RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Політика

Путіну угода не потрібна: чому росіяни б'ють по зернових терміналах

У Кремлі хочуть будь-що знищити українську інфраструктуру

У Кремлі хочуть будь-що знищити українську інфраструктуру Фото:

Понад місяць минуло після виходу Росії з так званої зернової угоди. І вже більше місяця рашистські війська майже щодня планомірно знищують портову інфраструктуру України: б'ють не просто по портах, а вибирають для цілей своїх ракет зернові термінали. Тим часом президент Туреччини Реджеп Ердоган наполегливо домагається зустрічі з Путіним, щоб домовитися про продовження "зернової угоди". Кремль теж, до речі, не проти продовжити цю угоду і вже у вересні Ердоган, можливо, приїде на килим до Путіна в Сочі. Для чого, ніби готуючись до продовження "зернової угоди", Путін знищує зернові термінали України, читайте у матеріалі "Апострофа".

17 липня Російська Федерація в односторонньому порядку вийшла із зернової угоди, в рамках якої Україна експортувала зерно Чорним морем. Майже відразу після цього, російські ракети почали прилітати по зернових терміналах наших чорноморських портів. Внаслідок однієї з таких атак було знищено 60 тисяч тонн зерна. Ракетні атаки окупантів продовжувалися і надалі, поширившись на інші зернові термінали.

Тим часом, майже відразу після відмови Росії від зернової угоди, президент Туреччини Ердоган заявив, що провів телефонну розмову з Путіним і вони домовилися про візит Путіна до Туреччини, а також обговорили "зернову угоду". Ердоган зазначив, що довготривале припинення Чорноморської ініціативи не приносить нікому користі, і найбільше постраждають країни, які потребують зерна і мають низькі доходи. Турецький президент чекав у себе Путіна у другій половині серпня.

Але ближче до другої половини серпня з Кремля прийшла звістка, що Путін до Ердогана їхати відмовляється. Але президента Туреччини це не збентежило і не образило: слідуючи ісламській легенді про гору і Магомета, він вирішив їхати до Москви сам і домовлятися про продовження Чорноморської ініціативи.

Читайте: Місяць без "зернової угоди": як Україна та союзники втирають ніс Росії

Як пише турецьке видання Yeni Şafak з посиланням на інформацію, отриману з президентських джерел, Туреччина не вважає за прийнятний новий маршрут "коридору" без участі Росії, як того добивається Україна. І в Анкарі вважають, що "точку згоди ще можна знайти".

Але тут постає проблема. Поки Ердоган шукатиме "точку згоди" (і за інформацією російських ЗМІ, вже 4 вересня він вирушить до Сочі на зустріч із Путіним), у нас не залишиться зернових терміналів і участь у Чорноморській ініціативі опиниться під великим питанням.

"Я думаю, що Путіну зернова угода взагалі не потрібна, - каже в коментарі "Апострофу" політичний експерт-міжнародник Володимир Воля, - Для Путіна зараз головне війна. Він у неї поринув з головою, а тим більше зараз, коли ЗСУ ведуть активний наступ на південному напрямку. Для Путіна зараз головне не зернова угода, а утримання сухопутного коридору до Криму. До речі, він тому й не поїхав до Ердогана".

За словами експерта, ситуація для Путіна нагадує дві шальки терезів. "На одній чаші "зернова угода", від якої залежать його відносини з партнерами, наприклад з Китаєм, Туреччиною або Саудівською Аравією, а на іншій – можливий вихід ЗСУ до Азовського моря. Тому він віддає перевагу іншій чаші", - зазначив Володимир Воля.

"Знищуючи нашу портову інфраструктуру, Путін хоче залишитися монопольним постачальником сільгосппродукції у світі, - каже у коментарі "Апострофу" глава програми з безпеки Центру Разумкова Михайло Пашков, - Ракетними ударами по зернових терміналах Путін хоче максимально обмежити Україну в можливості відправляти своє зерно на експорт через що впадуть доходи бюджету".

У Путіна, як зауважив Пашков, є свій план вивезення зерна, про який він повідомив на форумі з лідерами африканських країн, і України у його планах немає.

На думку обох експертів, Україна має робити все можливе, щоб так звана зернова угода продовжилася без Росії.

"Нам потрібно вести переговори на всіх рівнях і шукати можливі шляхи транспортування зерна, - каже Михайло Пашков, - Наприклад, свої порти для цього пропонують Румунія та Хорватія. Є сухопутні шляхи. Так, тут є проблеми з логістикою. Але вони вирішуються".

Як зазначає Михайло Пашков, блокування Путіним зернового коридору було обговорено і на першому засіданні ради Україна-НАТО.

"Тут слід пам'ятати, що Україна не укладала жодних договорів із Росією в рамках Чорноморської ініціативи. Ми підписували угоду з Туреччиною та ООН", - каже Пашков.

"Російські війська й надалі продовжуватимуть знищувати наші зернові термінали, а тому крім нас самих їх ніхто не захистить, - зауважив Володимир Воля, - Нам потрібні системи ППО, які можуть надати західні союзники".

Про те, що Ердогану вдасться домовитися з Путіним про продовження зернової угоди за участю України, експерт ставиться скептично.

"Ердоган відіграє роль великого переговорника, але насправді він таким не є. Якщо навіть президент Туреччини і поїде до Москви, в чому я сумніваюся, то йому, на мою думку, навряд чи вдасться домовитися про продовження зернових угод. Вони можуть домовитися з Путіним лише про те, що Росія возитиме своє зерно та зерно, вкрадене в Україні через турецькі порти", - резюмував Володимир Воля.

До речі, військово-політичний оглядач групи "Інформаційний спротив" Олександр Коваленко на своїй сторінці у Facebook повідомив, що турецькі кораблі вивозять із тимчасово окупованого Криму крадене українське зерно.

"Турецький балкер Sword Lion здійснював перевалку з корабля на корабель 4 та 12 липня, після чого 29 липня пройшов через Босфор у бік Середземного моря на Хайфу", - написав Коваленко.

Утім, на даний момент росіяни мають серйозні проблеми з транспортуванням вантажів зі своїх портів, що також б'є їхньою економікою.

Зокрема, як повідомляє Bloomberg, експорт російської нафти Чорним морем виявився практично паралізований невдовзі після того, як морські дрони атакували Новоросійськ. За тиждень із 14 по 20 серпня з найбільшого чорноморського порту РФ вийшов лише один танкер, а обсяги експорту впали до 100 тисяч барелів на день – мінімуму з початку нападу Росії.

Читайте також: Більше не бензоколонка? Чому в Росії не вистачає палива

Читайте також

Новини партнерів