RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

"Українська формула миру": в Раді розповіли, як повернути Донбас

Запропоновано поетапний план припинення війни на Сході України

Запропоновано поетапний план припинення війни на Сході України Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

Після того, як на початку жовтня президент Володимир Зеленський заявив, що Україна в Мінську погодила, так звану, формулу Штайнмайера та домовилася про відвід сил в Петровському і Золотому, країну почало штормити. Частина суспільства стала назвати мирні ініціативи президента - капітуляцією, а на вулиці великих міст вийшли активісти з вимогою не допустити здачі національних інтересів України. Влада виправдовувалася, мовляв, ніякої капітуляції немає, але в той же час недостатньо чітко артикулювала, якого все-таки з мирним планом вона збирається слідувати і яким чином має намір вести переговори. В політичних колах почали народжуватися готові альтернативні плани щодо досягнення миру. Зокрема, це план авторства народного депутата Вадима Новинського, під назвою "Українська формула миру". Новинський пропонує рухатися у напрямку до миру в три етапи. Кожен з цих етапів включає в себе два комплекси заходів: політико-дипломатичні кроки, заходи безпеки, а також соціально-економічні аспекти життєдіяльності Донбасу.

Перший етап - підготовчий

На цьому етапі, в контексті політико-дипломатичних кроків, Вадим Новинський пропонує розвести війська, розмінувати території та створити модель забезпечення правопорядку на демілітаризованих територіях, в тому числі, із залученням міжнародного миротворчого контингенту.

У контексті соціально-економічних кроків першого етапу, "Українська формула миру" передбачає прийняття ряду законів: про особливості місцевого самоврядування, про муніципальну міліцію, про амністію, про вибори в ОРДЛО, про перехідне правосуддя, про тимчасове перебування міжнародного військового контингенту з правоохоронними функціями, а також про створення Державного фонду щодо відновлення Донбасу.

Крім того, парламентарій вказує на необхідність законодавчого врегулювання проблеми подвійного громадянства.

"За останні п'ять років понад 40 тисяч громадян України на Донбасі отримали російське громадянство, не вийшовши з громадянства України і з цим фактом доведеться рахуватися", - наголошується в тексті мирного плану.

Також на першому етапі пропонується спростити процедуру переміщення товарів та громадян, приступити до відновлення соціальної інфраструктури в населених пунктах колишньої прифронтової зони.

Другий етап - перезавантаження

Тут для забезпечення безпеки пропонується провести демілітаризацію Донбасу: забезпечити контроль над розміщенням та зберіганням важкої військової техніки за участю ОБСЄ, завершити діяльність самопроголошених органів "влади", розформувати збройні формування та провести процедуру амністії.

У контексті соціально-економічної діяльності, план парламентарія передбачає відновлення поставок електроенергії, енергоносіїв, створення тимчасової фінансово-банківської інфраструктури з надання фінансових послуг населенню, виведення з-під заборони товарів та послуг з транспортування, збільшення обсягів торгівлі продовольчими товарами, а також відновлення прямих виробничих та великих оптових торгових поставок.

План парламентарія передбачає відновлення поставок електроенергії Фото: pixabay.com

"Це найважливіший й відповідальний етап, коли жителі Донбасу можуть отримати додаткову гуманітарну допомогу, доступ до якісного медичного обслуговування та соціального забезпечення", - наголошується в тексті мирної концепції.

Третій етап - реінтеграція Донбасу

З політичної точки зору це буде означати, перш за все, проведення виборів в ОРДЛО.

"Ключове значення матиме підготовка та проведення виборів за новим законодавством в органи місцевого самоврядування. Успішне проведення виборів, згідно з Мінськими домовленостями, стане гарантією повноцінного відновлення суверенітету України, її кордонів, керованості територією згідно оновленого українського законодавства", - пояснює автор плану.

При цьому, згідно з концепцією Новинського, місцеві вибори на Донбасі необхідно проводити за мажоритарною системою.

"Будь-які вибори на партійній основі на Донбасі будуть штучними: там на сьогоднішній день немає українських політичних партій, а створені поспіхом структури або ж заїжджі активісти не будуть сприйматися як представники інтересів жителів колись непідконтрольних територій", - наголошується в тексті "Української формули миру".

Також політичний аспект врегулювання конфлікту на третьому етапі передбачає відновлення повноцінного контролю над кордоном та міжнародного морського права в акваторії Азовського моря, а також розслідування військових злочинів проти мирних громадян.

З соціально-економічної точки зору, завершальний етап мирного врегулювання конфлікту на Донбасі передбачає переведення всіх розрахунків на національну валюту, створення Міжнародного фонду допомоги по відновленню Донбасу та прийняття державної програми з відновлення економіки Донбасу, з використанням механізмів державно-приватного партнерства.

"Відродження Донбасу може стати спільною справою і для широких підприємницьких кіл. Адже відродження економіки регіону - це нові ринки та можливості, нові проекти та підряди", - наголошується в тексті "Української формули миру".

Цікава деталь: парламентарій пропонує відновлювати зруйновану інфраструктуру Донбасу не тільки за рахунок коштів донорів, але і за допомогою програм міжрегіональної взаємодопомоги.

"Кожна область, кожне місто могли б стати учасниками програм допомоги по відновленню територій, взяти під свій патронат окремі населені пункти або соціальні об'єкти. Будівельники та медики, транспортники та працівники житлово-комунальної сфери за підтримки місцевих бюджетів стануть справжньою українською гуманітарною місією. Це для Донбасу в десятки разів важливіше і потрібніше, ніж допомога міжнародних фондів. Тому що це допомога і підтримка від своїх земляків, відродження живих зв'язків між людьми", - стверджується в плані.

Парламентарій пропонує відновлювати зруйновану інфраструктуру Донбасу за допомогою програм міжрегіональної взаємодопомоги Фото: unian

Також мирний план на третьому етапі передбачає створення урядового органу, який би координував роботу щодо відновлення прав власності в ОРДЛО.

Як реалізувати

Однак навіть найкраща стратегія, без практичних заходів щодо її реалізації, ризикує залишитися на папері просто добрим побажанням. Відповідно, щоб реалізувати мирний план, на думку парламентарія Новинського, необхідно підключити до активної роботи над ним Верховну Раду та уряд.

"Саме в парламенті повинна бути створена уповноважена група народних депутатів для участі в переговорах щодо забезпечення та реалізації узгодженого мирного плану, - запевняє нардеп. - Більше того, ми повинні ініціювати створення міждепутатського формату в Мінську, де б разом працювали представники Верховної Ради України, депутати від Міжпарламентської асамблеї ОБСЄ та законодавці з Держдуми РФ. Як спостерігачі там можуть бути присутні й представники так званих народних зборів з "республік" Донбасу. Адже і на Донбасі нам необхідний зустрічний рух".

Що ж стосується ролі Кабміну, то "Українська формула миру" передбачає створення в структурі уряду посади віце-прем'єра з питань реінтеграції Донбасу.

"Посадової особи у виконавчій владі, яка б координувала діяльність усіх профільних міністерств, працюючи над вирішенням питання повернення непідконтрольних територій в українське правове, гуманітарне та економічну поле. У тому числі в його компетенції повинні перебувати питання ліквідації бар'єрів для більш тісних контактів між громадянами, а також поліпшення бізнес-клімату", - наголошується в тексті мирного плану.

Експертна оцінка

На думку експерта Міжнародного центру перспективних досліджень Миколи Капітотенка, "Українська формула" Вадима Новинського очікувано спирається на тему примирення та виходить з того, що всередині України вдасться досягти консенсусу з приводу інструментів та ресурсів для реінтеграції територій, які на сьогоднішній день є окупованими. "При цьому вся повнота відповідальності покладається на українську державу та суспільство - Росія залишається як би поза рамками процесу", - зазначив експерт.

Серед інновацій, за його словами, перекладення ключових переговорних функцій на парламентські інститути, ймовірно, з метою наближення до процесу законотворчості, тому що внесення змін до українського законодавства є ключовим елементом попереднього етапу мирного плану.

"План Новинського пропонує тріаду "гуманність-діалог-соборність". Перше - це фактично про мову, історію та канонічне православ'я, своєрідна антитеза іншій формулі у виконанні передвиборчого штабу Петра Порошенка. Друге - про примирення, класичну фазу постконфліктного врегулювання. Третє - про об'єднання зусиль всього суспільства навколо реінтеграції територій", - додає експерт.

У той же час, в плані не приділено належної уваги інтересам та ролі Росії, що є його істотним недоліком, вважає військовий оглядач Денис Попович.

"План Новинського розглядає війну в Україні, як суто внутрішній громадянський конфлікт. Дійсно, якби окремо взятий Донецьк повстав проти Києва з якихось етнічних, економічних або ідеологічних міркувань, використовуючи власні ресурси, сформував би власну повстанську армію, висунув лідера повстання та командирів цієї армії, тоді цей конфлікт вважався б громадянським і його можна було б припинити так, як пропонує Новинський. І тоді були б доречними порівняння з Громадянською війною в США, які наводяться в тексті, або ж з будь-якою іншою Громадянською війною, яка мала місце в історії людства. Будь-яка війна може бути завершена тільки в тому випадку, якщо усунені причини її виникнення. Причини війни в Україні лежать в діях Росії", - додав експерт.

Однак, з такою оцінкою не згоден керівник стратегічної групи "Софія" Андрій Єрмолаєв, який наполягає, що в запропонованому плані є положення, які передбачають більш впливову позицію України в переговорному процесі.

"Новинський пропонує включитися законодавцям, які за останні п'ять років так і не стали учасниками та суб'єктами переговорного процесу. Справді, низку депутатів було залучено, але як частина команди президента. Парламент взагалі усунувся від переговорного процесу. Цей план пропонує використання міжпарламентського формату взаємодії та розширення кола учасників для посилення позицій України", - вважає Єрмолаєв.

В цілому ж, на його думку, для будь-якого політика вся складність його ініціатив полягає в тому, що вони належать окремим персонам або політичним силам, внаслідок чого сприймаються як якась особлива чи приватна позиція.

"У зв'язку з цим, подальша складність навіть самої продуманої ініціативи полягає в тому, щоб зробити цю позицію загальною. Було б правильно, якби влада, у якої явно проглядається дефіцит ідей, знайшла б можливість в контексті майбутніх переговорних майданчиків в Нормандії, ініціювати постійний внутрішній майданчик, пов'язаний з виробленням саме української формули миру. В даному випадку Новинський зробив першу подачу, але це не справа окремого депутата. Ця формула або план повинні бути продуктом спільної дії", - резюмував експерт.

Читайте також