У середу, 6 листопада, центр столиці перетворився на локацію, яка ідеально підійшла б для зйомок постапокаліптичної картини в стилі "Обителі зла": на перетині вулиць Саксаганського і Шота Руставелі стався порив труби з гарячою водою. Сотні літрів окропу ринули на вулиці Києва, а в яму, яка утворилася в результаті аварії, навіть провалився автомобіль. Фото НП облетіли всі українські ЗМІ. Втім, це далеко не перша масштабна аварія на тепломережах у країні. Де в наступний раз може виникнути "портал" у підземний світ, і що повинна робити місцева влада, щоб цього не допустити, розбирався "Апостроф".
Грошей немає
Аварії на тепломережах у країні відбуваються з сумною регулярністю, а ділянка теплотраси на перетині Саксаганського та Руставелі й зовсім є місцем зосередження комунального негативу. У 2018 році тут вже рвалася труба діаметром 400 мм, і ситуація один в один нагадувала порив, який стався 6 листопада: окріп на вулицях, ями, пошкоджені авто.
А 2 жовтня на Руставелі прямо на проїжджій частині вирвався гейзер із гарячою водою.
Труби з гарячою водою раптово прорвали цієї весни і в Київському районі Харкова. В епіцентрі НП опинився автомобіль з людьми в салоні. "Водій і пасажир вилізли на дах автомобіля. До місця події прибуло відділення служби порятунку. Рятувальники звільнили чоловіків із "гарячої пастки", - відрапортували в ДСНС.
Київська влада бідкається: рівень аварійності тепломереж у місті становить близько 80%, відповідно, щоб зупинити тенденцію до руйнування, за оцінками чиновників, у столиці необхідно щороку модернізувати, як мінімум 170 кілометрів теплових мереж. Цього року КП "Київтеплоенерго" замінило 130 кілометрів тепломережі. Це рекордний обсяг ремонтних робіт, але все одно недостатній.
За словами експерта в сфері ЖКГ Андрія Никончука, причина високої аварійності тепломереж очевидна - немає грошей.
"І картина в інших містах ще гірша, - запевняє "Апостроф" експерт. - Все впирається в банальну нестачу грошей у місцевих бюджетів на проведення ремонтів та модернізацію мереж за свій рахунок".
Де взяти ці гроші? Наприклад, підвищити тарифи.
"Але немає бажання піднімати питання про підвищення тарифів і перш за все тому, що населенню просто не зможуть пояснити, яким чином гроші з цього підвищеного тарифу будуть перетворюватися в поліпшення інфраструктури, - додає Никончук. - Київська область та інші регіони беруть тарифи на теплопостачання, але говорити про громадський або якийсь інший контроль за використанням цих коштів для поліпшення інфраструктури, годі й говорити. Тому проблеми вирішуються тут і зараз. Якоїсь системної державної або місцевої політики немає".
Утім, економіст Сергій Дяченко запевняє, що грошей має вистачати.
"Мережі дійсно зношені, але при нинішніх цінах на тепло, грошей цілком має вистачати хоча б на поточні ремонти. Коли тепло коштувало копійки і говорили, що грошей на заміну мереж не вистачає, то логіка в цьому була, але зараз її немає", - підкреслив Дяченко.
Ще один шлях - залучати кредитні кошти. Так, наприклад, вирішили вчинити в Києві. Ще навесні місцева влада заявляла, що працює над відкриттям кредитної лінії від ЄБРР для модернізації тепломереж.
"Зараз йде процес залучення кредитних коштів, - пояснює "Апострофу" радник заступника голови Київської міської державної адміністрації Юлія Грамотна. - Ми уклали меморандум з ЄБРР, і зараз йде оцінка майна. Остаточна сума ще обговорюється, але ми говоримо про суму понад 100 мільйонів євро".
А ось конкретно аварійну ділянку в центрі столиці почнуть модернізувати в наступному році.
"Що стосується ситуації на перетині Саксаганського та Руставелі, там не було проведено заміни мереж, - додає Грамотна. - Торік у нас були пошкодження в цьому місці інших мереж, адже там дуже щільно пролягають комунікації. Пошкодження ліквідували, але це неправдива інформація, що там проводили ремонт. Комплексний ремонт ми проведемо там у наступному році, тобто повністю замінимо тепломережі й забезпечимо спеціальний захист, тому що тепломережі руйнують електричні мережі. Там пролягають кабелі високої напруги, і коли вони вступають у реакцію з водою, то викликають корозію. Відповідно, там потрібно прокладати мережі зі спеціальним захистом".
Компенсації
Ну, а поки чиновники думають над тим, де взяти грошей на оновлення тепломереж, автолюбителі готують судові позови до столичної влади, адже після гарячої "ванни" мимоволі й "подорожі" під землю, автомобілі стають непридатними.
У реєстрі судових рішень досить багато прикладів, коли власники авто домагалися компенсацій від водоканалів, якщо через їхні помилки (порив труб, аварія) припаркованим автомобілям було завдано матеріальних збитків.
Відповідно, зі слів автоюристів, опитаних "Апострофом", перспективи у таких позовів цілком непогані. Важливо тільки знайти винних і встановити причинно-наслідковий зв'язок між комунальною НП і збитками.
"Адже дорога провалилася не просто так. За неї несе відповідальність балансоутримувач. Відповідно, або неправильно дотримано норми її будівництва, або винні балансоутримувачі тепломереж. Тому потрібно встановити балансоутримувача дороги і причину падіння асфальту. Звичайно, домогтися компенсацій буде не так просто, як це звучить, але реально", - говорить "Апострофу" автоюрист Михайло Олексієнко.
"Сенс звертатися до суду, звичайно ж, є, - додає "Апострофу" адвокат по ДТП Вадим Володарський. - Якщо подію зафіксовано, то перспективи отримати відшкодування - непогані. Але питання в іншому: за нинішнього завантаження судів це може зайняти дуже багато часу".