Повномасштабне вторгнення Росії, очевидно, поставило собі на меті знищення українців як нації. Тому й не дивно, що окупанти завдають ударів не тільки по енергетичній інфраструктурі країни, але й намагаються знищити культурну спадщину України, бо ж саме з культурної ідентифікації починається ідентифікація національна. Так, за даними Міністерства культури, руйнувань зазнало близько тисячі обʼєктів культурної інфраструктури. Проте культурне поле нації це не міст чи будівля - його не зруйнуєш бомбами чи ракетами, адже сам постріл вже породжує нові наративи, сенси, та символи. Такі новітні сенси спробували віднайти автори арт-проекту "Велика сімка 2.0", який 3 листопада був презентований в столичному Національному музеї Тараса Шевченко. На відкритті виставки побував і "Апостроф".
Ще в 2020 році журнал "Новое время" ініціював рейтинг "Топ-100 великих українців" - від Київської Русі до наших часів. Рейтинг сформували 100 авторитетних українців сучасності, такі як Сергій Жадан, Юрій Андрухович, Владислав Троїцький. В списку топ-100 опинилося сім художників: Анатолій Криволап, Михайло Бойчук, Казимир Малевич, Георгій Нарбут, Олександр Архипенко, Марія Примаченко і Тарас Шевченко. Саме тоді відомий український галерист Юрій Комельков створив арт-проект "Велика сімка", в рамках якого були зібрані в одній експозиції роботи видатних художників країни.
"Перший проект "Велика сімка" був дуже успішний. На нього звернули увагу, і навіть деякі країни хотіли його імпортувати. Але почалася війна, все було призупинено", - пояснює "Апострофу" Комельков.
Однак буремні події великої війни стали поштовхом для того, щоб переосмислити творчий спадок українських художників в новій інтериретації.
"Пройшло десь півроку, я познайомився з волонтерським фондом "Сучасна Україна" і вони захотіли зробити мистецький тур, щоб показати українську культуру", - пояснює Комельков.
Так і народився проект "Велика сімка 2.0", що був реалізований спільно з благодійним фондом "Сучасна Україна".
"3 культурної спадщиною героїв цього проекту сталося багато змін. Наприклад, весь світ облетіли фото розстріляної скульптури Тараса Шевченка з Бородянки. На окупованій території купа памʼятників Шевченко були зруйновані або скинуті. Або спадщина Марії Примаченко. Повністю зруйнований був її музей в Іванківському району Київської області. Анатолій Криволап - один з найуспішніших художників України. Він 6 років розписує церкву в Київській області в селі Липівка. Розписи майже всі було закінчено, але село було окуповано. Церква використовувалася як бомбосховище для сільських дітей, а потім почалися запеклі бої і церква була обстріляна, постраждали розписи. Михайло Бойчук - відомий український авангардист. Він і його учні були розстріляні радянською владою в 30-х роках, та і взагалі сотні всесвітньо відомих українських діячів мистецтва були тоді розстріляні або репресовані. Той період назвали "Розстріляне відродження". Я вважаю, що сьогодні настав інший період в українській культурі: "Розстріляне відродження 2.0", коли знищують не тільки людей, але й культурну інфраструктуру, спадщину. Розграбовуються музеї, знищуються театри", - пояснює Комельков.
До оновленої експозиції увійшли роботи Марії Примаченко з серії "Людям на радість", присвячені темі війни та миру, знамените полотно Шевченка "Катерина", автопортрет Казимира Малевича, фотодокази розстрілу церкви в селі Липівка фрагменти зруйнованих розписів та триптих Анатолія Криволана "Спалахи", розстріляна скульптура Шевченка з села Бородянка, а також багато інших робіт українських митців.
За словами наукового консультанта проекту Наталі Кривди, головна цінність експозиції полягає в тому, що завдяки візуальним образам кожен українець може влучніше ідентифікувати себе.
"Винищення культурних цінностей - це винищення нації. Етнічність - лише частина ідентичності. Не кров поєднує нас з вами, а цінності. Давайте поставимо питання: коли ми говоримо про себе "я - українка, я - українець", чим ми наповнюємо це понягтя? Як візуалізуємо, якими текстами, фразами наповнюємо нашу українськість? Внесок в цей символічний капітал і робить ця виставка. Це можливість для всіх нас наповнити свою українськість символами, цінностями, візуальними образами", - каже Наталя Кривда.
В столичному музеї Тараса Шевченка виставка триватиме до 13 листопада, а далі запланований тур проекту Європою.
"Є плани її показати в 22 країнах світу, є домовленості з МЗС, визначені перші столиці: Варшава, Лондон, Брюссель, Прага. Тобто це ті країни, які надають значну допомогу Україні. Так, наступний рік буде складний для реалізації такого проекту, але будемо намагатись. Це не просто проект про українську культуру, а проект про найвидатніших художників України з часів Київської Русі", - відзначає Юрій Комельков.
"10 жовтня ми всі памʼятаємо обстріли столиці: зруйновані наші основні підвалини культури, освіти, історії, і продовжується знищення і надалі. Тому наша мета - обʼєднати велику сімку наших митців художників. Ми зробимо все для того, щоб "Велику сімку 2.0" ми змогли реалізувати в країнах Європи та світу. Ми прагнемо перетворити Україну на потужний бренд, який буде в авангарді світу: від питань миру до мистецтва та культури", - додав президент благодійного фонду "Сучасна Україна" Володимир Гавриш.
"До 24 лютого ми жили в світі, де, нажаль, наша класика і ми самі не були нам цікаві. Ми самі її знали дуже погано, і, відповідно, наша культурна спадщина була річчю в собі. Але зараз наші воїни, та весь наш народ. наповнюють цей проект новою історією. Наша спадщина і історія стають цікавими для нас, а тому обовʼязково стане цікава світові. Час прийшов", - резюмував директор музею Шевченка Дмитро Стус.