На Всесвітньому економічному форумі в Давосі, за даними ЗМІ, президент Петро Порошенко начебто погодився виконати умови для отримання нового траншу від МВФ - зокрема змінити законопроект про створення антикорупційного суду, який викликав серйозне невдоволення західних партнерів України. Незадовго до того з різкою критикою офіційного Києва виступив колишній віце-президент США Джо Байден, згадавши передусім українську корупцію. Експерт фонду "Майдан закордонних справ" Олександр Хара розповів "Апострофу", чим Україні загрожує подальше ігнорування владою взятих на себе міжнародних зобов'язань.
Західні країни мають підстави для хвилювання і закликів до здорового глузду на адресу української влади - таких, як з боку пана Байдена, який хоч і не є чинним американським політиком, але однозначно знаходиться в темі та розуміє, що відбувається в Україні. По-друге, звичайно, до нього як не лише колишнього віце-президента, але й провідного американського політика, дослухаються зараз і в Конгресі США.
Тут інтереси українського суспільства абсолютно чітко співпадають з тим, що озвучив Байден. Не завжди так буває, але тут сто відсотків. Суспільство розуміє, що корупція – це велика проблема. Абсолютно чітко видно громадянам, що так звана боротьба [з корупцією] або не йде, або її результати просто настільки непомітні, що немає про що казати. Тим більше немає окремої незалежної системи, що працювала би як годинник.
Як громадянин я погоджуюся, що тиск громадянського суспільства і західних партнерів України, в тому числі через механізми можливого призупинення безвізу чи фінансування міжнародними фінансовими організаціями, має спрацювати. Коли [держсекретар США] Рекс Тіллерсон був в Україні, то сказав: навіщо боротися за тіло України на Донбасі, коли вона помирає від корупції? Це квінтесенція того, що відбувається. Як громадянину мені неприємно, що це кажуть іноземні партнери, і що намагаються тиснути. Але які інші варіанти впливу на владу, щоб вона виконала, по-перше, ті зобов'язання, які взяла на себе на Майдані, і, по-друге, ті міжнародні зобов'язання, під які дається допомога і під які ставляться до цієї влади позитивно у Вашингтоні і Європі?
Серед умов надання безвізу були верховенство права та боротьба з корупцією. А оскільки корупція є тотальною, це становить небезпеку не лише для України, а й для європейських партнерів: якщо можна продати паспорти, змінити якусь інформацію… Корупція стає загрозою національній безпеці – як України, так і інших країн.
Тому цей тиск абсолютно обґрунтований, і він, звичайно, буде посилюватися. Єдине, що є небезпека з тим самим безвізом: якщо його призупинять, це буде не лише руйнівним ударом по репутації президента, яка й так не дуже хороша, це може бути ударом і по самій ідеї європейської інтеграції. Це, звичайно, негатив. В європейських структурах це розуміють і тому намагаються діяти обережно.
Найголовнішою є яка проблема? Є ціннісна несумісність української політичної еліти, що зараз керує нами, з українським суспільством і західними суспільствами. Це перший момент. Другий – вони діють тим способом, яким вміють, тобто корупційним. Тому будь-яка боротьба з корупцією, навіть невеличкий крок, позбавляє їх фінансових ресурсів і влади, яку вони зараз мають. І тому є такий спротив і депутатського корпусу, і президента, який лише під тиском вирішив змінити свою позицію та погодився, що в судовій гілці влади потрібна окрема структура, яка займатиметься винятково корупцією. Це просто показники тотального спротиву системи.
Читайте також: П'ять вимог до України: заради чого в Порошенка поставили під загрозу дуже важливий кредит
Я б не приймав слова президента за чисту монету, допоки він не виступить у Верховній Раді або не зробить заяву, допоки не внесе такий законопроект (про антикорупційний суд, - "Апостроф"), який задовольнятиме експертну спільноту і наших міжнародних партнерів. Це політична відповідальність президента – взяти на щит такий проект закону і пробивати його через парламент, як він ламав Верховну Раду, коли позаминулого року намагався внести зміни до Конституції і коли відбувся теракт, трагедія на Площі Конституції (під час якої загинули чотири бійці Нацгвардії, - "Апостроф"); як він це робив із законом про продовження цього "особливого статусу" (окупованого Донбасу, - "Апостроф"). Коли в президента є потреба щось зробити, він знаходить підхід до тонкої душі депутатів.
Корупція, як я вже казав, це не просто економічна проблема – це питання національної безпеки, оскільки через корупційні схеми Кремль частково керує і нашою економікою, і парламентом, бо є олігархат, який зав'язаний на Росії. З цим можна боротися лише тоді, коли буде відбудований механізм, а його не дають можливості створити. Відповідно, ми можемо зробити висновок, в чиїх інтересах працюють ті, хто ставить палки в колеса цій реформі. А без цих кроків тиск Заходу буде, безумовно, зростати. Ми все одно дуже сильно залежимо від фінансової допомоги МВФ, Світового банку, європейських структур, уряду США та європейських країн, тому вони, звичайно, мають важелі впливу, які вони можуть задіяти та які можуть боляче вдарити по нашій політичній еліті. Але зачеплять, на жаль, й усіх громадян України, оскільки це пов'язано з роботою економіки.