Ранок п'ятниці, 29 травня, для жителів Броварів почалося зі стрілянини. На вулицях міста сталася перестрілка за участю близько сотні осіб, які займаються пасажирськими перевезеннями, три людини отримали поранення. "Апостроф" розбирався, чому після карантину почалася війна перевізників та хто став істинним винуватцем стрільби.
Поліція проти чиновників
Ситуація в Броварах на Торгмаші змусила згадати лихі 90-ті. Близько сотні людей влаштували стрілянину. Правоохоронці затримали 10 осіб, у яких вилучили значну кількість мисливської та травматичної вогнепальної зброї. Головним спікером з даної теми виступив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, який в своєму блозі "перевів стрілки" на місцеву владу, звинувативши її в тому, що сталося. "Перестрілка вранці в Броварах - відгомін корупції визначення квот перевізників, залучення банд в боротьбі за маршрути перевезень. Виконавчі органи Києва та області зобов'язані - у вас... прогнило", - написав Аваков.
Правда, пізніше, вже під час зустрічі з президентом Володимиром Зеленським, глава МВС виправдовувався, пояснюючи, чому поліції не було на місці стрілянини, і як правоохоронні органи допустили підвезення "тітушок", багато з яких, як виявилося, приїхали в Бровари зі зброєю з Вінницької області. "Це була несподівана ситуація... Кваліфіковано, що це звозять звичайних працівників, водіїв. Ми хочемо закінчити зараз операцію, і у мене є велике питання до броварської поліції", - досить плутано сказав Аваков, відповідаючи на питання Зеленського щодо бездіяльності МВС.
У цілому, різкий ранковий "наїзд" Авакова на владу Київської області, хоч і має під собою обґрунтування, але жодним чином не скасовує той факт, що "прогнило" не тільки в столичному регіоні, але й в системі правоохоронних органів. Адже буквально пару днів в Київській області - в Кагарлику - відбулася не менш шокуюча історія, в результаті якої були заарештовані поліцейські за підозрою в згвалтуванні, тортурах та побитті 26-річної жінки, яку викликали у відділення поліції в якості свідка.
Утім, про цю історію Аваков і Зеленський чомусь - в усякому разі публічно - говорити не стали. Отже міністр в своєму оці колоди не побачив.
Прогнилий конкурс в обладміністрації
Варто відзначити, що розбірки з використанням вогнепальної зброї в столичному регіоні сталися після трьох місяців карантину, коли транспортні підприємства простоювали. Дозвіл на виїзд і початок роботи отримали тільки ліцензовані перевізники. І тут варто сфокусуватися навіть не на те, що на маршрути вийшли люди, які не захотіли отримувати ліцензії, а в самій процедурі конкурсу.
Справа в тому, що для допуску компанії-перевізника на маршрути необхідно виграти конкурс, який регулярно проводить Київська обласна державна адміністрація. Конкурс регулюється законодавством України і внутрішніми документами КОДА.
Основну законодавчу базу надає постанову Кабміну №1081 від грудня 2008 року, якою затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Цей документ позначає, хто і коли повинен організовувати конкурс, основи формування конкурсного комітету та критерії відбору. Схема відбору - абсолютно керована: загальний список всіх учасників практично недоступний. Якщо на конкурс подався один перевізник - він автоматично стає переможцем. Якщо більше - проходить кастинг на "Кращі умови", критерії якого необ'єктивні і приймаються конкурсним комітетом на закритому засіданні з закритим протоколом. Нерідко два перевізника домовляються про розподіл маршрутів, тоді засідання комітету проходить в автоматичному режимі, без голосування.
"Найчастіше конкурси проходять тільки на папері. Перевізники, які роками експлуатують маршрути на транспортних одиницях низької якості, взагалі не відповідають нормам, просто домовляються між собою. Цей маршрут - мені, а два менш прибуткових - тобі. І на умовах повної монополізації заходять без реального конкурсу. Спроби залучити галузь до аудиту і прозорим тендером завжди закінчуються дзвінком зверху", - розповів в коментарі "Апострофу" співробітник управління інфраструктури КОДА.
Найбільш "жирні" маршрути - з міст-супутників до Києва, які забезпечують пасажиропотік до 400 тисяч людей на добу. Саме за них і починається основна боротьба. На даний момент КОДА регулює 512 маршрутів по всій області, з них 400 заїжджають в столицю.
Показово, що у відкритому реєстрі судових даних на даний момент 80 відкритих проваджень з вимогами скасувати результати конкурсів саме по Київській області від різних перевізників. Майже всі вони сформульовані як "визнати протизаконним і скасувати рішення, прийняте з порушенням норм законодавства".
Карантин не тільки скасував перевезення, він ще й переніс проведення конкурсів (згідно з інформацією на сайті КОДА), тому навіть за великим бажанням перевізники не змогли б легалізувати свою роботу.
Хто винен насправді
"Ситуація з нелегальними перевезеннями в Київській області зріла роками. Борюся з цією проблемою з перших днів своєї роботи в КОДА. Упевнений, що сьогоднішній інцидент відіб'є будь-які негативні аргументи опонентів побудови прозорої системи пасажирських перевезень в області. І правоохоронці припинять корупційні схеми в цій області ", - зазначив в.о. голови КОДА Василь Володін.
Володін, до слова, обіймав посаду відповідального за управління інфраструктури заступника голови КОДА ще з грудня 2019 року, але мабуть, півроку чиновнику не вистачило для вирішення або хоча б звернення уваги на цю проблему.
Мер Броварів Ігор Сапожко також звинуватив керівництво КОДА.
"Вважаю, що через відсутність діалогу між місцевими органами влади та обласною адміністрацією, ситуація загострювалася кожен день", - зазначив Сапожко. Він роз'яснив, що за рішенням конкурсної комісії КОДА в Бровари на існуючий маршрут зайшла нова компанія. За його словами, всі міжміські маршрути затверджує Київська обладміністрація. Він повідомив, що мерія неодноразово зверталася до керівництва області щодо затвердження нового маршруту, але всі звернення були проігноровані. За словами Сапожка, замість того, щоб вирішувати питання, обласна адміністрація створила і затвердила інший маршрут, який повністю дублює вже діючий, це і могло привести до конфліктів між перевізниками.
Утім, в цій історії знову не обійшлося без "поліцейського" сліду. "Одна зі сторін конфлікту сьогодні в Броварах - транспортна компанія ПП "А.Т.Н.", активно заходить на ринок пасажирських перевезень в різних районах. Такими методами. Випадок цей вже далеко не перший і, напевно, не останній", - сказав відомий активіст Роман Синіцин, зазначивши, що дана компанія нібито належить Олегу Поліщуку - зятю екс-заступник міністра внутрішніх справ Сергія Чеботаря, якого пов'язують з Арсеном Аваковим. "Ще до цього, Чеботар - фігурант плівок про "рюкзаки Авакова", де він у власному кабінеті на Богомольця планує і реалізує злочинну схему по розкраданню бюджетних коштів в інтересах сина Авакова", - зазначив Синіцин. Офіційна позиція від МВС щодо даної інформації на момент виходу матеріалу була відсутня.
"Питання корупції під час призначення переможців усіх цих конкурсів мало бути вирішене ще давно. Замість прозорих і адекватних тендерів влада вирішує то скасувати маршрутки, то закриває очі на це взагалі. І така ситуація по всій країні", - зазначив в коментарі "Апострофу" екс-голова Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті Валерій Черненко.
Питання переділу ринку з маршрутками стосується не тільки правоохоронців та органів влади, а й вимагає глобального перегляду законодавчої бази. Чи знають жителі Київської області, заходячи в "убиту" маршрутку, що вона "відповідає екологічним вимогам"? Чи знає водій маршрутки, що за правилами він повинен отримати ліцензію і встановити систему GPS? Навряд чи…