Мер Києва Віталій Кличко повідомив про перший етап ослаблення карантину в столиці, який почнеться вже 12 травня. Він схожий на урядовий план поетапного виходу з карантину, який може розпочатися після 11 травня. Ані в Києві, ані загалом в Україні перший етап не передбачає відновлення руху громадського транспорту, яке може відбутися лише в останню чергу. "Апостроф" розбирався, чим загрожують такі наслідки для населення і коли нарешті українці зможуть безперешкодно користуватися громадським транспортом, аби хоча б їздити на роботу.
План виходу з карантину
Про поетапне послаблення карантинних заходів в столиці, мер Києва Віталій Кличко повідомив 28 квітня. За його словами, перший етап почнеться вже 12 травня. За умов дотримання низки обмежень, київська влада дозволить гуляти в парках, користуватися послугами перукарень та салонів краси, торгувати непродовольчими товарами, запустити роботу кав'ярень та ресторанів (на винос) і міських ринків. Також запуститься робота нотаріусів та адвокатів. Запропоновані заходи багато в чому повторюють урядовий план виходу з карантину, представлений 24 квітня. Але в жодному випадку відновлення роботи громадського транспорту поки що не передбачається. Кабмін взагалі планує дозволити це на останньому - п'ятому етапі виходу з карантину.
В обох випадках така послідовність дій нівелює абсолютно всі попередні послаблення. Адже доїхати до роботи або університету при відсутності особистого транспорту буде фактично неможливо.
"Не у всіх українців є власний автотранспорт. Якщо людина працює в університеті за 5-6 тисяч гривень, то всю зарплату буде витрачати на таксі. Без відновлення руху громадського транспорту інші плани будуть безглуздими для 50-60% українців. Метро відкриється не раніше червня, а грошей у людей немає вже зараз", - зазначив в коментарі "Апострофу" експерт Українського інституту політики Микола Спиридонов.
Відновлення роботи метрополітену стало основною вимогою жителів двох найбільших міст України - Києва та Харкова. Для Дніпра, де функціонує одна гілка "підземки" з 6 станцій, це питання не таке важливе. Нардеп Олексій Гончаренко, "перейнявшись" проблемами громадян, навіть звернувся до суду на Кабмін через закриття метро в найбільших містах України. Мер Києва Віталій Кличко зазначив, що метро в столиці відкриється за рішенням уряду. Проте, за інформацією "Апострофа", в мерії мають намір ініціювати звернення до уряду, аби той дозволив відкриття метрополітену вже в середині травня. "Це дасть змогу Кличку заробити електоральні бали перед місцевими виборами, які пройдуть восени. Адже кияни дуже болісно ставляться до того, що метро не працює", - розповіли "Апострофу" в КМДА.
У цілому, експерти прогнозують подальші проблеми з громадським транспортом і транспортною логістикою в містах, яку викличе карантин. Зокрема, як розповів нашому виданню лікар-інфекціоніст, імунолог Ігор Марков, процес запуску транспорту може затягнутися до середини літа.
Кияни чекають на зупинці громадського транспорту
На думку експертів, це може знищити систему громадського транспорту в Україні. "Карантин, заблокувавши громадський транспорт, повністю перетворив його на спецперевезення. І це дуже поганий сигнал для людей, адже основним засобом пересування став автомобіль. У майбутньому нам це сильно відгукнеться. Після карантину я не уявляю, як вмовити людей зробити місто орієнтованим на громадський транспорт та відмовитися від автомобіля. Після карантину висока ймовірність інвестицій в особисті автомобілі, люди будуть купувати їх активніше. В інших країнах, наприклад, в США, навпаки збільшують кількість одиниць громадського транспорту, навіть робили його безкоштовним. Наш уряд живе на іншій планеті, вони відкривають театри і салони краси, не розуміючи, що люди до них не доїдуть. Ніхто з тих, хто приймав це рішення, не їздить на громадському транспорті і не розуміє, що для людей це єдина транспортна можливість", - зазначив в коментарі "Апострофу" експерт з міської логістиці Дмитро Беспалов.
Початок повноцінної роботи громадського транспорту передбачається одночасно з комунальним, але міжміські перевезення можуть початися трохи раніше. Однак, на думку приватників, відразу забезпечити пасажирські перевезення в повному обсязі буде проблематично.
"Влада ніяк з нами не консультується і не допомагає. Компанії зараз самостійно вирішують питання з банками щодо кредитних канікул, підприємства стоять на 100%. Ми розмовляли з КМДА, в разі, якщо дозволять виходити на маршрути вже наступного дня, то ми зможемо забезпечити тільки 50% транспорту. Плюс, більше 80% водіїв у нас іногородні, і якщо вони не зможуть дістатися на роботу, то автобуси не вийдуть на маршрути", - повідомив в коментарі "Апострофу" директор компанії з пасажирських перевезень "Трансгруп" Володимир Назаренко.
У відпустку на поїзді або літаку
Однак ситуація стрімко змінюється. І в уряді навіть роблять акуратні припущення щодо можливості запуску транспорту раніше призначених термінів. Це питання хвилює багатьох і в контексті майбутнього літа - часу відпусток.
"Ми плануємо 12 травня відновлювати активність в містах, приміське, міжміське сполучення. Це все стосується автобусних та залізничних перевезень. Але багато що залежить від того, які показники по поширенню вірусу ми будемо мати до 12 травня. Надалі плануємо і авіасполучення", - повідомив міністр інфраструктури Владислав Криклій.
При цьому Криклій підкреслив, що напевно будуть стримуючі рішення і обмеження: маски, термоскрінінг, де це можливо, в міському транспорті можна буде використовувати тільки сидячі місця. Остаточне рішення буде ухвалено на початку травня.
"Укрзалізниця", як монополіст залізничних перевезень в Україні, поки не коментує ситуацію, посилаючись на розпорядження уряду, проте в прес-службі "Апостроф" запевнили, що підприємство повністю готове відновити роботу.
Поки вокзал "Київ пасажирський" закритий на карантин
Про авіаперевезеннях уряд висловлюється ще більш обережно. Криклій заявив, що літаки зможуть полетіти в інші країни лише в другій половині теплого сезону за умови поліпшення статистики одужання від коронавірусу.
Додаткові заходи безпеки можуть бути прийняті в перших авіарейсах: наприклад, є ідея залишати середні сидіння порожніми. Це позначиться на ціні авіаквитків. Більше того, світові лідери авіаперевезень не згодні з українським урядом. Наприклад, авіакомпанія-лоукостер Ryanair не бажає залишати третину сидінь літака порожніми для збільшення соціальної відстані між пасажирами. За словами гендиректора компанії Майкла О'Лірі, такі заходи не є ефективними, оскільки не забезпечують рекомендованої відстані в два метри.
"Як тільки ми почнемо літати, у нас звичайно будуть нові розпродажі. Квитки по € 9,99, € 4,99, € 1,99 або навіть € 0,99 центів - нам фактично байдуже - наша мета в короткостроковій перспективі не заробити гроші, а повернути своїх пілотів і бортпровідників до роботи, а літаки в повітря", - повідомив він.
Питання полягає в основному в тому, що українцям особливо і летіти то нікуди. Адже Європа і її основні туристичні центри залишаться закритими до середини літа. В ЄС хочуть діяти поетапно і спочатку зняти обмеження на подорожі всередині Шенгену, а вже потім - відновити допуск іноземців.
"Відкриття кордонів - це питання довгострокове", - заявила тиждень тому президент Єврокомісії Урсула фон дер Ляйен, представляючи стратегію подальших дій. Згідно з цим документом, "відкриття зовнішніх кордонів і доступ не громадян Євросоюзу має відбутися в другій фазі" (час початку якого не визначено) і "має брати до уваги поширення вірусу за межами ЄС".
Як розповів "Апострофу" голова Української асоціації туроператорів Ігор Голубаха, відпочивати українці, швидше за все, цього літа будуть виключно в Україні. "Ми очікуємо найближчим часом відкриття внутрішнього сполучення. Якщо карантин дійсно знімуть 12 травня, то внутрішні поїздки будуть доступні. Про поїздки за кордон говорити поки рано. Буквально вчора була зустріч міністрів туризму європейських держав, але ніякої конкретики представлено не було. Однак всі європейські країни мають намір підтримувати туристичну галузь, і кожна країна робитиме все можливе для відновлення туризму. Проте, необхідно пам'ятати, що країни будуть захищати себе в першу чергу. І після закінчення витку хвороби, в першу чергу, вони відкриють туризм для своїх громадян та громадян ЄС".
А тому відпустку в теплих краях українці зможуть планувати тільки ближче до осені. Але, як відзначають експерти, складно планувати відпустку, якщо не можна дістатися до роботи, аби на неї заробити...