Новини
The Lime
09:08 Внаслідок атаки безпілотників у Миколаєві пошкоджено підприємство
08:59 Росія атакувала об’єкт теплогенерації на Київщині
img Події
08:42 Окупанти завдали 449 ударів по 17 населених пунктах Запорізької області
08:33 Сили оборони взяли під контроль село Зарічне на Донеччині – Генштаб ЗСУ
08:15 Внаслідок пошкодження підводних кабелів у Червоному морі було порушено роботу інтернету на Близькому Сході
08:06 З-під завалів у Києві деблокували тіло загиблого чоловіка після атаки РФ 7 вересня
img Суспільство
07:45 У Непалі заблокували популярні соцмережі
07:43 Український виробник дронів відкриє завод у Великій Британії
img Світ
07:21 На ТОТ Херсонщини – проблеми з енергопостачанням – Центр нацспротиву
07:19 Трамп анонсує зустріч із лідерами Європи та розмову з Путіним

7 вересня

23:22 Буданов закликав прирівняти Telegram-канали до медіа
22:58 У ДПСУ розповіли про ситуацію на кордоні після початку навчань у Білорусі
22:54 У Литві вважають, що масований удар РФ по Україні свідчить про нову фазу ескалації
22:47 Сили РФ атакували Дніпропетровщину: пошкоджені будинки, є постраждалі – Лисак
22:31 В Україні зареєстровано понад 1,16 млн переселенців з Луганщини та Донеччини

7 вересня

17:10 Кевін Спейсі вперше публічно заговорив про війну в Україні
15:00 Дженніфер Лопес з сином упіймали під час сімейного шопінгу
12:45 "Шляхетний вчинок": Ірина Білик подякувала Юрію Нікітіну за чудовий подарунок
11:00 Тріщини на деревах: яких помилок припускаються навіть досвідчені садівники

6 вересня

17:40 "Ремонт триває": Лілія Ребрик показала недобудований дім, куди планує переїхати
15:25 Городники пояснили, чому не можна висаджувати часник без добрив
13:45 "Справжніх вокалістів дуже мало": Павло Зібров розповів, яку українську музику слухає
11:00 Балетки, драйвові лофери чи вінтажний шарм? Андре Тан розповів, яке взуття варто обирати цієї осені

5 вересня

19:27 Про сім'ю Базилевичів, яка загинула від обстрілу РФ, створили фільм: де його дивитися
19:05 З песиками, смачною їжею та свіжим повітрям: Хіменес-Браво показав атмосферний відпочинок у Карпатах
18:57 "Svitlo": в Українському домі відбудеться триденний кінофестиваль
17:25 "Ми маємо звучати всюди": головна піраміда Burning Man засяяла українською символікою
16:28 Королівська родина повідомила про смерть герцогині Кентської: хто вона така
15:50 "Увесь день. Щодня": Потап у стильному образі трохи попозував у Лос-Анджелесі
15:04 The Weeknd повертається: артист анонсував тур After Hours Til Dawn 2026
До всіх новин

Гнітючий початок передвиборної кампанії: люди обирають телевізор замість холодильника

Красива історія деяких популістичних проектів почнеться і закінчиться під час виборів

Про виборчі настрої українців, маніпуляції соціологів і про те, чи зможе "Слуга народу" відібрати голоси у лідерів перегонів - Порошенка і Тимошенко, розповів "Апострофу" політтехнолог, експерт у сфері стратегічних комунікацій, фахівець із антикризових кампаній ДЕНИС БОГУШ.

- Неофіційно передвиборча кампанія вже почалася. Як ви можете її охарактеризувати?

- Вона почалася, як тільки закінчилася попередня. Влітку кілька політичних сил були дуже активні: вони розвісили купу білбордів по всій країні. Наприкінці літа дві політичні сили почали активну кампанію, мається на увазі Тимошенко зі своїм "новим курсом" і Порошенко з роликами "Армія. Мова. Віра". Також у Аграрної партії знову активна кампанія. Але якогось активного напруження я взагалі не бачу. Інше питання, що в соціології дуже цікаві тенденції видно. Наприклад, є нова тема, яка в Україні ще ніколи не використовувалася. Це така віртуальна політична сила, як "Слуга народу" - вона зайшла і вийшла в деяких областях на перше місце. Тобто Володимир Зеленський як кандидат у президенти і неіснуюча політична сила "Слуга народу" посідають друге місце в країні, і перше місце - у декількох областях. Такого ще не було. І фактично, анонси до наступного сезону "Слуги народу" виходять, як рекламні ролики політичної кампанії. Повністю віртуальна кампанія, яку вони придумали, вони її "ковбасять" на найпопулярнішому каналі "1+1", і виходить, що це дуже сильно впливає на рейтинг.

- Як можна пояснити ці високі рейтинги? Чи могли люди просто "по приколу" голосувати, а не тому, що бачать у них майбутніх політиків?

- Ні, є завжди якась частина людей, яка голосує "по приколу", є - які серйозно. Це все вираховується за допомогою соціології. Завжди є люди, які готові пожартувати, але не всі. Із багатьох причин: по-перше, тому що в країні війна, по-друге, зовсім не просте економічне становище і зовсім не прості тарифи, які незрозуміло як людям виплачувати, тому тут все органічно складається. І якщо дивитися в динаміці ці рейтинги, приблизно зрозуміло, що відбувається, чому одні піднімаються, інші опускаються, це все зрозуміло.

- Але сьогодні соціологія перестала бути наукою, а більше використовується для маніпуляцій, і тут питання - наскільки висока ймовірність того, що ми побачимо дійсно нове обличчя, нового кандидата, крім уже відомих - Тимошенко, Порошенко, Гриценко, тих, кого ми бачимо десятиліттями?

- По-перше, соціологія була наукою і залишається наукою. Є інститути, яким я довіряю і які протягом десятиліть дають правильні результати. Звичайно, є купа всяких агентств і фірм, які намагаються маніпулювати даними, це навіть на телеканали іноді виходить. Але це було в усі кампанії, під час усіх виборів, ще з 1994 року вже намагалися маніпулювати соціологією. Просто, хто розуміє, кому довіряти, той розуміє всі ці тенденції. А нові обличчя не з'являться і не можуть з'явитися з багатьох причин.

Денис Богуш в студії Апостроф TV Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

- Яка основна?

- Це досвід, мені здається. Тому що фінансування дається тому, хто зможе. І виходить, що відносно нові обличчя, наприклад, навіть Вакарчук і Зеленський у якійсь мірі - нові, але, з іншого боку, розумієш, що вони таки не "вигребуть" цю країну. Тобто потрібно "вигребти" економіку, армію, міжнародні справи. Для цього потрібен дуже серйозний досвід. Наприклад, Вакарчук - певний моральний авторитет, виступає з якоюсь політичною заявою, мовляв, я проголошую 10 пунктів, які потрібні нашій країні, і каже таку фразу: "Я за те, щоб створити антикорупційний суд". І всі розуміють, що якщо йому поставити запитання: "А яка форма антикорупційного суду необхідна?", то він одразу "попливе". І на інші питання - а що з економікою робити, з лісовою промисловістю, з вугільною промисловістю, що робити з армією - так само не зможе чітко відповісти.

- Але, тим не менш, рейтинг партії "Слуга народу" високий...

- Це ж ми дивимося результати виборів, ми дивимося рейтинги, які змінюються. Результати виборів будуть кардинально іншими, тому що ця віртуальна кампанія не передбачає ж того, що Зеленський і Вакарчук готують виборчі комісії. А, наприклад, половина членів виборчих комісій буде від Порошенка, а половина - від Тимошенко. І таких виборчих комісій десь 30 тисяч по всій країні. І захистити цей результат ні Зеленський, ні Вакарчук на зможуть. Більш того, одна з політтехнологій - це фальсифікація за допомогою виборчих комісій, адже у нас величезна кількість неврахованих "мертвих душ". Тобто тут реальний ресурс, який вкидають у момент підрахунку, і цей фактор завжди працював - він працював за часів Ющенка, він працював при Януковичі, він працює зараз. І тому якою б гарною не була по телевізору вся ця історія "Слуги народу", все закінчиться в момент виборів. А зараз, звичайно, це може бути цікаво, і люди вибирають поки телевізор, а не холодильник.

- Петро Порошенко недавно сказав: "Проведені політичні реформи забезпечать ефективні щеплення від використання адміністративного ресурсу на виборах". Чи так це, і на кого сьогодні працює адміністративний ресурс?

- Адміністративний ресурс - це дуже комплексне поняття. Звичайно, частина адміністративного ресурсу - це виборчі комісії, про які я вже сказав. Як на це вплинути? Неможливо. Якщо сам Петро Порошенко довго не міг призначити новий склад Центральної виборчої комісії. Далі - проблема в тому, що прокуратура, СБУ і суди досить щільно працюють з владою. Хоча варто враховувати, що країна вже не та, яка була раніше - вона вільна, є вільні медіа, є націоналісти, але найголовніше - є учасники АТО, тобто люди, яким просто нема чого втрачати, вони можуть прийти і набити морду, і не має значення - кому. І ось це дуже сильно охолоджує запал такого шаленого адмінресурсу.

Денис Богуш в студії Апостроф TV Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

- Ми бачимо, наприклад, виборчу кампанію Порошенко, - це мова, віра і армія. Тимошенко більше йде до інновацій, до економічного зростання, науки. Які теми сьогодні ближче українцеві?

- Тимошенко йде за принципом "Жити по-новому". Тобто вона програла під час попередньої кампанії, тільки тому що вона цього не сказала, адже Майдан зробив запит на нове, на зміни, і Порошенко зумів, в "Жити по-новому" він зумів потрапити. Тимошенко зробила висновки, і фактично тривалий час із моменту виборів у неї на плакатах, у рекламі й на ефірах не було нікого зі старих людей типу Немирі, Тарасюка, хоча, дуже досвідчених, а всюди - молодь. І зараз, якщо подивитися її плакати, у неї двічі "нове". Тобто вона намагається довести, що вона нова. Але, мені здається, це "в штангу". Хоча, так виходить, що владна команда зараз досить серйозно дискредитована, тому у неї (Тимошенко - Апостроф) рейтинг набагато вище. А ось, "Армія. Мова. Віра" - це дуже глибока тема, вона стосується того, що зробив Порошенко, я думаю, вона геніальна. Тобто це реальна армія і українізація, це отримання томоса. Плюс, він ще не сказав про безвіз, через який він рив землю, так скажемо. І це все працює. Люди кажуть: "О! Так він багато чого зробив!" Вони реально бачать ці зміни.

- Невже, дійсно, для українців це важливіше, ніж цифри за комуналку, можливість подорожувати, забезпечувати свої сім'ї?

- Дуже проста відповідь полягає в тому, що частина людей розуміє, що йде війна. У всіх є комуналка, але деякі віддають 20 тисяч гривень на АТО. Тобто для величезної кількості людей країна має більше значення, ніж власність, у них такі цінності. А ті, яким більш важлива власність, швидше за все, їдуть із цієї країни, тому що, звичайно, економічно тут дуже складно.