Гнітючий початок передвиборної кампанії: люди обирають телевізор замість холодильника
Красива історія деяких популістичних проектів почнеться і закінчиться під час виборів
Вівторок, 30 жовтня 2018, 14:43Про виборчі настрої українців, маніпуляції соціологів і про те, чи зможе "Слуга народу" відібрати голоси у лідерів перегонів - Порошенка і Тимошенко, розповів "Апострофу" політтехнолог, експерт у сфері стратегічних комунікацій, фахівець із антикризових кампаній ДЕНИС БОГУШ.
- Неофіційно передвиборча кампанія вже почалася. Як ви можете її охарактеризувати?
- Вона почалася, як тільки закінчилася попередня. Влітку кілька політичних сил були дуже активні: вони розвісили купу білбордів по всій країні. Наприкінці літа дві політичні сили почали активну кампанію, мається на увазі Тимошенко зі своїм "новим курсом" і Порошенко з роликами "Армія. Мова. Віра". Також у Аграрної партії знову активна кампанія. Але якогось активного напруження я взагалі не бачу. Інше питання, що в соціології дуже цікаві тенденції видно. Наприклад, є нова тема, яка в Україні ще ніколи не використовувалася. Це така віртуальна політична сила, як "Слуга народу" - вона зайшла і вийшла в деяких областях на перше місце. Тобто Володимир Зеленський як кандидат у президенти і неіснуюча політична сила "Слуга народу" посідають друге місце в країні, і перше місце - у декількох областях. Такого ще не було. І фактично, анонси до наступного сезону "Слуги народу" виходять, як рекламні ролики політичної кампанії. Повністю віртуальна кампанія, яку вони придумали, вони її "ковбасять" на найпопулярнішому каналі "1+1", і виходить, що це дуже сильно впливає на рейтинг.
- Як можна пояснити ці високі рейтинги? Чи могли люди просто "по приколу" голосувати, а не тому, що бачать у них майбутніх політиків?
- Ні, є завжди якась частина людей, яка голосує "по приколу", є - які серйозно. Це все вираховується за допомогою соціології. Завжди є люди, які готові пожартувати, але не всі. Із багатьох причин: по-перше, тому що в країні війна, по-друге, зовсім не просте економічне становище і зовсім не прості тарифи, які незрозуміло як людям виплачувати, тому тут все органічно складається. І якщо дивитися в динаміці ці рейтинги, приблизно зрозуміло, що відбувається, чому одні піднімаються, інші опускаються, це все зрозуміло.
- Але сьогодні соціологія перестала бути наукою, а більше використовується для маніпуляцій, і тут питання - наскільки висока ймовірність того, що ми побачимо дійсно нове обличчя, нового кандидата, крім уже відомих - Тимошенко, Порошенко, Гриценко, тих, кого ми бачимо десятиліттями?
- По-перше, соціологія була наукою і залишається наукою. Є інститути, яким я довіряю і які протягом десятиліть дають правильні результати. Звичайно, є купа всяких агентств і фірм, які намагаються маніпулювати даними, це навіть на телеканали іноді виходить. Але це було в усі кампанії, під час усіх виборів, ще з 1994 року вже намагалися маніпулювати соціологією. Просто, хто розуміє, кому довіряти, той розуміє всі ці тенденції. А нові обличчя не з'являться і не можуть з'явитися з багатьох причин.
- Яка основна?
- Це досвід, мені здається. Тому що фінансування дається тому, хто зможе. І виходить, що відносно нові обличчя, наприклад, навіть Вакарчук і Зеленський у якійсь мірі - нові, але, з іншого боку, розумієш, що вони таки не "вигребуть" цю країну. Тобто потрібно "вигребти" економіку, армію, міжнародні справи. Для цього потрібен дуже серйозний досвід. Наприклад, Вакарчук - певний моральний авторитет, виступає з якоюсь політичною заявою, мовляв, я проголошую 10 пунктів, які потрібні нашій країні, і каже таку фразу: "Я за те, щоб створити антикорупційний суд". І всі розуміють, що якщо йому поставити запитання: "А яка форма антикорупційного суду необхідна?", то він одразу "попливе". І на інші питання - а що з економікою робити, з лісовою промисловістю, з вугільною промисловістю, що робити з армією - так само не зможе чітко відповісти.
- Але, тим не менш, рейтинг партії "Слуга народу" високий...
- Це ж ми дивимося результати виборів, ми дивимося рейтинги, які змінюються. Результати виборів будуть кардинально іншими, тому що ця віртуальна кампанія не передбачає ж того, що Зеленський і Вакарчук готують виборчі комісії. А, наприклад, половина членів виборчих комісій буде від Порошенка, а половина - від Тимошенко. І таких виборчих комісій десь 30 тисяч по всій країні. І захистити цей результат ні Зеленський, ні Вакарчук на зможуть. Більш того, одна з політтехнологій - це фальсифікація за допомогою виборчих комісій, адже у нас величезна кількість неврахованих "мертвих душ". Тобто тут реальний ресурс, який вкидають у момент підрахунку, і цей фактор завжди працював - він працював за часів Ющенка, він працював при Януковичі, він працює зараз. І тому якою б гарною не була по телевізору вся ця історія "Слуги народу", все закінчиться в момент виборів. А зараз, звичайно, це може бути цікаво, і люди вибирають поки телевізор, а не холодильник.
- Петро Порошенко недавно сказав: "Проведені політичні реформи забезпечать ефективні щеплення від використання адміністративного ресурсу на виборах". Чи так це, і на кого сьогодні працює адміністративний ресурс?
- Адміністративний ресурс - це дуже комплексне поняття. Звичайно, частина адміністративного ресурсу - це виборчі комісії, про які я вже сказав. Як на це вплинути? Неможливо. Якщо сам Петро Порошенко довго не міг призначити новий склад Центральної виборчої комісії. Далі - проблема в тому, що прокуратура, СБУ і суди досить щільно працюють з владою. Хоча варто враховувати, що країна вже не та, яка була раніше - вона вільна, є вільні медіа, є націоналісти, але найголовніше - є учасники АТО, тобто люди, яким просто нема чого втрачати, вони можуть прийти і набити морду, і не має значення - кому. І ось це дуже сильно охолоджує запал такого шаленого адмінресурсу.
- Ми бачимо, наприклад, виборчу кампанію Порошенко, - це мова, віра і армія. Тимошенко більше йде до інновацій, до економічного зростання, науки. Які теми сьогодні ближче українцеві?
- Тимошенко йде за принципом "Жити по-новому". Тобто вона програла під час попередньої кампанії, тільки тому що вона цього не сказала, адже Майдан зробив запит на нове, на зміни, і Порошенко зумів, в "Жити по-новому" він зумів потрапити. Тимошенко зробила висновки, і фактично тривалий час із моменту виборів у неї на плакатах, у рекламі й на ефірах не було нікого зі старих людей типу Немирі, Тарасюка, хоча, дуже досвідчених, а всюди - молодь. І зараз, якщо подивитися її плакати, у неї двічі "нове". Тобто вона намагається довести, що вона нова. Але, мені здається, це "в штангу". Хоча, так виходить, що владна команда зараз досить серйозно дискредитована, тому у неї (Тимошенко - Апостроф) рейтинг набагато вище. А ось, "Армія. Мова. Віра" - це дуже глибока тема, вона стосується того, що зробив Порошенко, я думаю, вона геніальна. Тобто це реальна армія і українізація, це отримання томоса. Плюс, він ще не сказав про безвіз, через який він рив землю, так скажемо. І це все працює. Люди кажуть: "О! Так він багато чого зробив!" Вони реально бачать ці зміни.
- Невже, дійсно, для українців це важливіше, ніж цифри за комуналку, можливість подорожувати, забезпечувати свої сім'ї?
- Дуже проста відповідь полягає в тому, що частина людей розуміє, що йде війна. У всіх є комуналка, але деякі віддають 20 тисяч гривень на АТО. Тобто для величезної кількості людей країна має більше значення, ніж власність, у них такі цінності. А ті, яким більш важлива власність, швидше за все, їдуть із цієї країни, тому що, звичайно, економічно тут дуже складно.