RU  UA

Пʼятниця, 27 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.55

Новини

26 грудня

Всі новини

Морський коридор допоміг відновити довоєнні обсяги експорту: як Україна під час війни зробила неможливе

Росія усвідомлює важливість аграрного сектора для економіки України, тому прагне завдати максимальної шкоди, знищуючи зерносховища та іншу вітчизняну сільськогосподарську інфраструктуру, блокуючи аграрний експорт, а іноді взагалі крадучи українське зерно, видаючи його потім за своє.

Про це йдеться в матеріалі "Апострофа".

Читайте також: Блокада кордону в Польщі: Україна знайшла вихід, щоб обійти перешкоди на суші

За словами аналітика Центру досліджень продовольства та землекористування Київської школи економіки Романа Нейтера, втрати вітчизняної аграрної галузі після вторгнення можна умовно поділити на дві категорії – це втрата фізичних активів та недоотриманий прибуток.

У першому випадку йдеться про збитки внаслідок безпосереднього знищення матеріальних цінностей - елеваторів, сільськогосподарської техніки, зерна тощо. Експерт оцінює такі збитки у 10,3 мільярда доларів. Тоді як недоотриманий дохід українських аграріїв - у 69,8 мільярда доларів.

"Ці цифри враховують втрати через неможливість обробляти землю на територіях, які потрапили під окупацію, а також на прифронтових територіях, замінованих і забруднених вибухонебезпечними предметами. За оцінками, в результаті російського вторгнення Україна втратила 20-25% орних земель. В цю цифру (69,8 мільярда доларів, - "Апостроф") входять і втрати вітчизняних виробників через зниження цін на внутрішньому ринку, яке сталося через неможливість експортувати урожай", – пояснює аналітик.

Тим не менш, попри труднощі, в агросекторі не відбулося масового банкрутства підприємств. І протягом двох років фермерам вдавалося забезпечувати продовольчу безпеку країни і навіть надсилати свою продукцію на експорт.

"Морський коридор за останні місяці забезпечує обсяги експорту майже на довоєнному рівні - 5-6 мільйонів тонн на місяць, що дає можливість вивезти більшу частину майбутнього врожаю. Щоправда, вартість транспортування ним все ще вища, ніж раніше, але вона поступово знижується", - зауважив експерт.

Крім того, існують можливості для експорту суходолом, через західний кордон. Попри те, що в такий спосіб вивезти можна значно менше, ніж морем, він серйозно допоміг під час блокади моря у перші місяці після повномасштабного вторгнення РФ.

Проте останнім часом український кордон блокують польські фермери, які не пропускають у Польщу українську агропродукцію. Іноді справа доходить до відвертого варварства, як у випадках із висипаним зерном із фур та залізничних вагонів.

Більше читайте в матеріалі "Апострофа": На воєнні рейки не перейшли: як виживає українська економіка з 2022 року

  • Вас також може зацікавити:

Зерном та пшоном: хто і що стоїть за польськими протестами

Блокада кордону України: польський міністр підтримав фермерів і висунув вимоги до Єврокомісії

Українські перевізники розпочали дзеркальну блокаду польських вантажівок: фото і відео