Фото: imdb.com

Міняти фільм, прибираючи з нього проблемні сцени, компанія не планує: інакше це буде те ж саме, що стверджувати, що ніяких расових упереджень ніколи не існувало. "Якщо ми хочемо створити більш справедливе і всеосяжне майбутнє, ми маємо спочатку визнати і зрозуміти нашу історію", - пояснили в HBO.

Цікаво, що гострі дискусії не зашкодили "Віднесеним вітром", лише збільшивши їхній комерційний успіх. Наступного дня після видалення з HBO Max фільм очолив список бестселерів Amazon і наблизився до вершини чартів Apple iTunes в США, зайнявши 5-е місце. Підвищений інтерес аудиторії до класичної, але глибоко проблемної стрічки підтверджує, що рішення HBO перевипустити "Віднесені вітром" з детальним історичним коментарем - чудовий спосіб не тільки зберегти репутацію, але і залучити на платформу нових глядачів.

Фото: imdb.com

  • У травні фільму "Сяйво" Стенлі Кубрика виповнилося 40 років. Екранізація роману Стівена Кінга займає 29 місце в рейтингу "100 найгостросюжетніших американських фільмів", при цьому сам "король жахів і містики" всі ці роки називав картину порожньою та невдалою. І ось чому.

Найцікавіші новини тепер в Telegram! Підписуйтесь на канал theLime, щоб нічого не пропустити.