Радник голови Київської міської державної адміністрації Максим Бахматов недавно анонсував концепцію боротьби із завантаженістю центра міста і автомобільними заторами. Один з варіантів - спеціально завищити вартість парковки в столиці, а також обмежити в'їзд в центр міста. "Апостроф" розбирався, які ще є варіанти звільнення столиці від виснажливих пробок.
Масштаби проблеми
Київська влада намагається вирішити проблему міських пробок. Один з варіантів - це впорядкувати систему паркування автомобілів на вулицях столиці. Адже в коментарях у соціальних мережах кияни масово скаржаться на відсутність паркувальних місць у центрі міста.
За даними Міністерства внутрішніх справ, за 11 місяців 2019 року в Києві було зареєстровано 147 094 транспортних засобів. В 2018 році в Києві зареєстрували 114 325 автомобілів, а в 2017 році - 167 202 автомобіля
Комунальне підприємство "Київтранспарксервіс", єдиний муніципальний оператор паркувальних місць, в коментарі "Апострофу" повідомило, що за КП закріплено 1019 паркувальних майданчиків на 49 795 місць. Це офіційні парковки з паркоматами, не рахуючи приватних паркувальних майданчиків біля кожного великого торгового або бізнес-центрів. Ціни на паркування від міськадміністрації закріплені ще в 2013 році та становлять від 5 до 10 гривень за годину. Тарифи на паркування в історичному центрі є найвищими: Європейська площа, вулиці Михайлівська, Велика Житомирська, Володимирська, Червоноармійська, Басейна, Льва Толстого та інші обійдуться в 10 гривень на годину. 7 гривень за годину коштує стоянка на вулицях Подолу, в районі Шулявки та Набережній. Найнижчі тарифи - у решті міста за межами центральних районів - по 5 гривень за годину.
На приватних парковках біля торгових центрів ціни стартують від 15 до 50 гривень за годину.
Тобто, якщо кожен десятий автомобіліст Києва приїде на роботу в центр, то в місті почнеться транспортний колапс. Так, власне, дуже часто і відбувається. Тому кияни змушені залишати транспортні засоби на узбіччі, ускладнюючи рух громадського та комунального транспорту, а також пішоходам. Ще третина автомобілістів вважають за краще заощадити 80 гривень в день та кидають автомобіль в будь-якому місці - дуже часто на газонах, дитячих майданчиках або на вузьких тротуарах.
Парковка в смартфоні
Ідеї, як привести до ладу систему паркування в місті пропонуються в КМДА вже не перший рік. У 2017 році Всесвітній банк надав Києву рекомендації з розробки транспортної концепції. Одна з ключових рекомендацій - це розвантаження центру міста. Робоча група з київських фахівців провела дослідження, в якому з'ясувала, що 5-6 "розвантажувальних" терміналів для автомобілістів неподалік кінцевих станцій метро здатні зменшити транспортний потік в центрі на 40%. Тобто, жителі спальних районів зможуть залишити свій автомобіль та дістатися до центру на громадському транспорті.
Однак станом на кінець 2019 року на балансі міста немає перехоплюючих паркінгів.
У відповідь на запит "Апострофа", в КП "Київтранспарксервіс" повідомили, що в місті постійно ведеться пошук земельних ділянок для будівництва таких об'єктів. При цьому земельні ділянки, які можна використовувати для перехоплюючих паркінгів, "з об'єктивних причин" на сьогодні відсутні. "Київтранспарксервіс" пояснює це проблемами з рішенням майново-правових питань, а також відсутністю детальних планів територій.
Крім того, в 2020 році Київ планує ввести автоматизовану систему контролю оплати за паркування та перейти на автоматизовану фіксацію правопорушень. Зокрема, за даними ЗМІ, у лютому 2020 року в столиці стартує пілотний проект ізраїльської системи паркування (MPS Park). У неї буде функція визначення вільного місця та оплати через спеціальний додаток в мобільному телефоні. За допомогою цього ж додатка можна знайти собі вільне місце на стоянці, а також оплатити послуги. Крім Ізраїлю, система MPS Park працює в 50 містах США.
Залиш машину, йди пішки
Радник голови Київської міської державної адміністрації Максим Бахматов недавно анонсував ще одну концепцію боротьби з завантаженістю центру міста. В коментарі "Апострофу" він повідомив, що доволі реальним механізмом зменшення автопотоку на столичних вулицях може стати спеціально завищена вартість паркування в центрі столиці.
"Проїзд центральними вулицями центру Києва слід жорстко обмежити. Такими механізмами може стати платний в'їзд, а також висока вартість паркування", - сказав він. За його словами паркування в центрі має коштувати 2-5 євро за годину. Для порівняння, середній годинний тариф паркування в центрі Нью-Йорка становить $27.
Автомобільне спільнота в цілому ініціативу пана Бахматова підтримує, однак вважає, що такі ідеї повинні заходити плавно і поступово. У коментарі "Апострофу" керівник громадської організації "Київ автомобільний" Олексій Мкртчян висловив думку, що подібне рішення може стати актуальним в майбутньому.
"Можна зробити платний в'їзд в центр міста або підвищити вартість паркування як в великих містах Європи, оскільки ми розуміємо, що місць не вистачає, а побудувати парковки в центрі складно. Передусім необхідно змінити свідомість водіїв. Коли водій буде розуміти, що його неправильно припаркований автомобіль прибере евакуатор, то він не стане кидати машину будь-де, а припаркує на дозволеному місці", - сказав він.