RU  UA  EN

Пʼятниця, 26 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.00
НБУ:USD  39.35
Бізнес

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Коронавірус все спише: як МАУ заробляє на українцях

"Національний перевізник" в нинішній складній ситуації поводиться в найгірших традиціях вітчизняного бізнесу

"Національний перевізник" в нинішній складній ситуації поводиться в найгірших традиціях вітчизняного бізнесу Фото: УНІАН

Авіакомпанії по всьому світу, незважаючи на значні збитки, яких вони зазнають внаслідок обмеження міжнародного авіасполучення через пандемію коронавірусу, повертають клієнтам гроші за квитки на скасовані рейси. Однак український національний авіаперевізник - "Міжнародні авіалінії України", що перебуває під контролем олігарха Ігоря Коломойського, в нинішній складній ситуації поводиться в найгірших традиціях вітчизняного бізнесу.

Мільйони людей по всьому світу через стрімке поширення коронавірусу втратили можливість подорожувати. Зараз практично всі кордони перекриті, а транспортне сполучення, зокрема, авіаційне, припинено. З огляду на те, що авіаквитки в основному купуються заздалегідь, іноді за багато місяців наперед, виникає питання: що робити?

В умовах скасування або обмеження авіасполучення перевізники діють за двома схемами (іноді одночасно) - пропонують або перенести виліт на більш пізній термін, в розрахунку на те, що заборони на той час будуть зняті, або - повернення грошей.

Один зі співрозмовників "Апострофа" розповів, що кілька місяців тому придбав на всю сім'ю з чотирьох осіб квитки до Стамбула і назад до Києва. Зі зрозумілих причин рейси, заплановані на кінець березня, виконані не будуть. Іноземна компанія, у якої були куплені квитки, запропонувала перенести подорож на травень, на що згадана сім'я погодилася. "Якщо ж і в цей час авіасполучення не буде відновлено, тоді будемо шукати інші опції. Може, знову перенесемо час вильоту. Але зараз про це рано говорити", - сказав співрозмовник видання.

"Люфтганза", "Австрійські" чи "Турецькі авіалінії" вибачилися перед пасажирами за можливе збільшення часу очікування відповіді на імейли або по телефону щодо квитків, а при бажанні пасажирів без будь-яких суперечок повертають гроші за невикористані квитки. Бюджетні авіалінії більш наполегливо пропонують поміняти квитки на "електронні гроші", але якщо пасажир наполягає, то повертають вартість невикористаних квитків. Але, в будь-якому випадку, й ті, й інші - відповідають на дзвінки і листи та комунікують із пасажирами.

Коронавірус все спише

Але далеко не всі авіакомпанії вчиняють так. Наприклад, один перевізник, до речі, український, причому добре відомий - гордо іменує себе "національним перевізником", всіляко намагається уникнути контактів із клієнтами і не повертати їм гроші за квитки на скасовані рейси - мовляв, коронавірус все спише. Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ), а мова, звичайно ж, про неї, просто відключила всі засоби комунікації. "По телефону неможливо додзвонитися - намагаюся весь тиждень, на листи, відправлені по електронній пошті, не відповідають. На сайті МАУ є форма для подачі претензії, але оформити її нереально, так як там - глюк, схоже, зроблений навмисно. Загалом, схоже, гроші я втратив на користь пана Коломойського", - розповідає ще один співрозмовник" Апострофа ".

На фото: Скан-копія сторінки МАУ, де оформлюються претензії до компанії. Але оформити претензію неможливо, оскільки сторінка "не бачить" номери рейсу МАУ і відповідно не реєструє звернення. Півгодини спроб відправити претензію закінчилися нічим, сайт так і не прийняв повідомлення.

Втім, такі дії МАУ багато в чому є візитною карткою авіакомпанії. Далеко ходити не треба - незадовго до закриття авіасполучення 17 березня, перевізник підвищив ціни до небес. І без того не низькі, порівняно з іншими авіакомпаніями, тарифи виросли багаторазово. Так, із Лондона до Києва 15 березня пропонувалося полетіти майже за 25 тисяч гривень. Але чи пов'язано це тільки з корона-кризою? Чи власник вирішив використати кризу в своїх інтересах і списати на кризу власні проблеми?

У руслі традицій

МАУ протягом довгого часу залишалася монополістом на українському ринку авіаційних пасажирських перевезень, що дозволяло авіакомпанії утримувати високі ціни на свої квитки. Все почало змінюватися з приходом в нашу країну лоукостерів. Із одним із них - ірландською Ryanair - вийшов скандал, так як національний авіаперевізник всіляко перешкоджав виходу найбільшого європейського бюджетника на вітчизняний ринок. У результаті, в 2017 році Ryanair так і не почала польоти в Україну, незважаючи на повну підтримку зі сторони уряду, і змогла це зробити лише з другої спроби, рік по тому.

Для того щоб витримати конкуренцію на ринку, МАУ була змушена знизити деякі зі своїх тарифів, при цьому авіакомпанія навіть подавала до суду на Міністерство інфраструктури, мотивуючи це тим, що допуск лоукостера в Україну призводить до того, що національний перевізник несе фінансові втрати, вимушено знижуючи ціни на свої квитки.

Літак авіакомпанії RyanairФото: УНІАН

До речі, для залучення клієнтів МАУ час від часу пропонує на свої рейси так звані лоукост-тарифи. Але і тут не обходиться без скандалів. Коли акція тільки починалася, багато хто сприйняв цю новину з ентузіазмом, який, втім, досить швидко закінчився. Є багато свідчень того, що опівночі, коли акція стартувала, сайт МАУ підозрілим чином завис (офіційно це пояснювалося надто великою кількістю запитів), а коли він, нарешті, відновив роботу, квитків за лоукост-ціною вже не було. І чомусь тоді ніхто цьому не здивувався.

Нічого особистого, тільки бізнес

МАУ зазнає збитків і передбачає, що вони будуть тільки збільшуватися. Свої збитки від припинення авіасполучення через коронавірус авіакомпанія оцінює в 35% від очікуваних раніше доходів за перший квартал 2020 року.

Але перевізник працював у збиток і в попередні роки, коли ніякого коронавірусу не було. Так, у 2018 році збитки МАУ становили 2,7 мільярда гривень, що майже в дев'ять разів більше, ніж збитки за підсумками 2017 року. У 2019 році компанія також залишалася збитковою, і, за гіркою іронією, збиралася повернутися до прибутковості якраз у 2020 році. Тепер, напевно, не вийде - те, що авіакомпанії через коронавірус постраждають більше за інших, не говорить хіба що лінивий.

Саме з цією метою власники МАУ за сприяння телеканалу "1+1", напевно, і організували політ блогера Антона Гури в бізнес-класі літака Київ-Мілан-Київ і почали розганяти паніку про наявність великої кількості пасажирів із симптомами, схожими на симптоми COVID-19 на борту рейсу МАУ з Мілана до Києва. Пізніше, після перевірки трьох пасажирів із симптомами ГРВІ в Олександрівській лікарні в Києві, наявність COVID-19 не підтвердилася, але паніка пішла серйозна.

Розгін паніки потрібен був тільки для того, щоб створити атмосферу необхідності заборони всіх авіапольотів - хоча більшість країн Європи просто скоротили кількість рейсів і обмежили перельоти, а не заборонили авіасполучення взагалі - як це було зроблено українською владою. Карта польотів в Європі тільки підтверджує це. Всі продовжують літати - і тільки Україна, як чумне місце...

Подібними, зневажливими до своїх пасажирів діями МАУ і власники компанії, можливо, трішки підправлять фінансове становище за рахунок клієнтів - що поробиш, криза. Однак від збитків це не врятує, а от репутацію може добити остаточно. І відновлювати її буде, ой, як нелегко - адже криза все одно колись закінчиться, і люди знову почнуть літати. Ось тільки на літаках якої авіакомпанії - питання.