RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика
Погляд

Не до жартів: чи можливий бунт 1 квітня після виборів

Андреас Умланд про небезпечний сценарій після виборів

Андреас Умланд про небезпечний сценарій після виборів Фото: UNIAN

Упродовж останніх тижнів велика частина громадських дебатів в Україні відбувається навколо бажаних або небажаних результатів президентських виборів у березні-квітні та їх подальших наслідків. При цьому, першочергова і принципова проблема майбутніх двох турів загальнонаціонального голосування - їх успішне проведення як таких - отримує менше уваги. І це незважаючи на те, що з'явився малоймовірний, але все ж мислимий сценарій, який може порушити політичну й навіть загальну суспільну стабільність в Україні. Про це розповів "Апострофу" старший науковий співробітник Інституту Євро-Атлантичного співробітництва у Києві Андреас Умланд.

Може трапитися так, що чинний президент Петро Порошенко 31 березня вийде до другого туру в результаті для всіх очевидної маніпуляції голосування. Два явно "технічних" кандидати в президенти були зареєстровані і тепер внесені до довгого списку першого туру виборів: Юрій Тимошенко і Юлія Литвиненко. Ці два політичні діячі не мають чітких публічних профілів, передвиборчих кампаній або політичних партій. Очевидна функція їхніх кандидатур полягає в тому, щоб заплутати своїми іменами виборців і забрати якомога більше голосів у головного конкурента Порошенка - Юлії Тимошенко.

Нещодавні опитування громадської думки свідчать, що Порошенко і Тимошенко мають приблизно рівні шанси на друге місце у першому турі, а відтак, на можливість взяти участь у другому турі 21 квітня. Не дуже ймовірним, але все ж можливим катастрофічним результатом першого туру буде результат, при якому різниця між другим місцем Порошенка і третім місцем Юлії Тимошенко буде приблизно такою ж або навіть меншою, ніж сума голосів, отриманих Юрієм Тимошенком або/та Юлією Литвиненко. Підтримка цих двох кандидатів, виміряна в опитуваннях громадської думки перед виборами настільки незначна, що їх імена часто просто не згадуються. Таким чином буде очевидно, що можливий більш високий відсоток на виборах є результатом цілеспрямованого присвоєння голосів виборців, які сплутали їх імена з ім'ям Юлії Тимошенко.

Це створить небезпечну ситуацію. Мільйони прихильників Юлії Тимошенко можуть відчути себе ошуканими. За такого, поки що неймовірного, але не повністю виключеного сценарію тисячі, якщо не десятки або навіть сотні тисяч розчарованих виборців Тимошенко можуть вийти на вулиці і вимагати скасування маніпулятивного голосування. Якщо влада не зможе або не захоче адекватно відреагувати на такий виклик, радикалізовані демонстранти можуть спробувати саботувати проведення другого туру виборів або навіть почати застосовувати вогнепальну зброю при зіткненнях із поліцією. Зрозуміло, що будь-яка така внутрішня нестабільність буде відповідним чином і сповна використана Росією та її агентами в Україні.

Навіть якщо влада приготується до такого сценарію, і ескалація у квітні може бути відвернена, ця історія, швидше за все, не закінчитися після другого туру. Остаточні результати виборів і майбутнє президентство або Петра Порошенка, або ж Володимира Зеленського постраждають від відсутності повної демократичної легітимності. Президент, обраний в результаті процесу, заплямованим брудними й очевидними всім маніпуляціями, буде постійно стикатися з питаннями щодо моральної обґрунтованості, політичної виправданості та юридичної легальності свого правління.

Українські й іноземні урядові та неурядові організації повинні вже сьогодні обговорити, як вони будуть діяти у разі виникнення такої ситуації 1 квітня 2019 року. Західні посольства повинні заздалегідь розробити стратегії тиску на українську владу для відновлення належного демократичного процесу в Україні у разі результату виборів, отриманого за допомогою демонстративного обману виборців. Наприклад, могла б бути проведена швидка кризова зустріч між представниками уряду, політичних партій, компетентних НПО, Бюро з демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ та зацікавлених західних представників, щоб розглянути різні шляхи виходу з такого можливого глухого кута. Ставки і ризики такого сценарію дуже високі, щоб залишитися до нього непідготовленим.

Читайте також