RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Бізнес

Зелений тариф поза законом: Кабмін готує удар по інвестиційному клімату України

На український "зелений тариф" готують скаргу до Конституційного суду

На український "зелений тариф" готують скаргу до Конституційного суду Фото: Апостроф / Колаж

В Україні можуть скасувати або істотно знизити так званий "зелений тариф", за яким держава купує електроенергію, вироблену з альтернативних джерел. Така перспектива змушує інвесторів нервувати. "Апостроф" розбирався, наскільки великим в зв'язку з цим є ризик погіршення і без того не дуже сприятливого інвестиційного клімату в нашій країні.

Народні депутати України мають намір просити Конституційний суд визнати так званий "зелений тариф" неконституційним. Відповідне звернення в КС підготували 49 нардепів в кінці минулого року. Вони оскаржують конституційність положень про "зелені тарифи" в законах "Про альтернативні джерела енергії" та "Про ринок електроенергії". Подання, в Конституційний суд поки що не направлено.

Крім того, автори подання стверджують, що "зелені тарифи" завищені та економічно не обґрунтовані, в зв'язку з чим, завдають шкоду національній економіці.

Добровільно-примусово

В Україні діє так званий "зелений тариф", за яким уряд купує у комерційних структур та приватних осіб електроенергію, вироблену з використанням відновлюваних джерел - сонця, вітру, біопалива, води (невеликі гідроелектростанції). Цей тариф, як очікується, має діяти до 2030 року. На сьогодні ставка "зеленого тарифу" в Україні найвища в Європі - вона доходить до 15 євроцентів за 1 кіловат-годину, хоча в інших країнах Європи вона приблизно вдвічі нижча. При цьому вартість "звичайної" електроенергії у нас найнижча в Європі.

"Зелений тариф" повинен поступово знижуватися, а тарифи на електроенергію, яка отримується з традиційних джерел, - зростати, і таким чином, до 2030 року вони мають зрівнятися.

Влада, втім, планує знизити ставку "зеленого тарифу". Так, Національна комісія, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКУ), в кінці минулого року запропонувала, зокрема, встановити тариф для наземних сонячних електростанцій, введених в експлуатацію до кінця 2019 року, на рівні 9 євроцентів за 1 кіловат-годину, а для тих, які будуть запущені між 1 січня 2020 року та 31 грудня 2029-го - на рівні 8 євроцентів. Для так званих "дахових" сонячних станцій тариф повинен скласти 10 та 9 євроцентів відповідно. Для вітроелектростанцій тарифи пропонується закріпити за ставкою 8 євроцентів для об'єктів, які ввели в експлуатацію до кінця 2019 року, а для тих, що вводяться в експлуатацію в 2020-2029 роках - 7 євроцентів.

В уряді також прихильно дивляться на зниження "зелених" ставок. Обіцяють їх не переглядати заднім числом, проте натякають, що будуть пропонувати бізнесу "добровільно" піти на зниження "зелених" цін.

Бізнес начебто і не проти - звісно, в розумних межах. Зокрема, в кінці минулого року близько 30 компаній, як вітчизняних, так і зарубіжних, які реалізують в Україні проекти відновлюваної енергетики, звернулися до президента Володимира Зеленського. У цьому зверненні представники бізнесу заявили, що "готові розглянути питання про обмежене зниження чинної ставки "зеленого тарифу". У зв'язку з цим інвестори просять главу держави сприяти ухваленню парламентом компромісного законопроекту №2543, який передбачає механізм добровільної реструктуризації "зеленого тарифу". При цьому, проблема полягає в тому, стверджують представники бізнесу, що проти цього законопроекту виступив профільний комітет Верховної Ради на чолі з Андрієм Герусом.

Вітрова турбіна Фото: pixabay.com

Все це відбувається на тлі здійснення імпорту "дешевої" електроенергії з Росії, внаслідок чого не тільки знизилося її виробництво на вітчизняних потужностях, а й відбулося скорочення робочих місць в галузі.

І ось тепер нова ініціатива - оголосити "зелений тариф" поза законом. Зрозуміло, що інвестори, яких спокусили вигідні умови ведення "зеленого" бізнесу в Україні, перебувають зараз в легкому шоці. Є вже і "перша ластівка" - норвезька Компанія Scatec Solar, яка прийшла на український ринок в 2017 році , завила, що зупиняє будівництво сонячної електростанції потужністю 65 мегават в Херсонській області. Компанія побоюється, що до моменту завершення будівництва та початку експлуатації станції, "зелений тариф" вже буде скасований. Напевно деякі інші інвестори, які розвивають альтернативну енергетику в нашій країні, ухвалять аналогічне рішення.

Непроста дилема

Чим же керується в своїх діях українська влада? "Для уряду мета №1, як це проглядається в останні кілька місяців, - зниження цін для кінцевого споживача, - сказав "Апострофу" експерт програми " Енергетика" аналітичного центру "Український інститут майбутнього" Андріан Прокіп. - Виглядає так, що вони не мають особливого наміру звертати увагу на реакцію Європейського енергетичного співтовариства, професійних об'єднань, бізнес-асоціацій".

На його думку, влада, очевидно, також відштовхується від того факту, що частка відновлюваної енергетики, на яку поширюється дія "зеленого тарифу", в загальному балансі електроенергії невелика.

Від себе зауважимо, що на альтернативній енергетиці в нашій країні тепер можна ставити, якщо не крапку, то, щонайменше, три крапки.

Турбота влади про населення є похвальною, хоча очевидно, що в даному випадку мова йде, швидше, про спробу утримання власного рейтингу - уряд і на газ обіцяв ціни не піднімати, а на опалення - так взагалі знизити . Але чи не призведе ця політика до небажаних наслідків, які вплинуть на кінцевих споживачів, тобто, на теж саме населення?

За словами директора енергетичних програм Центру Разумкова Володимира Омельченка, в ситуації, що склалася, влада постала перед дуже складним вибором. "Якщо дотримуватися законодавства за "зеленим тарифом", він ще довго буде залишатися найвищим, напевно, навіть в світі. І це наблизить енергетичну галузь до критичного стану, - зазначив експерт в розмові з виданням. - З іншого боку, є юридичні вимоги, які потрібно виконувати, і яким чином цю дилему вирішувати, дуже складно сказати. Необхідна дуже потужна робота з інвесторами, з міжнародним правом. Потрібно дивитися на маневрені потужності, які необхідно будувати, а без інвестицій питання маневрених потужностей відновлюваної енергетики вирішити дуже складно".

Панелі сонячних батарей Фото: pixabay.com

Андріан Прокіп вважає, що влада має бути більш послідовною в своїх діях і не рубати з плеча: наприклад, провести переговори з учасниками ринку, з тими, хто вже користується або будує об'єкти альтернативної енергетики. За його словами, відшкодування за "зеленим тарифом" обходиться бюджету і, в кінцевому рахунку, споживачам, недешево, але можна спробувати пошукати додаткові джерела покриття цих витрат, наприклад, у вигляді оподаткування шкідливих викидів.

За неофіційними підрахунками, "економія" від подвійного зниження "зеленого тарифу" складе близько 100 млн грн на рік - тобто, близько 4 млн дол. "Це просто смішно, - прокоментував цю цифру один з досвідчених бізнесменів. - Тільки на львівській митниці внаслідок контрабанди країна втрачає в день 4-5 млн доларів. Ці хлопці не вирішують набагато важливіші питання для країни, але хочуть остаточно угробити інвестиційний клімат. Нікого не цікавить історія з Клюєвими, чому, як і хто ввів необгрунтовано високі зелені тарифи. Для інвесторів - це рішення країни Україна. Якщо кожен новий уряд переглядатиме обіцянки, що їх дали "попередники", то хто повірить такій країні, хто прийде сюди з інвестиціями? ".

Гірше немає куди

Можна очікувати, що приклад норвезької Scatec Solar наслідуватимуть інші компанії. "Зрозуміло, що це вплине на інвестиційну привабливість не тільки "зеленої" енергетики, але на енергетику в цілому, та навіть на всю економіку, оскільки не демонструється спадковість та прогнозованість в державній політиці", - говорить Андріан Прокіп. В результаті, за його словами, країні потрібно буде платити або за "зеленим тарифом", або діловою репутацією.

При цьому, як заявив "Апострофу" директор спецпроектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев, на сьогодні інвестиції в зелену енергетику носять спекулятивний характер: "Це - спекулятивний капітал, який залучений можливістю отримання легкого прибутку". За словами експерта, в Україні сумлінних інвесторів практично не залишилося. "Все тому, що у нас не є гарантованими права власності", - пояснив він.

Тут не можна не згадати ще про одну групу "інвесторів" - тих, хто протягом 2019 року активно скуповував облігаціі внутрішньої державної позики (ОВДП), які ще півроку тому мали прибутковість майже 20% річних.

"Крім спекулянтів ніяких інвесторів в Україні бути не може. Стратегічних інвесторів бути не може, тому що страна має спекулятивний рейтинг, - констатує Володимир Омельченко. - Погіршити український інвестиційний клімат вже не можна".

З цим важко не погодитися. Загалом, за інвестиційну привабливість країни відповідальність несе влада, в першу чергу, уряд. Але влада не має стратегічного бачення розвитку держави і поки воно не з'явиться, не варто чекати змін на краще.

Читайте також

Міні-електростанції у всі міста: як Україні убезпечити енерго­інфраструктру від ворожих обстрілів

Мала розподілена генерація в Україні цієї зими стане важливим фактором забезпечення енергобезпеки

«Це просто абсурд». Як Україна допомагає фінансувати бюджет війни проти себе

Україна, продовжуючи транзит російських нафти та газу до Угорщини та Словаччини, по суті фінансує війну проти самої себе

Потрібно готуватися до довгих годин без світла - радник прем'єр-міністра

До зими в Україні необхідно відновити максимальну кількість енергооб'єктів, створити розподілену генерацію та наростити імпорт